Crowdsourcing en belastingen

rhansenne
Topic Starter
Berichten: 1

Crowdsourcing en belastingen

#1 , 07 aug 2018 09:02

Hallo,

Ik ben een IT consultant (met e-BVBA) maar ben als hobby een boek (ongerelateerd aan mijn hoofdactiviteit) aan het schrijven en overweeg nu een eenmalige crowdsourcing (kickstarter) actie om het boek effectief te publiceren/verkopen. Mocht dit succesvol zijn, dan vraag ik me af hoe deze activiteit vanuit belastingsperspectief best aangegeven wordt:

Privé:
Kunnen de crowdsourcing inkomsten min onkosten (commissie, printkosten, verzendkosten) gewoon als occasionele inkomst aangegeven worden? Het gaat om een eenmalige actie, maar in het beste geval kan het natuurlijk om honderden orders gaan. Valt dit nog onder de definitie van occasionele inkomst? En geen rekening houden met BTW in dit geval?

Of beter via de vennootschap?
Ik heb een vennootschap voor mijn ICT activiteiten, en de statuten laten tevens toe: “Kleinhandel in allerlei producten per postorder”. Volstaat dit voor deze activiteit? Ik neem aan dat er in dit geval per backer een factuur moet worden opgesteld met 6% BTW voor EU orders en geen BTW voor non-EU orders. Ik vrees wel dat in dit geval de bijkomende boekhoudkosten om 100-en verkoopfacturen in te laten boeken de activiteit niet langer rendabel zullen maken.

Alvast bedankt voor enige adviezen/inzichten!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding