Alimentatie

LDC28
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Alimentatie

#1 , 18 okt 2018 08:31

Hallo

Mijn man betaald elke maand alimentatie aan zijn ex vrouw voor de kinderen.
Tijdens de schoolperiode komen de kinderen één keer op de 14 dagen in het weekend.
Tijdens de schoolvakanties is de regeling week-week en tijdens juli en augustus zijn de kinderen telkens 11 dagen bij ons en 11 dagen bij de moeder.

Nu hebben wij van een collega vernomen (die een beetje in dezelfde situatie zit dan ons) dat je als vader een vergoeding kan vragen aan de moeder voor de periode dat de kinderen bij de vader zijn. (mijn collega haar ex man eist dit, maar er is nog geen juridische uitspraak).
Ergens snap ik er de logica wel van want tijdens juli en augustus betalen wij voor 2 volledige maanden alimentatie terwijl de kinderen meer dan de helft van de 2 maanden bij ons zijn en wij ze ook moeten voorzien van eten, drinken, kledij (wij dienen zelf de kledij aan te kopen, de moeder geeft niets mee), water, elektriciteit.

Klopt dit dat wij dergelijke vergoeding zouden kunnen vragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2018 09:27

Beste,

Als er in het vonnis staat dat deze alimentatie maandelijks verschuldigd is zult u deze helaas moeten opvolgen. Ik begrijp u standpunt dat u een onrechtvaardigheidsgevoel heeft dat u moet betalen wanneer de kinderen volledig bij u zijn geweest. Echter cru gezegd, moest je hier eerder aan gedacht hebben en dit gevraagd hebben aan de rechter.

U kan altijd proberen te rekenen op de goodwill van de mama, maar zij is nergens toe verplicht.

LDC28
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2018 10:29

Bedankt voor je reactie.
De EOT is nooit voor de rechter gekomen, hij is geheel door beide partijen opgesteld en ondertekend.
Maar aangezien de oudste nu 12 jaar is moet de EOT aangepast en herschreven worden, helaas zal dit nu niet meer kunnen zonder tussenkomst van hetzij bemiddelaar, hetzij rechtbank.
Vandaar dat we willen weten of we dit al dan niet kunnen eisen. We gaan geen dingen eisen waar we geen recht op hebben (hoewel zij dit wel doet).

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2018 10:46

Beste,

In een schooljaar zijn er al snel 15-16 weken vakantie. Als je hier de helft van voor uw rekening neemt kunt u vragen om de alimentatie met maandelijks een 8/52ste te verminderen (+- 15%). De ex van uw partner zal waarschijnlijk wel argumenteren dat bij de originele EOT hier reeds rekening mee werd.
Alvast succes

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 okt 2018 16:55

Onderling kun je alles overeenkomen, dus als ze hierover samen akkoord zijn kan dat.
Maar het is niet gebruikelijk. De alimentatie wordt berekend op jaarbasis, rekeninghoudend met inkomen, kostenverdeling én verblijfsregeling. De verblijfsregeling op jaarbasis met andere woorden. Het bekomen bedrag wordt gedeeld door 12 en zo komt men tot het maandelijks bedrag. Ook al lijkt een maandelijkse betaling dus geen rekening te houden met de vakanties, bij een goede berekening doet ze dat dus in feite wel.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 22 okt 2018 23:20

Een EOT komt steeds voor de rechter anders kan de echtscheiding nooit zijn ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand
Ik ga ervan uit dat alles via een notaris is geregeld maar die stuurt dat akkoord door naar de familierechtbank en die vervat dat in een vonnis.

Nevea2
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 okt 2018 09:21

Dat heeft mijn advocaat me ook zo uitgelegd. Dat de alimentatie wordt berekend op jaarbasis en dan verdeeld door 12. We hebben een "klassieke regeling" en helft van de vakanties. De allimentatie wordt in de vakanties ook gewoon doorbetaald. Wat mij ook logisch lijkt!

Terug naar “Echtscheiding”