Regelgeving stookplaats

stevensegers
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Regelgeving stookplaats

#1 , 17 sep 2018 17:49

Bij een verbouwing gaan we onze verwarmingsketel vervangen. (Was stookolie, wordt gas) Hierdoor moeten wij naar ik begrepen heb voldoen aan specifieke regelgeving rond stookplaatsen. Ik denk dat dit gaat over NBN B61-001.
Verschillende partijen lijken echter hun eigen interpretatie te hebben van wat dit precies inhoud, dus wil ik hier even poolshoogte nemen.

Eerste vraag: gaat het hier enkel over NBN B61-001 of zijn er nog andere wetten/regels van toepassing.

Tweede vraag: verschillende mensen stellen dat deze regelgeving van toepassing is vanaf 45, 50 of 70 Kw. Volgens wat ik online vindt lijkt dit 70Kw te zijn. Klopt dit?

Derde vraag: Volgens mijn installateur kunnen we deze regels uit de weg gaan door de installatie in twee te splitsen, en dus twee ketels, in twee apparte ruimtes, op te stellen van elk minder dan 45Kw. In mijn gebouw zou dit een logische oplossing zijn aangezien ik een prive en een professioneel gedeelte heb. Maar is dit wel OK, of moeten alle vermogens van het volledige gebouw bij elkaar opgeteld worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2018 10:14

Uiteraard zal uw installateur dit voorstellen: dit zijn twee ketels die hij kan plaatsen, en in de toekomst twee ketels die hij kan onderhouden ipv één. Meer inkomsten, dus.

Werk je met een architect voor de verbouwing? Indien wel, zou ik op zijn expertise afgaan, eerder dan wat de installateur van uw ketel(s) zegt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 sep 2018 11:33

De meeste stookkelders zijn al OK, ook in oudere gebouwen.
De muren zijn meeste in baksteen en hebben dus de nodige Rf (brandweerstand)
Verluchting is er meestal ook al aanwezig. Laat u niet afschrikken door die hoge en lage verluchting. Heb je een ruim keldergat, maak dat in hout een scheiding in het midden, waarbij je één helft dichtmaakt tot onderaan, met uitzondering van een ruime spleet onderaan. Frisse lucht komt binnen onderaan, en warme lucht ontsnapt bovenaan. Ook zou je die raamopening kunnen dichtmaken met een houten plaat, met uitzondering van de bovenste 10 cm. En in de deur laat je onderaan een voldoende grote brandvrij rooster zetten. Een brandvrije deur zal nog de grootste koste zijn. Die verkopen ze zelf reeds voorzien van een degelijk rooster. Deze Rf deuren moet geplaatst worden door een schrijnwerker die een cursus gevolgd heeft hiervoor en de nodige attesten heeft.
Heb tijdens mijn beroepsloopbaan wel een paar 100 stookkelders brandvrij gemaakt, en die werden nadien allemaal gekeurd door de plaatselijke brandweer (gezien Horeca)

Reclame

Terug naar “Andere”