pensioenspaarrekening

hobo
Topic Starter
Berichten: 40

pensioenspaarrekening

#1 , 24 jun 2018 08:39

Nogmaals een dringend probleem waar iemand misschien ervaring mee heeft : mijn partner is 3 maand geleden overleden.
De successie is een nachtmerrie aan het worden !

Hadden huwelijkscontract afgesloten "wie lang leeft erft alles". Dit hebben wij gewijzigd begin 2000 naar "gemeenschap van goederen", dus wettelijk stelsel, omdat wij de kinderen wilden bevoordelen en voorkomen dat 2x successie zou betaald moeten worden. Eerst op alles door de langstlevende en bij het overlijden van de langstlevende nogmaals door de kinderen op de overblijvende erfenis.

Heb in 1991 een pensioenspaarrekening aangegaan in mijn naam waar nu een behoorlijk bedrag op staat. Nu beweert notaris dat dit moet ingebracht worden en verdeeld onder de erfgenamen (onze kinderen), niettegenstaande de pensioenspaarrekening in mijn naam is. Reden : men gaat ervan uit dat overleden partner de premies heeft meebetaald (wij hadden géén gescheiden rekeningen).

De bank beweert dat het geld geen deel uitmaakt van de successie, dus dat de som alleen van mij is.
Welke is de een correcte redenering ?

Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 jun 2018 10:48

De pensioenspaarrekening van de overledene wordt uitgekeerd. Die van de overlevende partner blijft bestaan. De eerste komt voor de helft in de nalatenschap wegens gezamenlijke betaling van de premies. De verzekering van de partner blijft voorlopig buiten beeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”