Tuin huurwoning

stiso
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Tuin huurwoning

#1 , 20 okt 2018 22:10

Hallo, ik huur sinds enkele dagen een tuinappartement. Ik heb een zenuwinzinking gehad en ben herstellende. Ik besloot een appartement met tuin te huren voor een jaar in de ardennen om aan mijn gezondheid te kunnen werken. Rust en sereniteit zijn mij aangeraden door mijn arts, ik ben dan ook op zoek gegaan naar een woning die me zeker aanstaat. Ik viel op een prachtig appartement met een heel erg mooie, volgroeide tuin, de vraagprijs was wel veel boven mijn budget. Ik besloot het toch te huren, omwille van de prachtige tuin en de privacy, die ik zo nodig heb om mijn leven terug op de rails te krijgen. Ik betaalde meteen voor een jaar. Het is allemaal via een immokantoor gegaan, maar een copie van het huurcontract heb ik nog steeds niet ontvangen. Sinds 3 dagen heb ik wel de sleutels en ben ik aan het verhuizen. Gisteren (na 2 dagen dus) krijg ik telefoon van de eigenaar met een zeer onaangename verrassing. Binnen 2 dagen komen ze alle bomen, hagen en struiken enzo uitdoen om de tuin her aan te leggen! Ik zit er nog geen week in, ik zit middenin de verhuis (dinsdag had mijn wasmachine enzo moeten toekomen, wat nu niet gaat) ik heb me blauw betaald omwille van de mooie tuin en nu komen ze die na nog geen week afbreken! Ik heb meteen het immokantoor gebeld, want dit wil ik absoluut niet, maar ik kreeg vooralsnog geen antwoord. Veel tijd om het tegen te houden is er niet meer. Ik heb de eigenaar ook laten weten dat ik dit niet wil, maar deze wil van geen wijken weten (ook al is hij daar al 3 jaar niet meer geweest) De tuin is prachtig volgroeid en is zeer netjes. Omdat in het huurcontract staat dat het tuinonderhoud ten laste is van de huurder heb ik reeds een afspraak met een tuinman en reeds materiaal gekocht om de tuin op te fleuren naar eigen gemak (een nieuw poortje, omheining,..) Ik wou er een jaar rustig in vertoeven en heb alles betaald. Ik vraag mij af hoe ik deze zinloze werken kan stoppen. Hier heb ik niet voor betaald. Het immokantoor reageert niet en de eigenaar neemt niet op. Ik heb echt geen zin in nieuwe discussies, ik wil herstellen en niet nog dieper zakken. Toen ik de eigenaar gisteren vroeg of die werken geen jaar kunnen uitgesteld worden, omdat ik de woning heb willen huren omwille van de tuin, kreeg ik een bazig antwoord : 'neen' dat moet nu'. Er val dus niet te praten, maar ik voel me bedrogen, ik heb heel veel geld op tafel gelegd om een jaar de woning van mijn dromen te kunnen huren en om aan mijn gezondheid te werken. Dit is niet meer de woning waarvoor ik tekende en ik wil geen heraanleg van de tuin. Wat kan ik doen? (huurcontract bij immokantoor op jaarbasis, alles betaald voor een jaar, huurwaarborg en brandverzekering geregeld, geen plaatsbeschrijving!)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 21 okt 2018 08:42

Hoe hebt u dat gevonden? Is er een advertentie met verwijzing naar, of beter korte beschrijving van de omgeving- tuin?

stiso
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2018 09:09

Hallo, ja de woning stond op de website van het immokantoor. Alles is perfect normaal verlopen, alleen heb ik nog geen copie van het huurcontract gekregen. Maar het tuinonderhoud is voor de huurder, dat is mij ondertussen ook bevestigd op papier door de syndicus van het gebouw.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 21 okt 2018 09:35

Ik zit hier ook een beetje met de handen in het haar hoor.

Waar ik naartoe wil is een of andere , min of meer duidelijke verwijzing naar de tuin + begroeiing, foto's en dergelijke.

Als je een appartement huurt met tuin, dan moet je verd.xyzx een appartement met tuin krijgen. En als je niet krijgt waar je voor betaald hebt, dan is dat contact gewoon waardeloos.

