testament vs levensverzekering

henri 79
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

testament vs levensverzekering

#1 , 16 okt 2018 23:00

Ik heb namelijk een vraag en dit gaat over een levensverzekering die enkele jaren geleden opgemaakt is wanneer mijn stiefgrootvader overlijd de gelden naar zijn echtgenote gaan bij ontstentenis mijn kinderen en bij onstentenis mijn nalatenschap.
Nu zijn vrouw en dochter zijn voor hem overleden en volgens de notaris gaat de levensverzekering naar de dochter van de overleden dochter
Nu is er ook een testament opgemaakt enkele maanden geleden van mijn stiefgrootvader en die stelt mij als algemene legataris en vermaakt hij mij alle roerende en ontroerende goederen waarover de wet hem beschikte.
Wat telt er een levensverzekering van jaren geleden of het onlangs opgestelde testament?
grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 16 okt 2018 23:25

Beste

https://www.aginsurance.be/Retail/nl/sp ... e-wet.aspx

Lees even hier. Zal er van afhangen hoe de levensverzekering is opgesteld en hoe de begunstigingsclausule er letterlijk uitziet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2018 06:20

De uitkering van een levensverzekering gebeurt omdat er een contract is tussen de persoon die de verzekering afsluit en de verzekeraar.
Zo een uitkering zit dus niet meer in de nalatenschap van die persoon wanneer hij overlijdt.
Wat men dus in een testament schrijft, kan geen gevolgen hebben voor de uitkering van de levensverzekering.

De uitkering moest toekomen aan de echtgenote, maar die leefde niet meer.
Dus dan aan zijn kinderen. Blijkbaar is er maar één: een dochter. Zelf leeft die niet meer: er is dan eerst plaatsvervulling en haar kinderen zullen de uitkering krijgen. Blijkbaar is er ook maar één kleinkind: die krijgt de uitkering.

U zal alles krijgen wat nog echt aanwezig is in de nalatenschap, maar ook alle schulden zijn voor u.
De kleindochter heeft echter een recht op een minimum: de helft van de erfenis. Maar ook al zit de uitkering niet meer in de nalatenschap, toch moet men uitkering en nalatenschap optellen om te zien of die helft wel of niet is overschreden.

Wat telt er dus? Alletwee: de polis voor de uitkering EN het testament voor de nalatenschap (maar met een bescherming van de kleindochter; daarvoor zouden we de verhouding moeten kennen tussen de waarde van de uitkering en van de nalatenschap).


(Bron: Verzekeringswet
Art. 172. Wanneer de kinderen niet bij name als begunstigden worden aangewezen, dan wordt het recht op prestaties verleend aan de personen die bij het opeisbaar worden van de prestaties deze hoedanigheid hebben. De afstammelingen in rechte lijn van een vooroverleden kind komen bij plaatsvervulling op.)

Reclame

henri 79
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2018 13:39

Bedankt grtz

henri 79
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 okt 2018 21:53

De uitkering van de levensverzekering is 35000 euro
En de nalatenschap is circa 50000 euro hoe zal dit dan concreet verdeeld worden

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”