Verhuis bij feitelijke scheiding

Mindgate
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verhuis bij feitelijke scheiding

#1 , 22 okt 2018 14:29

Ik ben al meer dan 2 jaar met de kinderen gedomicilieerd op een ander adres dan mijn ex-partner, wettelijk gezien zijn we dus Feitelijk gescheiden. Er werd nog geen procedure opgestart en de regeling voor de kinderen is mondeling overeengekomen. Kan ik in dit geval verhuizen, zonder toestemming van de vader.
De kinderen zijn bij mij gedomicilieerd, er is geen co-ouderschap en de bezoekregeling zou gerespecteerd blijven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 22 okt 2018 16:25

Ja, je kunt verhuizen.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 22 okt 2018 17:26

Hoezo, er is geen co-ouderschap? Co-ouderschap betekent dat u samen het wettelijk ouderlijk gezag uitoefent terwijl u niet samen woont. Maw U neemt samen de beslissingen die betrekking hebben op de opvoeding en verzorging van de kinderen. Zelfs als u niet samen woont, moet u dat toch doen. Bezoekregeling is tevens een foute term. Gezien beide ouders het recht én de plicht hebben hun kind op te voeden, mag je niet spreken van een bezoekregeling. Het gaat over een omgangs- en ofverblijfsregeling. Gezien het feit dat de afspraken nog niet wettelijk geregeld zijn bij EOT of vonnis, kan je er niet van uit gaan dat de eerder afgesproken regeling de regeling zal zijn die uiteindelijk geakteerd zal worden. Misschien wil de andere ouder stilaan evolueren naar een gelijk verdeelde verblijfsregeling. Dat dit nu niet het geval is, betekent niet dat dit uiteindelijk niet gevraagd én toegekend zal worden. Immers: de huidige wetgeving geeft voorrang aan een gelijk verdeeld verblijf als één van de ouders hier om vraagt. enkel bij zeer grondige redenen kan een rechter het weigeren, maar moet dit dan zeer uitgebreid kunnen beargumenteren. Als u dus de afstand vergroot tussen beide woningen én de leefwereld van de kinderen en daardoor dus een mogelijke definitieve gelijke omgangsregeling behindert, kan dit in uw nadeel pleiten. Dus ja, je mag in principe verhuizen, dat is je persoonlijke vrijheid. Maar vérder gaan wonen is geen goede strategie.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”