huurachterstal

natachadb
Topic Starter
Berichten: 6

huurachterstal

#1 , 22 mei 2018 15:41

Situatie : mijnheer en mevrouw hebben samen huurovereenkomst. Mevrouw vertrekt op een bepaald moment. Laat haar naam echter niet van het huurcontract verwijderen. Na een aantal jaar krijgt mijnheer betalingsproblemen. Er komt huurachterstand. Zaak komt voor het vredesgerecht, enkel mijnheer wordt gedagvaard, hij is ook de enige die er nog gedomicilieerd is. Mijnheer spreekt met vrederechter af dat er een goedkopere woonst zal gezocht worden en dat de huurachterstand met de huurwaarborg zal verrekend worden. Dit gebeurt. Er komt een uitspraak van het vredegerecht dat overgroot deel van de huurwaarborg naar de verhuurder gaat.
Probleem : mevrouw wil niet tekenen voor de vrijgave van de huurwaarborg. Ze wil het volledige bedrag.

Wat staat mijnheer te doen? Verhuurder dreigt met het sturen van een deurwaarder. Mijnheer heeft geen (goed) contact meer met mevrouw, hij kan haar niet verplichten om te tekenen, hij heeft niet de financiële mogelijkheden om de huurwaarborg uit te betalen. Wat moet de verhuurder doen? Op het vredegerecht werd gemeld dat men er verstandiger had aan gedaan om ook mevrouw te dagvaarden, maar dit is niet gebeurd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2018 15:55

Verhuurder kan de huurachterstal verhalen op gelijk wie. Als afgesproken werd dat dit met de huurwaarborg verrekend zal worden, maar de huurders weigeren om te tekenen om deze vrij te geven, dan kan die afspraak niet nagekomen worden, en kan de verhuurder zich alsnog tot mijhheer wenden om, in afwachting van vrijgave van de huurwaarborg, wel het volledige bedrag op te eisen.

De huurder kan proberen om de ex-huurder via het vredegerecht te dwingen te tekenen om de huurwaarborg vrij te geven. Huurder kan in principe zelfs de helft van alle betaalde huurgelden bij de ex-huurder opeisen, als hij dit zou willen. Zij had immers ook verplichtingen in dti contract.

Vanuit welk standpunt stelt u de vraag? Bent u de verhuurder of de huurder?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

natachadb
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 23 mei 2018 09:36

Ik begrijp dus dat het aan de huurder is om verdere stappen te ondernemen om dit in orde te krijgen? Ik dacht immers dat het nu bij de verhuurder lag om mevrouw zover te krijgen dat ze medetekent. Is het een idee om aan mevrouw een aangetekende brief te sturen met het verzoek te tekenen voor vrijgave huurwaarborg met de vermelding dat - indien ze het niet doet- er stappen worden ondernomen om ook de helft van de betaalde huurgelden te eisen. Enkel als pressie middel. Mijnheer wil gewoon alles achter de rug hebben. Ik ben een vriendin die mijnheer aan het helpen is om een aantal zaken op te lossen waar hij niet aan uitraakt.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2018 10:03

De verhuurder mag de huur opeisen bij iedereen die het huurcontract ondertekend heeft. Of deze personen er nu nog wonen of niet, speelt verder geen rol. De verhuurder mag dus vrij kiezen wie hij aanspreekt voor de huur.

Als de verhuurder dus mijnheer aanspreekt om de huur te betalen, zal deze moeten betalen. Maar aangezien er nog een tweede huurder in het spel is, kan mijnheer inderdaad de andere huurder vragen haar verantwoordelijkheid op te nemen en ook haar deel van de huur te betalen. Dit kan voor de rechtbank opgeëist worden, moest dit nodig zijn.

Het is dus inderdaad een goed idee om de andere huurder een aangetekend schrijven te sturen en haar daarin te wijzen op haar verantwoordelijkheid in het huurcontract en dat ze in principe mijnheer nog haar deel van de huur moet terugstorten, en dat mijnheer zal afzien deze huurschuld voor de rechtbank op te eisen indien mevrouw binnen de 2 of 3 weken tekent voor de vrijgave van de waarborg, zodat die waarborg kan gebruikt worden om een deel van de verschuldigde huur van mevrouw te dekken. Je kan daarna dan nog uitdrukkelijk vermelden dat wanneer mevrouw niet tekent voor vrijgave van de huurwaarborg, mijnheer naar de rechtbank zal stappen om vrijgave van de huurwaarborg te eisen, maar daarbij van mevrouw dan ook de helft van de huurgelden terug te eisen voor de periode dat ze niet betaald heeft.

Laat ons weten hoe het afloopt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mei 2018 15:10

Als er een uitspraak is van de vrederechter heeft de verhuurder toch de handtekening van mevrouw niet meer nodig? Het volstaat dan de uitspraak van de vrederechter aan de bank te bezorgen waar de huurwaarborg staat.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mei 2018 15:20

Als er een uitspraak is van de vrederechter heeft de verhuurder toch de handtekening van mevrouw niet meer nodig? Het volstaat dan de uitspraak van de vrederechter aan de bank te bezorgen waar de huurwaarborg staat.
Als de uitspraak niets zegt over de vrijgave van de huurwaarborg op zich, maar enkel stelt dat, eens de huurwaarborg vrijgegeven wordt, de verhuurder deze mag gebruiken om de huur te vereffenen, staat mijnheer nog nergens. Geen idee of een vonnis expliciet kan zeggen: "de huurwaarborg MOET vrijgegeven worden, zelfs zonder handtekening van mevrouw". Als dit al zou kunnen, is de vraag of dit ook zo in het vonnis staat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

natachadb
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 24 mei 2018 18:22

bedankt voor de reacties. In het vonnis staat dat de huurwaarborg dient vrijgeven te worden in het voordeel van de verhuurder tbv 1200 euro. Resterend bedrag is tbv huurder. Rechter hoopte dat hiermee de bank de vrijgave zou doen, echter men vraagt ook naar de handtekening van mevrouw (rechter had ook gemeld dat dit mogelijks zou gebeuren, hij liet ook aan de verhuurder weten dat het niet verstandig geweest was om enkel mijnheer te dagvaarden). Bankbediende ging nu overleggen met diensthoofd wat er diende te gebeuren aangezien mevrouw niet wil tekenen maar er wel een vonnis is.

natachadb
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 08 jun 2018 14:28

zoals beloofd de uitkomst van het geschil. De bank heeft verscheidene malen getracht om met mevrouw in contact te komen teneinde haar handtekening te bekomen. Mevrouw heeft geweigerd de telefoons / mails aan te nemen. Bank heeft toen de beslissing genomen om de huurwaarborg alsnog vrij te geven (zonder handtekening van mevrouw) ten voordele van eigenaar pand

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jun 2018 14:43

Goed nieuws. Lijkt me ook het logische gevolg van een vonnis dat stelt dat het vonnis moet vrijgegeven worden in het voordeel van de verhuurder. In zo'n geval gaat het vonnis boven de handtekeningen die nodig zijn om de waarborg vrij te geven.

Heeft de huurder ook nog een deel van de waarborg gekregen, of is alles opgegaan aan achterstallige huur?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”