Fallisement eenmanszaak

Rudi.Ca
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Fallisement eenmanszaak

#1 , 25 sep 2018 12:32

Kan iemand me vertellen als een eenmanszaak failliet gaat en beide partners zowel vrouw als man hier zelfstandige in zijn op dezelfde btw nummer of dan voor beide de schulden hieronder vallen?

Wij hebben in het verleden twee maal erg veel tegenslag gehad .
Een eerste venootschap is over kop gegaan nadat mijn partner zelfmoord geeft gepleegd en onze tweede venootschap was overname van familie ter goeder trouw maar was een kat in een zak met 24000€ schulden welke we getracht hebben te redden maar tevergeefs.

Met de eerste venootschap ondertussen reeds 10 jaar geleden failliet hebben wij een persoonlijke borg getekend voor de venootschap .
Het gaat over meer dan 500.000€ en we zijn toen veroordeeld tot levenslange betaling .
Vanwege al deze achtergrond en zware betalingen hebben wij elk jaar weer een groot probleem met onze belastingen...wij verdienen veel op papier maar schulden zijn niet aftrekbaar met gevolg elk jaar een put maken om een andere te vullen...
Wij houden dit al 10 jaar vol omdat ik graag al mijn schulden wil inlossen , maar het is steeds moeilijker om nog moet te vinden om verder te gaan.
Ons verleden blijft ons steeds achtervolgen...zwarte lijst levenslang etc...
Als ik morgen gewoon van 0 kon herbeginnen met de huidige activiteit van nu zijn wij een goed draaiende zaak maar ik ben bang als wij eerst failliet gaan dat we eerst alles verliezen .

Als ik een venootschap start en onze eenmanszaak gaat failliet ...ben ik dan alles kwijt?

Moet ik wachten op de uitspraak eerst voor een venootschap op te richten ?

Wat als ik geen aandelen heb in de venootschap?

Wat kan een curator in beslag nemen ...kunnen ook dieren in beslag genomen worden zoals bvb een paard?
Rekening van onze kinderen...

Ik wil enkel eens door al deze ellende geraken maar heb bang van een fallisement als eenmanszaak ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2018 12:54

Bij een één man zaak is je vrouw haar inkomen ook kwijt als ze onder dezelfde BTW nummer werkt , dit is normaal.

Je kan een vennootschap oprichten, maar wie gaat er zaakvoerder zijn ??
De curator zal daar niet veel moeilijkheden over doen maar zal wel een deel van de winst eisen.

Je mag aandelen bezitten dit is geen probleem, maar je zal toch moeten zeggen waar je werkt of wat je doet, en als je een curator krijgt toegewezen die zijn werk ten harte neemt, en met je verleden, want dit weten ze , zal hij toch zeer argwanend zijn.

je schulden van de vorige faillissementen waar je borg voor getekend heeft, als dit voor je één man zaak is , faillissementen van 10 jaar geleden dus voor dit faillissement.die niks met deze zaak te zien heeft, dit zal de curator en de rechter commissaris wel beslissen wat men daar mee gaat doen.

Ik heb al veel faillissementen gehoord maar dit is toch wel straf, 2 vennootschappen en persoonlijk faillissement en een andere willen oprichten?

Je heeft kans dat men je onbekwaam verklaart voor handel te drijven voor X aantal jaar, maar dit word zeer zelden uitgesproken, maar het kan met zo een verleden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rudi.Ca
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 sep 2018 13:21

Het grootste probleem bij ons is dat wij na de venootschappen een eenmanszaak gestart zijn om hogere bedragen af te kunnen betalen wat eigenlijk geen goed idee was ...ik denk dat wij toen direct beter persoonlijk faillisement hadden aangevraagd.

