Meerderjarige dochter wil bij mij komen wonen

H000796
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Meerderjarige dochter wil bij mij komen wonen

#1 , 08 okt 2018 11:34

Beste,

Ik ben vorig jaar gescheiden en wij hebben momenteel een week week regeling lopen voor de kinderen
Volgend jaar wordt mijn zoon 18 en nu zou hij permanent bij mij willen wonen omdat het met de mama totaal niet meer klikt sinds die een nieuwe vriend heeft... elke keer hij naar de mama moet wordt hij depressief, de avond ervoor zit m al te wenen dat m niet naar mama wil
M gaat nu ook elk weekend bij zijn vriendin thuis logeren om de mama te ontwijken tijdens haar week

Ik heb hierover dus enkele vraagjes :
Als de zoon beslist niet meer naar de mama te gaan en bij mij te wonen moeten wij dan langs rechtbank passeren om toestemming te geven hiervoor ?

Kan mijn ex hier moeilijk over doen, en hem evt ook onterven want daar heeft ze al mee gedreigd?

Alle kosten voor kledij school enz worden nu betaald van een rekening waar wij maandelijks het kindergeld op zetten en indien nodig bijvullen.
Als mijn zoon bij mij komt wonen moet ik dan alles zelf betalen of dient mijn ex hier ook voor mee te blijven betalen ook al woont m niet meer bij haar ?

Dient mijn ex dan ook alimentatie te betalen aan mij voor permanent verblijf van mijn zoon die de kosten dekken voor extra verbruik water, gas, benzine, eten, sportclub, enz )
Onze inkomens zijn ongeveer hetzelfde dus momenteel geen sprake van onderhoudsbijdrage

Het kindergeld dat voor hem verkregen wordt zal vermoedelijk ook niet mee rnaar die gezamenlijke rekening gaan dan ?

Momenteel ziet mijn ex de kinderen als een last omdat die haar belemmeren om veel naar haar vriend te gaan dus ze is ze liever kwijt dan rijk

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 20 okt 2018 19:29

Neen want zoon is meerderjarig.
Nieuwe erfwet laat wel wat meer toe qua verdeling.
Rekening blijft lopen zoals ze nu is bij weigering van betalen door moeder ==> familierechtbank.
Moeder kan verplicht worden tot alimentatie.
Zijn kindergeld gaat dan naar u ..let wel gezien ze niet op het zelfde adres wonen zal het aantal suplement wel dalen.

Andere kinderen blijven dan wel bij moeder ...maar willen die ook.
U kan - dan wel voor jeugdrechtbank een wijziging vonnis minderjarigen vragen ( en gezien ze ze liever kwijt dan rijk is)... als dat op een gegeven moment opgenomen kan worden leuk meegenomen voor de rechtbank. Kinderen kunnen gehoord worden vanaf 12 jaar.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”