stiso
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2018 10:06

Er stonden veel foto's van de tuin in de advertentie. Er is mij nooit iets gezegd dat de tuin zou heraangelegd worden. Het is een villaresidentie met tuin rondom. Als alle volgroeide hagen worden weggenomen kijken er meer dan 10 appartementen binnen. (de tuin blijft, maar het gras gaat weg en er komen stenen, ze gaan kleine jonge plantjes als haag zetten) Ik heb reeds gemeld dat ik het prioritair vind dat er andere zaken worden hersteld (chauffage werkt niet goed, de rolluiken zijn kapot, het was erg vuil bij intrede), maar daar zijn geen oren naar. De mooie tuin moet eraan. Ik heb meer dan 15000 euro betaald voor een jaar, had ik dit geweten had ik voor de andere woning gekozen. Ik heb al mijn geld gegeven om een jaar in alle rust te kunnen wonen, maar dit vind ik bedrog. En ik begrijp niet waarom die mooie tuin er aan moet. Ik heb een beetje het gevoel dat de eigenaar nu veel geld gekregen heeft, geen plaatsbeschrijf wenst, mij een heel jaar gaat lastig vallen om werkjes uit te voeren. En dat is net wat ik niet wil, ik heb heel veel geld betaald om te kunnen herstellen van een zware depressie/inzinking in alle comfort en rust. Ik vind het schandalig. Maar met een contract van 1 jaar en alles betaald, kan ik niet veel doen, denk ik. Enkel politie bellen als de werkmannen er staan, met het bewijs dat ik dit niet wil? (wat niet echt bevorderlijk is voor de rust en sereniteit...) Ik vrees dat ik zo terug in het ziekenhuis beland.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 okt 2018 11:16

quote="stiso"]Enkel politie bellen als de werkmannen er staan, met het bewijs dat ik dit niet wil? (wat niet echt bevorderlijk is voor de rust en sereniteit...) [/quote]
Politie komt niet tussen in dergelijke zaken.
Begin er al eens mee de verhuurder aangetekend ingebreke te stellen, en vraag al, als hij zijn werken niet wil uitstellen, een serieuze huurvermindering wegens derving van de tuin. Verwijs naar de vele foto's van de tuin en dat dat de reden was dat je het goed huurde.
Natuurlijk niet slim om een vol jaar huur vooraf te betalen. Je weet immers nooit wat er in een kan voorvallen. Was dat uw voorstel of vroeg de verhuurder dat? Als verhuurder niet wil meewerken, zal je naar de vrederechter moeten stappen en verbreking vragen van de huurovereenkomst + vergoeding verhuiskosten en eventuele andere kosten die je had. en nog zal hebben.

stiso
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 okt 2018 11:54

hallo, dank voor je antwoord. Om aangetekend in gebreke te stellen is het te kort dag, ik zit er nog maar 4 dagen in, ben volop aan het verhuizen (dinsdag hadden ze moeten komen met wasmachine en droogkast, wat nu niet kan doorgaan) en de werken zouden al binnen 2 dagen starten. (dinsdagochtend vanaf 7u30) Ik heb telefonisch gevraagd om de werken een jaar uit te stellen, maar de eigenaar vindt dit een verbetering van de tuin en wil van geen wijken weten. (waarom toch, hij woont op 200km en is hier in geen jaren geweest) Ook de syndicus beaamt dat het de mooiste tuin van het complex is en dat er geen klachten ofzo zijn, dat zij dit zelf erg jammer vinden voor het straatbeeld. Hiervoor had ik enkel contact met het immokantoor, maar zij antwoorden niet. Ik heb zelf voorgesteld een heel jaar te betalen, ik kom net uit het ziekenhuis na een heel moeilijke, lange periode en kon geen loonfiches presenteren, ook al heb ik een mooie spaarpot. (die nu op is) De reden dat ik dit voorstelde, was om een jaar gerust gelaten te worden, alles betaald en een rustig genot van de woning, zodat ik binnen afzienbare tijd de draad weer kan opnemen. Dat weet het immokantoor. Ik wil hier absoluut niet weg, dat kan ik fysiek ook niet aan, ik wil dat alles blijft zoals het is. Ik dacht toch dat je als huurder werken die niet noodzakelijk zijn resoluut mag weigeren, en dan zeker na nog geen week bewoning, ik zou de verhuis graag achter de rug hebben en me kunnen installeren, dat recht moet ik toch hebben. Ik had liever de chauffage en de rolluiken hersteld gezien voor de winter, maar dat wordt weggewuifd.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 21 okt 2018 12:17

Als ik zeg dat u een appartement huurt met tuin, dan bedoel ik wel het appartement met de tuin zoals hij aangekondigd werd.

Als u ingegaan bent op die bepaalde advertentie (hebt u screenshots of zo ?), u hebt betaald voor een vol jaar, zij hebben de betaling aanvaard, u hebt de sleutels (hun akkoord dus) ... dan hebben zij m.i. gewoon geen zaken meer in het verhuurde goed. En al zeker niet om het deels te vernietigen.