Wij hebben nu een winkel (franchising)welke goed loopt en ikzelf ben freelance fulltime in een garage ...wij verdienen goed maar van ons inkomen gaat meer dan de helft naar afbetaingen van vroeger...
Hierdoor kunnen wij ook niet sparen voor belasting etc en hebben we jaar na jaar een probleem dat niet ophoud.
Het probleem is dus niet zo zeer onze eenmanszaak maar de privé bagage dat we meesleuren .
Onze eenmanszaak is boekhoudkundig een zeer goed draaiende zaak maar we moeten gewoon te veel verwerken van vroeger.
Vandaar ik een oplossing zoek.

Als ik gewoon met een schone lei kan herstarten loopt alles op wieltjes .

Ik dacht als bvb mijn schoonvader een venootschap heeft en al onze activiteiten hierin steekt kunnen wij facturen naar zijn venootschap en verliezen we bij faillisement van de eenmanszaak niet ons franchise contract.

Desnoods gaan we daar in dienstverband dan tijdelijk maar ik moet een oplossing vinden om van onze schuldenberg af te geraken van vroeger ...ik probeer reeds 10 jaar dit op te lossen en heb tien duizenden euro's betaald al...ik ga er onderdoor als dit nog blijft duren want elke dag werken 12 uur per dag 6 op 7 en telkens staan wij in het rood...Dit moet toch ooit kunnen gestopt worden ...

Dus ter verduidelijking het gaat om privé schulden niet om onze zaak maar eenmanszaak is ook privé vandaar het eventueel faillisement

Schuldbemiddeling bestaat niet als zelfstandige ...daar is nergens een oplossing voor in België om zelfstandigen te helpen...of ben ik mis?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2018 14:00

Ik denk dat je best een faillissement aanvraagt en hopen dat je verschoonbaar verklaart word, de voorwaarde voor verschoonbaar is Art 80 De curator en de gefailleerde worden in raadkamer gehoord over de verschoonbaarheid en over de sluiting van het faillissement. Behalve in geval van gewichtige omstandigheden, met bijzondere redenen omkleed, spreekt de rechtbank de verschoonbaarheid uit van de ongelukkige gefailleerde die te goeder trouw handelt . De beslissing over de verschoonbaarheid is vatbaar voor derdenverzet bij wijze van een dagvaarding die de individuele schuldeisers binnen een maand te rekenen van de bekendmaking van het vonnis tot sluiting van het faillissement ervan aan de curator en aan de gefailleerde kunnen doen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rudi.Ca
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 sep 2018 14:15

Ik tracht gewoon een doorstart te bekomen met een schone lei , er is totaal niets mis met onze zaak en grondige controle mag zeker ...wij hebben gewoon zeer veel tegenslag gehad vroeger en blijven dit maar meesleuren en dit is het enige waarvoor ik een oplossing zoek.
Wij hebben geen gekke dingen gedaan of fouten gemaakt ...ik ben al 20 jaar zelfstandige en je geraakt ook zomaar niet uit deze wereld zonder een goede spaarcent...als ik vandaag gewoon ga werken en krijg volgend jaar belasting brief dat verdien ik nog niet op een heel jaar als ik geen euro op doe van mijn loon...dus ik zit echt vastgeroest

Dank voor alle info hier

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 25 sep 2018 19:16

Misschien eens kijken om een stichting op te richten, met begunstigden uw kinderen?

De stichting is een afgescheiden deelvermogen, dat niet onder uw eigen vermogensstelsel valt. Juridisch gezien kan een stichting eigenaar zijn van aandelen, maar kan u er toch controle over uitoefenen. Zo is het misschien toch mogelijk een spaarpot op te bouwen en deels apart te zetten voor de kinderen.

Zaakvoerder van deze vennootschap kan je uiteraard wel nog blijven.

Een stichting kan daarnaast ook andere bezittingen hebben, zoals een paard, en ter beschikking stellen.

Ik zou inderdaad bekijken of u zichzelf niet failliet kan laten verklaren. Dan kan je van nul beginnen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 sep 2018 19:53


Ik zou inderdaad bekijken of u zichzelf niet failliet kan laten verklaren. Dan kan je van nul beginnen.
Enkel en alleen bij een één man zaak als je verschoonbaar verklaart word, en dit is aan regels onderworpen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”