Luide muziek

Annie2
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Luide muziek

#1 , 17 jun 2018 15:21

Hallo, 

Sinds mei vorig jaar zijn wij in onze nieuwbouwwoning ingetrokken. Onze buurvrouw speelt klarinet, trompet en weet ik veel wat nog allemaal. 
Tot voor kort speelde zij zelfs tot 's nachts. Maar ik ben haar gaan zeggen dat dat echt niet meer kon. Mijn zoontje van 4 kon er niet van slapen, wijzelf trouwens ook niet. Nu vraag ik me af in hoeverre zij overdag mag spelen. Ik ben een studerende mama en zit nu bijvoorbeeld midden in mijn examenperiode en met dat getoeter kan ik me amper concentreren. Het is echt heel luid. 

Iemand tips? 

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 17 jun 2018 17:01

Een (blaasinstrument) student die respect heeft voor zijn omgeving, studeert met een sourdine (klankdemper). Dat bestaat zowel voor trompet als voor klarinet. In de studiekamers van de muziekscholen of conservatoria, moet je zelfs verplicht met een sourdine oefenen. Bespreek het nog eens met je buurvrouw en laat weten dat je vernomen hebt dat bij langdurig studeren een sourdine gebruikt wordt en dat het in conservatoria zelfs veplicht is in de studiekamers.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2018 13:35

Inderdaad er eerst op een minnelijke manier proberen uitkomen, het is en blijft je buur, natuurlijk, en daar probeer je liefst de relatie optimaal mee te houden. Als het echt niet lukt: klacht indienen bij de politie voor geluidsoverlast.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 18 jun 2018 13:41

Dat gezegd zijnde, dat ze niet 's nacht oefent is de evidentie zelve. Maar u kan moeilijk verwachten dat ze uw agenda erbij neemt om te zien wanneer ze overdag kan oefenen of niet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jun 2018 14:04

Ze mag gerust oefenen, maar ze mag geen overlast veroorzaken. Net zoals een hond wel eens mag blaffen overdag, maar als een hond enkele uren onafgebroken blaft op een dag, is dit geluidsoverlast...

Toen ik nog thuis woonde, had ik een buurmand die doedelzak speelde. Die ging oefenen in een weide "in the middle of nowhere" omdat hij anders sowieso mensen stoorde (we woonden in een wijk met enkel alleenstaande woningen). Dus een beetje rekening houden met uw buren is altijd mogelijk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jun 2018 14:58

U kan haar ook laten weten dat u examen heeft? Dan is het toch tenminste tijdelijk opgelost... En kijk eens of haar ramen dicht zijn. Mijn buurman speelt elektrische gitaar (ook in een nieuwbouwwoning) en als al zijn ramen dicht zijn hoor ik daar niets van. Staat er meer dan een raam open (gelijk waar in zijn woning) dan hoor ik dat heel goed.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jun 2018 15:06

Electrische instrumenten zijn super handig wat dat betreft: hoofdtelefoon aansluiten ipv een versterker en je hoort er zo goed als niets van.

Akoestische instrumenten daarentegen zijn een probleem. Je kan enkel de klank proberen dempen, zoals eylis aangeeft. Maar het is aan de partij die overlast veroorzaakt, om te proberen deze te verminderen / elimineren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38590

#8 , 18 jun 2018 21:31

Voor overlast wordt er verondersteld dat ook uw ramen dicht zijn.

Terug naar “Andere”