Zaterdagwerk

oeps37
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Zaterdagwerk

#1 , 17 okt 2018 10:25

Is het correct dat je op een zaterdag 150 % hebt voor een uur. Is dat wettelijk vastgelegd. Zo ja, waar kan ik die wettelijkheid terugvinden op internet.
Dankuwel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 okt 2018 10:31

Absoluut niet.

Alles hangt af van de CAO gesloten door het paritair comité of op niveau van het bedrijf.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2018 10:37

Er zijn veel sectoren dat je op zaterdag niks bij heeft, zoals in de zelfstandige kleinhandel, in de horeca, zelfs bij de LIJN krijgen ze voor zaterdag werk maar 25% erbij, en ik denk dat dit wel in je cao staat of zou er toch moeten instaan of je daar recht op geeft, welke PC heeft je ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

oeps37
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2018 10:04

is de PC 110 ( textielreiniging ), en ik vind er niks van terug in de CAO ( jij misschien wel ), dus neem ik aan dat dan de algmeen arbeidswetgeving telt , en daar zijn ze in Art 29 zéér duidelijk ...150 %. daarnaast is er Ook de wet Peeters , werkbaar en wendbaar werk , die duidelijk spreekt over 100 overuren aan 150 %

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 okt 2018 10:34

Uw oorspronkelijke vraag was of uren op zaterdag op wettelijke basis aan 150% betaald moeten woorden. Het antwoord is neen.

Vervolgens verwijst u naar compleet niet-relevante wetgeving, dewelke betrekking heeft op ‘overwerk’ en de verloning daarvan.

Ik begrijp de stap van ‘op zaterdag werken’ naar ‘overwerk’ niet goed. Dat zijn twee compleet verschillende zaken.

Maar gelet op uw formulering, stel ik vast dat u het zelf allemaal veel beter weer. Waarom vraagt u het dan nog?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 okt 2018 10:48

Zaterdag is volgens de Belgische wetgeving nog steeds een gewone werkdag, in Belgie geld nog steeds de 6 dagen week, ziekengeld word ook per 6 dagen uitbetaald, daar zit je zoal fout, en het zou me sterk verwonderen dat PC102 een toeslag voorziet, en ik schreef al in alle winkels die op zaterdag open zijn en ook de horeca daar is niks voor zien op zaterdag, ook bij de lijn is er maar 25% premie voorzien en die worden nu zo goed betaald
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 okt 2018 11:00

is de PC 110 ( textielreiniging ), en ik vind er niks van terug in de CAO ( jij misschien wel ), dus neem ik aan dat dan de algmeen arbeidswetgeving telt , en daar zijn ze in Art 29 zéér duidelijk ...150 %. daarnaast is er Ook de wet Peeters , werkbaar en wendbaar werk , die duidelijk spreekt over 100 overuren aan 150 %
Heb het toch even opgezocht !

CAO nr 142082/co/110
van 29/08/2017
KB : 15/05/2018
staatsblad : 11/06/2018

Dit staat er dus NIET IN en je heeft daar GEEN recht op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”