Opzegtermijn 1 jarige huurovereenkomst

Liam10
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn 1 jarige huurovereenkomst

#1 , 16 jul 2018 00:08

Ik heb een 1 jarig contract afgesloten (schriftelijk en geregistreerd) voor de huur van een studio aflopend op 1 november 2018.
Nu heb ik recent aan de makelaar laten weten - omdat ik dacht dat dat moest (3 maanden vooraf aan einde overeenkomst) - dat ik de overeenkomst weer verleng met 1 jaar. Nu twijfel ik echter of dat verstandig was omdat ik mogelijk het komende jaar elders ga werken en dus moet verhuizen, en ik lees dat ik de overeenkomst mogelijk niet tussentijds kan beëindigen.
De makelaar heeft laten weten de verlenging te bevestigen en dat de huurovereenkomst bijgevolg een einde zal kunnen nemen op 31/10/2019 of vervallen in een 3-6-9 contract.
Mijn vragen zijn :
1. Kan ik de overeenkomst na verlenging tussentijds met een evt. opzegtermijn toch beëindigen ? Zo ja, hoe lang is die termijn dan ?
2. Had ik beter het contract na 1 november 2018 laten overgaan in een 3-6-9 contract?
3. Verandert er iets voor mij met de nieuwe huurwet ?
4. Kan ik nog terugkomen op mijn verlenging omdat de 3 maanden voorafgaand aan looptijd overeenkomst nog niet zijn bereikt?
Kortom, hoe kan ik het best regelen dat ik niet vasthang aan een heel jaar?

Dank bij voorbaat voor reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 jul 2018 09:21

Wat staat er juist in uw huurovereenkomst ivm opzeggen? Een kortlopend contract (1-2 j) kan nl NIET opgezegd worden, tenzij anders vermeld in de overeenkomst.

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 16 jul 2018 09:54

TS heeft uitdrukkelijk verlengd voor één jaar, en wil daar nu op terugkomen.

Hij is m.i. aan die verlenging gebonden; contact opnemen met de eigenaar en één en ander bespreken ?

Reclame

Liam10
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2018 18:30

In het contract staat niets over opzeg. Dus 1 jaar vast begrijp ik.
Nu begrijp ik dat de nieuwe huurwet 1 september 2018 (?) (met wel opzegmogelijkheid) ingaat. Zou deze op de nieuwe (verlengde) overeenkomst van toepassing kunnen worden. Immers het huidige 1 jarig contract loopt pas af op 1 november 2018?

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 16 jul 2018 18:58

En voor het gemak "vergeet" u maar dat uzelf gevraagd heeft om die verlenging van één jaar. Dat maakt de situatie niet echt eenvoudiger .

Liam10
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jul 2018 23:14

Bedankt voor de reactie hoewel er niet direct een antwoord in vervat zit. Ik "vergeet" niets, het lijkt me toch normaal dat je de juridische (on-)mogelijkheden verkent alvorens je in overleg gaat of de situatie accepteert.

Terug naar “Huren”