berekening ereloon Notaris erfenis

leek 2018
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

berekening ereloon Notaris erfenis

#1 , 15 aug 2018 10:14

goedemiddag,

Eind vorig jaar zjn mijn (minderjarige) kinderen erfgenaam geworden van een niet familielid.
Gezien zij minderjarig zijn moet alles via vrederechter gaan en daardoor dus ook via notaris.
Ik weet dat dit een wettelijke regel is en wij kunnen dus niet anders.

Maar wat ik graag zou weten is hoe het ereloon van de notaris berekend wordt. Het enige antwoord dat ik krijg van de notaris is dat dit volgens wettelijke regels gebeurd en bij elke notaris hetzelfde is. Ik wil dat wel geloven maar ik vind het raar dat hij mij niet gewoon de berekening laat weten, als het wettelijk is is er toch geen enkel probleem?

Kan iemand mij de % ereloon per schijf van de erfenis zeggen? Zowel voor aangifte van de erfenis als voor de verdeling ervan graag. Op internet kan ik hierover zeer weinig terug vinden.

En is het normaal / wettelijk dat ereloon voor aangifte en verdeling van de erfenis afzonderlijk worden berekend? Het werk moet toch maar 1X gedaan worden, waarom moet dan 2x zo'n groot bedrag betaald worden?


alvast bedankt voor reakties
vader van 2 minderjarige erfgenamen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#2 , 15 aug 2018 23:07

Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

weduwe33
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 aug 2018 23:45

Beste,
Innige deelneming en veel sterkte.
Het is spijtig genoeg niet mogelijk om op voorhand de kosten te weten.
Bij minderjarige kinderen is het namelijk zo dat zij beschermd worden en dat kost heel veel geld, de succesiediensten van de banken rekenen dossierkosten aan en bedienen zichzelf onmiddellijk en als allereerste, houden dan de rekeningen geblokkeerd en eisen akten voor erfopvolging en verdeling, vooraleer te deblokkeren, die akten maakt de notaris en die akten moeten ook naar de vrederechter, die zitting kost ook geld en dat moet men ter plaatse op het gerecht betalen het is normaal dat de ouder dit betaald, de notaris laat het geld voor zichzelf (erelonen, en de verschillende akten) en de staat (erfbelasting) direkt van de erfenis aftrekken de overschot gaat uiteindelijk naar de kinderen op een speciale spaarrekening waarop vermeld wordt dat ze tot de meerderjarigheid geblokkeerd is. De termijnen voor de aangifte en de betaling van de erfbelasting zijn bijzonder strikt aan te houden of er volgt een boete, er staat echter geen termijn op het deblokkeren van een rekening, daar ben je volledig afhankelijk van de bank.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5931
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 15 aug 2018 23:50

Akte van erfopvolging, aangifte en verdeling zijn drie verschillenden zaken.
Dus drie verschillenden opdrachten die men aan een notaris kan geven.
Met elk het ereloon en de kosten eraan verbonden.

Ja, het klopt dus.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”