deontologie en advocaten

m2b
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

deontologie en advocaten

#1 , 15 okt 2018 11:51

In welke mate kan een advocaat het zich veroorloven om geregeld te dreigen in niet vertrouwelijke schrijvens met het opstarten van procedures (burgerlijk/correctioneel)? Voortdurend mededelen dat er klachten tegen mij neergelegd zijn zonder dat ik uitgenodigd wordt voor verhoor. Er is ook een strafklacht voor feiten die onmogelijk waren (en dit wist de advocaat heel erg goed).

Ik ervaar deze aanpak als emotioneel zeer belastend en intimiderend. Ofwel zijn er voldoende argumenten om een procedure te starten en wordt er gestart indien niet dan niet? Maar het drummen en drukken mag stoppen. Ik kan niet begrijpen met mijn verstand dat een dergelijke manier vandoen deontologisch verantwoord is.

Kan ik dit ergens voorleggen? Zo ja waar? Hoe pak je zoiets best aan? Vraag ik hiervoor een akkoord aan mijn advocaat? Is er een code onder confraters dat u elkaar niet zomaar schoffeert?

Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele reacties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 okt 2018 11:57

Door te "dreigen" probeert de advocaat een regeling in der minne te bekomen.
Standaard gebruik....
U kunt dat volledig negeren als u denkt dat de eis ongegrond is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 15 okt 2018 12:10

Advocaat tegenpartij?
U hebt ook een advocaat in dat geval moet hij zijn brief richten naar zijn zeer achtenswaardige confrater.

Reclame

m2b
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2018 14:42

@Fransicus,

het is idd de advocaat van de tegenpartij. Ik ga ervan uit dat er in die zin al meerdere brieven richting de tegenpartij vertrokken zijn. Zonder effect, de confrater in kwestie houdt vast aan de gebruikelijke stijl. Over de vertrouwelijke communicatie tussen de advocaten krijg ik (als client) geen feedback.

mvg

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”