rechtplegingsvergoeding

criticasterclemens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

rechtplegingsvergoeding

#1 , 21 jun 2018 14:02

Ruim 1 jaar geleden werd door de syndicus van onze Vereniging van Mede-eigenaars een eigenaar voor de rechtbank gedaagd na achterstallige betalingen aan de VME. De advocaatskosten voor ons bedroegen ongeveer 1360 euro. Onze syndicus had ons gezegd dat de VME recht had op een rechtsplegingsvergoeding. Ik heb herhaaldelijk gevraagd aan onze syndicus of de rechtsplegingsvergoeding al betaald werd, maar ik kreeg nooit een antwoord. Sinds september 2017 hebben wij een nieuwe syndicus, na herhaalde fouten en een slechte communicatie met de vorige. Omdat ik nog steeds niet wist of we nu al dan niet een rechtsplegingsvergoeding hadden gekregen, informeerde onze nieuwe syndicus bij de de advocaat die onze rechtszaak behandelde. Die zegt dat er een rechtsplegingsvergoeding van 240 euro aan hem werd betaald, en dat hij die verrekend heeft in zijn factuur. Hij zegt dat deze werkwijze gebruikelijk is bij onze vorige syndicus. De factuur kan (of wil) hij ons niet geven. Is het normaal dat de rechtsplegingsvergoeding wordt betaald aan de advocaat en niet aan de benadeelde partij? Want dat vind ik niet correct.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 25 jun 2018 22:28

Hier eens lezen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rechtsplegingsvergoeding.
Blijkbaar zou als de RPV groter is dan de factuur advocaat - dit bedrag idd naar benadeelde partij gaan dus naar de VME.
Syndicus vertegenwoordigt wel de VME - dus bedrag moet op rekening VME staan en niet op ee rekeing van syndicus - de commissaris van de rekening al in kennis stellen en de R vME.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”