Wettelijk samenwonen

mariannecardon
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonen

#1 , 26 mei 2018 13:13

Mijn vriendin en ik woonden wettelijk samen. Wij hebben een lening op afbetaling afgesloten op onze beide namen voor verbouwing aan haar woning. Tevens is er een groot van mijn eigen spaargeld geïnvesteerd in haar woning. Nu heeft zij het wettelijk samenwonen beëindigd want plots, na de verbouwing, zag ze het niet meer zitten. Wie moet er nu die lening verder afbetalen en kan ik mijn geïnvesteerde geld terug recupereren? Graag antwoord wat ik nu moet doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2018 16:17

Wij hebben een lening op afbetaling afgesloten op onze beide namen voor verbouwing aan haar woning.
Het gaat hier om een hypothecaire lening?
Tevens is er een groot van mijn eigen spaargeld geïnvesteerd in haar woning.
Kan u hier bewijzen van voorleggen?
Wie moet er nu die lening verder afbetalen
Als jullie beiden die lening afgesloten hebben, zijn jullie beiden verantwoordelijk om deze verder af te betalen. Als het echter om een hypothecaire lening gaat en jij betaalt niet meer verder af en uw ex kan de totale maandelijkse afbetaling niet ophoesten, zal de woning uiteindelijk verkocht worden om de schuld af te lossen. Uw vriendin kan echter naar de rechtbank trekken om van u de helft van het af te betalen bedrag te eisen.
en kan ik mijn geïnvesteerde geld terug recupereren?
In principe kan u uw geïnvesteerde geld inderdaad recupereren. Juridisch gezien zijn wettelijk samenwonenden "vreemden" voor elkaar. Als jij dus geld in haar huis gestoken hebt, kan je dit perfect terugeisen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!


Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 29 mei 2018 21:50

Dat zo iets nog gebeurt! Lenen voor kosten aan het huis van iemand anders?
Leert men het nooit?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2018 09:56

Dat zo iets nog gebeurt! Lenen voor kosten aan het huis van iemand anders?
Leert men het nooit?
Tja, TS had inderdaad beter een stuk van die woning op zijn naam laten zetten (proportioneel met zijn investering). Als de woning voor verbouwing €200.000 waard was, en de TS steekt er €50.000 van zijn spaargeld in en leent samen met de partner nog eens €50.000, dan is in principe €75.000 van hem, en €225.000 van de partner. Hij had dan beter geëist om 25% eigenaar te worden van de woning. Maar bon, vijgen na pasen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”