Verrekening registratierechten

JorisG
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verrekening registratierechten

#1 , 09 aug 2018 15:22

Goeiemiddag,
Ik bezit momenteel een woning waarop ik in 2011 €17.500 registratierechten heb betaald.
Wij zijn sinds kort aan het uitkijken naar een nieuwe woning, en met de nieuwe 7%-regel zit ik met een vraag:
- stel dat ik in de nieuwe woning €200.000 inbreng, dan dien ik €20.000 aan registratierechten te betalen (10%, aangezien het op dat moment niet over een enige woning gaat)
- wanneer ik mijn oude woning verkoop, wordt dit nieuwe pand wél mijn enige woning, en zouden mijn registratierechten moeten terugvallen tot €14.000 (7%)
- er is een maximale overdraagbaarheid van €12.500 (van mijn oorspronkelijk betaalde €17.500)
Krijg ik in dit geval die €6.000 ook terug bovenop mijn €12.500 aan overgedragen registratierechten (verrekening tarief en vervolgens verrekening overdracht), of zegt Vadertje Staat dat ik €12.500 terugkrijg in totaal?
Alvast bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding