Hoort een ex- partner eerst een studie toelage en of beurs aan te vragen?

Blondemieke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hoort een ex- partner eerst een studie toelage en of beurs aan te vragen?

#1 , 19 sep 2018 17:59

In het vonnis staat dat de kosten verbonden aan de schoolse opleiding nl studiereizen langer dan dag, inschrijvingsgelden boeken, vervoerskosten enz dienen afgerekend te worden binnen de vijftien dagen na mededeling van de afrekening met stavingstukken en dit alles na aftrek van eventuele studie toelagen en of beurzen.
Maar men vraagt geen studie beurzen en of studie toelagen aan! Is dit niet verplicht? En ik heb vernomen dat ik de bijzondere kosten kan inbrengen onder het nr 1390 in mijn belastingen dat dit eveneens behoort tot onderhoudsgeld. Nu als vb hij is vorig jaar naar buitenland op vakantie geweest en er waren vier reis keuzes en hij had duurste gekozen ik heb enkel via mail folder gehad van die reis met prijs en moest dan de helft storten op de rekening van partner zonder factuur. Nu vraag ik al de betaalbewijzen van vorig jaar zodat ik mijn belasting brief kan invullen maar het antwoord blijft uit! Geen reactie.
Hopende op een duidelijk advies
En alvast bedankt
Blondemieke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 06 okt 2018 18:47

Uiteraard moet de ex-partner die documenten doorgeven.
Wat keuze van vakantie betreft - u betaald de helft van de gemiddelde reis als u niet tijdig verwittigd wordt en kan meebeslissen.
Er zal wel co- gezagsouderschap zijn en is niet co-verblijfs
ouderschap.
Laat aan ex partner duidelijk verstaan dat ook die delen van het vonnis dienen uitgevoerd te worden.
Alles uiteraard met een aangetekend schrijven en een gewone brief die naar elkaar verwijzen.
Kan u die zaken niet aanvragen als ouder.
Indien niet en de ex heeft daar recht op is dat ex zijn verantwoordelijkheid en moet deze ook maar opdraaien van de (meer) kosten.

Blondemieke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2018 10:24

Beste Franciscus,
Het is inderdaad Co ouderzeggenschap. En ik heb ondertussen de facturen zelf opgevraagd aan school van vorig jaar alsook de eventuele studietoelagen over de voorbije jaren. Nu is het zo dat mijn zoon ondertussen 18 is zelf studentenwerk doet en ik nog voor mijn twee andere kinderen alimentatie betaal een totaal bedrag van 550 euro op de moment met daarboven op nog de extra kosten zoals schoolrekeningen en reizen en hobby's enz enz ik kan dit echter niet meer bekostigen ik hou zelf amper iets over om te leven het OCMW wil niet helpen men ex heeft ondertussen advocaat onder de arm genomen en wil nog meer geld. Ik heb me ingeschreven bij my trusto maar ook zei reageren niet heb loon van ongeveer 1800 euro min 550 alimentatie en dan 800 huishuur en ga zo maar verder. Ik heb geen recht op prodeo advocaat en mijn zoon kan naar de sociale dienst gaan op school maar wil dit niet doen dus ik sta met mijn rug tegen de muur. Uiteindelijk heeft men ex een bijna- niet studiebeurs voor de hoge school en dit als alleenstaande mama ik heb tot hiertoe alles netjes betaald en weet niet meer hoe ik dit allemaal moet blijven bekostigen ben zelfs op gesprek geweest bij haar en haar advocate en een dat is de dochter van mijn tandarts waar ik al twintig jaar klant ben en een achternicht van mijn ex. Ik kon alles van voor zen achtiende nog opvragen maar vanaf nu niet meer aangezien hij daar toestemming voor moet geven hoge school wil me zelfs niet zeggen wat hem exact volgt en wat het kostenplaatje is ivm heel het schooljaar. Ik begrijp dat ik men steentje moet bijdragen maar helemaal de schuld in geduwd worden vind ik nogal bizar ik kan geen kant meer op en advocaat kan ik niet betalen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”