Domicilie

cheyennew
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Domicilie

#1 , 15 aug 2018 14:12

Ik heb een vraagje, ik ben een studente die nog bij mijn werkende ouders inwoont. Mijn vriend werkt ook al maar wegens enkele omstandigheden zou hij zijn domicilie verplaatsen naar het adres van mijn ouders en dus hier komen inwonen. Vooraleer we dat doen zouden we graag willen weten, of er financiële gevolgen zijn voor mijn ouders, als in RSZ, belastingen, enz... of er dergelijke gevolgen zijn voor hem?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 15 aug 2018 22:20

Op het moment dat uw vriend zich officieel op het adres bij uw ouders vestigt, wordt hij als samenwonend beschouwd.
Gezien hij meerderjarig is en werkend heeft dat volgens mij geen gevolgen voor de kinderbijslag die uw ouders voor u ontvangen. Ook voor het ziekenfonds verandert er mijns inziens niet.
Indien er een studietoelage uitgekeerd wordt, dan kunnen er misschien wel gevolgen zijn. Dat zou u eens moeten laten nazien bij de dienst Studietoelagen.
Wat wel zeker verandert, zijn de verbruikskosten per gezinsgrootte voor wat betreft elektriciteit, internet, televisie, water, gas of stookolie. Vergeet ook niet dat voor het huis (en misschien ook de auto) verzekeringen, belastingen (onroerende goed), onderhoudskosten,... worden betaald waar het nieuwe gezinslid van mee profiteert.

Daarom kan met het nieuwe gezinslid eventueel worden afgesproken dat hij meedraagt in de kosten van de nutsvoorzieningen, de auto, de gezinswoning. Hoeveel dat dan moet zijn, moeten jullie onderling zelf bekijken. Er bestaan voldoende rekenmodules die kunnen helpen hoeveel een gezin van drie of vier of vijf verbruikt, en dan vergelijken met facturen van afgelopen jaar (jaren); je kan werken met een provisie en de facturen na een jaar inwoonst vergelijken, enz...

Let wel. Uw ouders zijn ´baas in huis´; een nieuw inwonend gezinslid valt net als hun kinderen onder hun huis- en gezinsregels, dus goeie afspraken maken voor je aan iets begint.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 15 aug 2018 22:34

ter aanvulling: inderdaad zeer goed definieren wat die "gezinsregels" getreft: want een nieuwe meerderjarige inwoner die zich domicilieert op dat adres is op zich een zelfstandig persoon. Daarmee bedoel ik dat de ouders (en ik citeer Jabbe even) niet zomaar "de baas in huis " zijn mbt. een nieuwe inwoner.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 aug 2018 09:19

En als uw vriend schulden maakt, kan een deurwaarder alle waarde volle spullen in het hele huis opschrijven als zijnde ook van hem en deze dan ook openbaar laten verkopen., tenzij er zwart op wit kan aangetoond worden dat ze niet van hem zijn (door facturen bvb)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”