rechten al bijzonder legataris - foutief gestorte gelden

Ina Ri
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

rechten al bijzonder legataris - foutief gestorte gelden

#1 , 18 jul 2018 14:24

Graag advies :

2015 overleed mijn tante ( zij had geen kinderen) en in haar testament liet zij haar vermogen (gelden en grond) als legaat na aan een organisatie met goed doel, met de voorwaarde dat zij de kosten van de erfenis op zich nemen en op last 56 % van het nalatenschap uitkeren aan de bjzonder legatarissen. Meer dan een jaar na datum werd het eerste deel van het legaat uitgekeerd. Er restte enkel nog de verkoop van de grond. Ondertussen zijn we 2018 en is de grond blijkbaar reeds in november 2017 verkocht.
Op de vraag aan de notaris die het testament uitvoert, waarom dit zo lang aansleept, kreeg ik als antwoor - ik citeer :"de gelden van de verkoop werden door de confrater verkeerdelijk uitgekeerd aan de vzw XXX, terwijl uitdrukkelijk werd bedongen dat deze uitgekeerd moesten worden aan ons kantoor met het oog op de aanvullende legaatsafgifte."

De confrater ( notaris die de verkoop heeft geregeld) 'geeft niet thuis' - de vzw beweert die gelden niet ontvangen te hebben, maar de collega die zich met het dossier bezighoudt, zou terugbellen. Nadat ik 2 dagen later zelf terugbelde, werd ik gewoonweg afgewimpeld.

Mijn vraag wat kan ik hier doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 18 jul 2018 14:27

Uw eigen notaris moet dit oplossen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ina Ri
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jul 2018 09:05

deze neemt echter geen enkele actie ...

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 19 jul 2018 12:40

De notaris die de verkoop deed in gebreke stellen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ina Ri
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jul 2018 11:38

Ik heb hiermee geen ervaring. Hoe kan ik dit het beste doen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”