Huurwaarborg - vrijgave op basis van kopie vrijgavedocument

CinBry
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg - vrijgave op basis van kopie vrijgavedocument

#1 , 20 jul 2018 06:50

Beste

Graag had ik geweten of de instelling die een geblokkeerde rekening beheert waar de huurwaarborg op gestort is, deze kan vrijgeven op basis van een scan van het vrijgavedocument.

Dient men zulke zaken niet te doen op basis van het origineel? Ik ben namelijk zeker dat ik nooit een vrijgavedocument heb ondertekend (aangezien er volop discussie was over wie verantwoordelijk was voor lichte schade die reeds bestond toen ik het pand begon te huren), en toch is op de digitale versie van het document "mijn" handtekening te zien. Ik vrees dus dat het immokantoor / verhuurder mijn handtekening van een ander document gehaald heeft, en bv. via Adobe Pro deze op het vrijgavedocument heeft gezet.

Uitsluitsel kan hier dus enkel gegeven worden indien ik het originele document kan inzien.

Vandaar mijn vraag:
1) dient vrijgave door de bank niet altijd te gebeuren op basis van een origineel document? of volstaat een digitale scan?
2) dient het originele document niet bewaard worden bij het immokantoor gedurende een bepaalde tijd?
3) heb ik niet het recht het originele document op te vragen (of op zijn minst in te zien) aangezien het toch gaat om een document dat ik zou hebben ondertekend?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Met vriendelijke groeten,
CB

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 jul 2018 09:02

Bij mijn bank (PB Fortis) moeten zowel verhuurder als huurder PERSOONLIJK op de bank gaan tekenen. Dan kan zoiets niet voorvallen

CinBry
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jul 2018 10:41

Beste mava

Alle begrip daarvoor en lijkt me ook maar de zuiverste manier...
Bij mij is het echter niet zo gelopen, dus veel ben ik er niet mee dat het bij BNP Paribas anders geregeld wordt.
Dat wil echter niet zeggen dat ik het hier zomaar bij ga laten en als een geslagen hond in een hoekje ga zitten...

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jul 2018 11:32

Voor de vrijgave van de huurwaarborg hebt u een vordering op de bank, die verplicht is de huurwaarborg aan u vrij te geven als de rechter die vrijgave beslist.
Als de bank enkel een kopie heeft van het document vrijgave, en u uw handtekening betwist, heeft deze kopie geen enkele waarde. De bank heeft dan de huurwaarborg ten onrechte vrijgegeven en zal het bedrag nogmaals aan u moeten uitbetalen.
U moet dus wel een vonnis hebben van de rechter die de vrijgave in uw voordeel beveelt.
U kan nu ook al aan de bank vragen op basis van welk document de huurwaarborg werd vrijgegeven, de bank in gebreke stellen voor haar fout en eventuele schade die u zou lijden, en klacht voor valsheid in geschrifte neerleggen.

CinBry
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jul 2018 12:21

Bedankt voor je reactie scorpioen!
Is het een goed idee om nu al een aangetekend schrijven aan zowel immokantoor als verhuurder te richten met de vraag om mij het origineel document over te maken of te laten inkijken?

Terug naar “Huren”