Het is uw tuin, en als daar iemand komt zonder uw toelating, meer nog, tegen uw uitdrukkelijk verbod in, dan hebben we hier gewoon te maken met huisvredebreuk, of hoe heet dat weer in het Frans?

stiso
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 okt 2018 12:34

Dat is exact wat ik ook vind. Vandaar dat ik dacht dat ik dan de politie mocht bellen om de werkmannen het terrein te doen verlaten. Ik heb inderdaad alle foto's van de advertentie. Ik ga (omdat een aangetekende zending niet meer op tijd kan toekomen) nogmaals een mail sturen naar de eigenaar met mijn uitdrukkelijk verbod de tuin te betreden en werken uit te voeren. Het is heel jammer dat een huurder zo ontzettend veel geld moet betalen en toch dit moet doorstaan al vanaf de eerste week. Dat de chauffage niet werkt vind ik prioritair. En ik vind het mijn recht mijn verhuis af te werken en hier ongestoord te kunnen wonen. De huurmarkt is malafide, ik heb 2x iets moeten laten schieten omdat ik geen loonfiches kon voorleggen, terwijl er geen financiele tekortkomingen zijn, en nu ik boven mijn budget ben gegaan om het nodige comfort en privacy te hebben, is dit het resultaat? Hoe moet je nu nog herstellen van een moeilijke periode, dit is nu juist wat ik absoluut wou vermijden.

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 21 okt 2018 15:55

Er zijn regels voor uitvoer van werken ...wijzigen of beter afbraak van tuin zal moeten gebeuren nadat u er terug uit bent.
Eigenaar of zijn werklui hebben daar niets te zoeken. Kan de tuin afgesloten worden met een slot+.

délit d`effraction ; violation de domicile.

stiso
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 okt 2018 16:58

Bedankt voor uw reactie. De tuin kan helaas nog niet worden afgesloten, ik heb een afspraak met een tuinman om een poortje en stukje mankerende omheining te laten zetten (materiaal is reeds aangekocht) Maar omdat ik er nog maar ben sinds donderdag (4 dagen) heb ik de kans nog niet gekregen dit in orde te brengen. Op dit moment zit ik nog volop in de verhuis. De tuinman zou volgende week vrijdag komen, maar dat is te laat. Ik ben wel van plan morgen de zijkant en achterkant voorlopig af te zetten zodat ze enkel vooraan kunnen komen en niet tot in de slaapkamer en badkamer (hetzij ze het afbreken natuurlijk). De eigenaar reageert niet op mails en telefoon en het immokantoor ook niet. Ik zou toch graag mijn verhuis afronden en dinsdag mijn wasmachine etc laten leveren zoals het gepland was. Ik vraag me wel af, als alleenstaande jonge vrouw, nog fel verzwakt, (ik moet een baxter met rekje dragen) of de werkmannen naar mij gaan luisteren als ik zeg dat ik wil dat ze weggaan. Vandaar ook mijn vraag of ik de politie kan bellen, al zie ik enorm op tegen dit soort ruzies, ik wil gewoon het rustig genot van het apartement zonder deze bijkomende stress.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#12 , 21 okt 2018 17:23

indien u onbekende mensen in uw tuin ziet lopen mag u altijd de politie (101) bellen, vermeld dan dat u als vrouw alleen thuis bent, verzwakt door ziekte en dat u zich onveilig voelt en vreest voor u eigen veiligheid.

bel naar de 101 en terwijl u aan de telefoon hangt (zet op luidspreker), vraag aan de onbekende personen dan om uw terrein te verlaten en zeg er tegen dat u met de politie aan de telefoon hangt.

alles wat u en zij dan zeggen staat dan op band

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#13 , 21 okt 2018 18:13

Ik zou de huurovereenkomst laten nietig verklaren door de vrederechter wegens dwaling.

Huurder ging ervanuit het huis te huren zoals het werd voorgesteld, dit was voor de huurder een wezenlijk onderdeel en huurder kon op geen enkele wijze weten dat deze tuin heraangelegd zou worden.

Vorder een schadevergoeding voor alle verhuiskosten en zoek iets nieuws.

Lijkt me op middellange termijn interessanter.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Franciscus
Berichten: 38587

#14 , 22 okt 2018 00:00

En nu best maandag een rol kippengaas gaan kopen en het gat met kippengaas volledig dichtmaken.
Huisvredebreuk met inklimming.
Direct 101 bellen.
U hebt die tuin gehuurd dus die blijft zo tot einde contract.
Zal vermoedelijk ook zo staan in plaatsbeschrijving.

bosprocureur
Berichten: 6853

#15 , 22 okt 2018 06:22

Tussen haakjes, als ik het goed begrijp is er dus geen plaatsbeschrijving. Bij het opmaken ervan, (wanneer?) zie dat het er zeker in staat, en neem alvast nu al enkele foto's.

Terug naar “Huren”