Belastingaangifte vaste job/bijberoep

Karint
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Belastingaangifte vaste job/bijberoep

#1 , 22 jun 2018 21:16

Beste,
Mijn zoon heeft een vaste job en een bijberoep (marketing, grafisch design,...).
Hij is vrijgesteld van BTW.
Vorig jaar heeft hij geen prestaties verricht in bijberoep.
Hij heeft geen inkomende en uitgaande facturen.
Onkosten brengen we niet in rekening omdat er geen prestaties zijn. Enkel zijn sociale bijdragen.
Een boekhouder inschakelen lijkt mij niet zinvol, Te duur voor wat het is.
Ik heb hem aangeraden om zijn bijberoep op te zeggen, vermits het enkel moeite en centen kost en niets opbrengt.
Wat raden jullie mij aan?
Kan ik op een eenvoudige manier zelf zijn belastingaangifte invullen?
Alvast bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 23 jun 2018 22:09

Als er geen inkomsten zijn, zijn er meestal ook geen uitgaven.
Boekhouder is niet nodig, sociale bijdrages zijn niet nodig als je onder de 1500 (afgerond bedrag) verdient.
Alles wat je betaalt, en niet nodig was, krijg je terug.

Moest het het geval zijn dat er wel kosten gemaakt worden (onafhankelijk van dat er inkomsten zijn), dan is het wellicht beter om te stoppen ermee inderdaad.
Bezoekje aan het sociaal secretariaat brengen, 80 euro (afgerond) betalen en de kous is af (op de aangifte dit jaar én volgend jaar na).

In dit geval hoef je dus 3 vakken extra in te vullen, ten opzichte van de normale aangifte die je dient te maken:
Inkomsten: 0, verkoopskosten: 0, beroepskosten: de betaalde sociale bijdrages.
Dit laatste bedrag zul je integraal terug krijgen.

Waarom doet uw zoon dit niet zelf?

berenod
Berichten: 942

#3 , 23 jun 2018 22:57

Opletten met die sociale bijdragen, wanneer je ze nu ingeeft als onkosten, moet je die later wanneer je ze terugtrekt van het sociaal secretariaat (3 jaar later), wel aangeven als inkomsten!

En er zijn nog wat vakken extra in te vullen, met name je ondernemingsnummer en de omschrijving van je activiteiten.

Best gewoonweg geen onkosten invullen, ook niet de sociale bijdragen.

Reclame

jef007
Berichten: 1681

#4 , 24 jun 2018 21:45

klantenlsting in te dienen??nihilaangifte?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 24 jun 2018 23:12

klantenlsting in te dienen??nihilaangifte?
Klantenlisting is in maart, als de zoon van TS dit nu nog zou moeten doen... had hij al lang een brief gekregen met bijkomstige boete.
Nihilaangifte is afgeschaft tegenwoordig.

Het is duidelijk dat dit enkel over de personenbelastingen gaat, dus over een tweetal weken moet ingediend zijn (tenzij men toch via een boekhouder werkt).

Karint
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jun 2018 16:12

Het gaat inderdaad over de personenbelasting. Bedankt voor de info hierover. We gaan geen kosten inbrengen noch sociale bijdragen.
Ikzelf wist niet dat we het op die manier konden oplossen, vandaar mijn vraag.

Een klantenlisting hoeft sinds 2016 niet meer: (website FOD Belgium)
Uw onderneming valt onder de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen, en
Uw klantenlisting is een nihil-klantenlisting wat met andere woorden betekent dat uw klanten
(terecht) geen Belgisch btw-nummer hebben, of
wél een Belgisch btw-nummer hebben maar uw jaarlijkse omzet per klant met een Belgisch btw-nummer bedraagt niet meer dan 250 euro.

Veel dank.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”