Vraag inzake onprofessioneel beheer, aanstellen syndicus via vredegerecht

Mich01
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Vraag inzake onprofessioneel beheer, aanstellen syndicus via vredegerecht

#1 , 14 okt 2018 20:17

Geachte(n),

Graag wat raad inzake het (wan)beheer van 4 appartementen uitgevoerd door bewoner. (inwonend bij eigenaar)

Deze bewoner is bij mijn weten niet verzekerd voor fouten en doet alléén de betalingen van de rekeningen (elektriciteit hall en water (1 watermeter voor héél het gebouw), neemt verder géén verantwoordelijkheid op zich, moest er zich schade voor doen.

Het is hier ieder voor zich, ook als er zich een probleem in een appartement voor doet (bvb. vochtprobleem door niet onderhouden voorgevel), zo bleef mijn vraag aan dit beheer of de V.M.E. een lek onderzoek mee wilde bekostigen, onbeantwoord en verdere medewerking bleek onmogelijk, het parlefoonsysteem is al bijna een jaar stuk en wordt niet gerepareerd (de deur kan geopend worden met op een willekeurige deurbel te duwen), ik vermoed een rioolbreuk, daar ik rioolvliegjes in mijn badkamer/keuken aantref op het gelijkvloers (ook hier géén gehoor), schade aan gemeenschappelijke voordeur, veroorzaakt door een eigenaar (die bekend is), wordt niet gerepareerd....

Op eigenaarsvergadering van 2017 (2016 en nog onder begeleiding vorige beheerder wel een eindafrekening uitgedeeld) wordt géén schriftelijke eindafrekening meer voorgelegd/uitgedeeld, boeken inkijken is onmogelijk (heeft ze niet bij), verdeelsleutel wordt niet gerespecteerd en wordt naar believen en op vraag van één eigenares aangepast voor bepaalde reparaties, huidig beheer weigert mijn aangetekende schrijven waar ik mijn ontevredenheid over het beheer duidelijk maak, mij verzet tegen een genomen beslissing (binnen de wettige termijn van 3 maanden), inzage eis in de boeken, een schriftelijke eindafrekening eis, deze A.S. die dateren van Juli en september 2018 bleven tot op heden onbeantwoord.

In het vroegere beheer waren er twee eigenaars die effectief inzet leverden inzake het beheren van het gebouw, de ene in de facturen, de andere in de klussen (ik), de twee andere eigenaars hebben steeds de kat gestuurd, ook als men vroeg mee te werken in het zoeken naar bedrijven inzake herstellingen, was voor deze twee te veel moeite.

Gezien de wantoestand/wanbeheer, zou ik een extern syndicus willen laten aanstellen, maar vrees dat ik alléén sta qua deze vraag en niet op steun hoef te rekenen van de andere eigenaars, gezien het beheer zegt géén beheerder of syndicus te zijn (via Whatsapp bericht aan mij gericht), géén aanspreekpunt is voor problemen, géén medewerking verleent inzake reparaties in gemeenschappelijke delen, géén gezag uitoefent en of eigenaars ter orde durft te roepen met als gevolg dat iedereen hier zijn zin doet. (tapijten uitkloppen op terras (leuk als je je eronder bevind, je was buiten staat te drogen), niet deelnemen in onderhoud gemeenschappelijke hall, op de hielen lopen, gemeenschappelijke voordeur dichtslaan, deze van het slot zetten, nachtlawaai, motorfiets laten brullen achter het gebouw, in- en uitrij blokkeren door voor de poort te parkeren, enzovoorts, het fatsoen ontbreekt hier in het gebouw, het beheer is onmondig en treed hier niet op.

Deze aanstelling van een syndicus zou ik willen bekomen via de Vrederechter, en dit om dwingende redenen, dienen alle eigenaars opgeroepen worden of alléén deze die (in een verslag van de eigenaarsvergadering d.d. 2016, wordt vermeld als overnemer van het beheer, en dit ondertekend heeft)?

Na de uiteenzetting en redenen waarom, mijn eigenlijke vragen.

Dien ik deze vraag om aanstelling van een syndicus te laten opmaken door, en of laten ondertekenen door een advocaat?

Kan ik de gemaakte kosten voor de advocaat terug eisen van de V.M.E.?

Dank u.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding