Verzakking woning + water in kelder

ROBC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verzakking woning + water in kelder

#1 , 17 jun 2018 13:36

Beste

Graag had ik jullie advies ontvangen mbt een geplande expertise die morgen zal plaatsvinden.

Een korte toelichting van onze situatie:

3 jaar geleden hebben we voor de eerste keer water in onze (daarvoor steeds droge) kelder gekregen.
Na maanden discussie tussen ons, de buren en de verzekeraars van beide partijen werd de oorzaak gevonden in een gebarsten afvoerleiding bij de buren.
Wij kregen een forfaitaire schadevergoeding uitbetaald, en het gebarsten deel van de afvoerleiding bij de buren werd vervangen.

Enkele maanden geleden deed dezelfde situatie zich opnieuw voor, bij een hevige regenbui kwam opnieuw water (met bijbehorende geur), op dezelfde plaats onze kelder binnengestroomd. De situatie tov de vorige keer is echter niet dezelfde, en ik wil zeker zijn dat ik mij morgen voldoende sterk kan maken bij het bepalen van de vervolgstappen.

1. Na de vorige schade is de kelder opnieuw afgewerkt en geschilderd. Eind 2016 zijn we een cocktailbar in bijberoep gestart, en hebben we onze stockvoorraad en werkmateriaal in de (toen droge en netjes afgewerkte) kelder opgeslagen.
--> Er is weinig directe schade aan ons opgeslagen materiaal, omdat we uit voorzorg het meeste in rekken en plastiek bakken hebben opgeslagen.
Uit het vorig onderzoek is echter gebleken dat het binnendringend water gecontamineerd was met fecaliën. Hoewel de meeste van onze producten in afgesloten verpakkingen en glazen flessen zitten maak ik mij toch de nodige zorgen mbt hygiëne en voedselveiligheid. Kunnen we dit aangrijpen als argument om het aanwezige materiaal en voorraad mee op te nemen in het kostenbestek?

2. De eerste vaststelling dateert nu van zo'n 2 maanden geleden, en ik merk op verschillende plaatsen in onze woning scheuren in bezetting en plaatmateriaal op.
Ook ons terras achteraan is op verschillende plaatsen zo'n 0,5 to 1cm gezakt.
Ik maak mij grote zorgen over eventuele uitspoeling van onze funderingen. Mijn vragen zijn dan ook:
--> Kunnen we een grondig onderzoek van de stabiliteit van onze woning eisen?
--> Er wordt nu al gevraagd naar een schadebestek, maar ik ben bang dat de gevolgschade niet beperkt zal blijven tot wat nu waargenomen kan worden.
Hoe kan ik mij best indekken voor schade die nog zal ontstaan tgv het verder zetten van onze funderingen?

Alvast bedankt voor jullie reactie...

Robbie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2018 13:38

Robbie, kan je met die vragen niet bij uw verzekeraar (of makelaar) terecht? Deze zouden de nodige expertise moeten hebben in dit soort zaken. Of is uw verzekeringsmaatschappij dezelfde als die van de buren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 18 jun 2018 14:00

U zal moeten aantonen dat ook deze schade haar oorzaak heeft bij de buren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

ROBC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jun 2018 09:46

Beste

Bedankt voor jullie eerste reacties.
Deze week is de expert van onze verzekeraar langsgeweest om de schade op te meten.
Ze heeft ook een bezoek bij de buren gebracht en is zo goed als zeker dat het binnendringend water afkomstig is van een lekkende aansluiting op de septische put van onze buren. Bijkomend heeft ze vastgesteld dat er een lek in een aanpalend dak zit, wat maakt dat onze gemene muur op het terras door en door nat is.

Toen ik haar vroeg waarom er geen expert van de tegenpartij aanwezig was bleek dat de buren nog geen officiële aangifte hadden gedaan. (Hun verzekeraar zou hebben aangeraden om het expertise verslag af te wacht, hun woord natuurlijk...).

Ik heb hen gevraagd asap aangifte te doen en een lekonderzoek te laten uitvoeren. Ook vroeg ik hen mij op de hoogte te houden van het verdere verloop van zaken. Toen ik hen enkele dagen later vroeg wat ze al hadden ondernomen vertelden ze me doodleuk dat ze een mail hadden gestuurd maar nog geen reactie terug hadden gekregen. Jullie moeten weten dat de eerste keer dat er water binnendrong in onze kelder dateert van eind april.
We zijn nu 2 maanden verder en er is nog niets gebeurd, buiten de mail die ze dus net hebben gestuurd.

Mijn vraag aan jullie, wat zijn mijn middelen om hier wat meer vaart en kracht achter te zetten? Helpt het om hen aangetekend in gebreke te stellen? Ik ben echt bang dat dit op de lange baan wordt geschoven. Gelukkig is het nu al enkele weken wat droger, maar van zodra het opnieuw gaat regenen zitten wij opnieuw met grote problemen.

Mvg

Robbie

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 23 jun 2018 12:12

Stel buren alvast dringend en aangetekend in gebreke. Nu kunnen ze nog steeds voor een rechter verklaren dat ze niet wisten dat er iets scheelde, omdat je hun niet op de hoogte hebt gebracht van een probleem.
Je zou verbaast staan om te zien hoe sommigen mensen keren met de wind als men in hun portomonaie willen zitten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2018 09:40

Wordt de (water-)schade die jullie hebben niet gedekt door jullie verzekering? Indien wel, moeten zij jullie vergoeden, en zullen zij het nodige doen om de schade te verhalen op (de verzekering van) de buren, indien zij aan de oorzaak liggen van de schade (en is het dus een verzekeringskwestie waar jullie in principe weinig te doen hebben).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 26 jun 2018 12:52

En wacht niet te lang met die aangifte, want de schade loopt altijd op, en de verzekering zou u kunnen verwijten dat het grootste deel van de schade eigenlijk door uw nalatigheid komt.
En die moeten zij niet meer dekken...

Terug naar “Algemeen”