schrapping hypothecaire Lening

Petgeb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

schrapping hypothecaire Lening

#1 , 18 mei 2018 17:13

Geachte,

Ik en mijn vrouw hebben een hypothecaire lening aangegaan voor aankoop appartement. Nu gaan we deze verkopen en zou de notaris een handlichting moeten doen. Hoe kan dit als ik deze lening in 1989 heb aangevraagd voor een looptijd van 10 jaar. Toen was de regel dat deze zouden verdwijnen na 15 jaar. Dus in 2004. Fortis bevestigd dat alles correct betaald is en afgehandeld, maar dat in het hypotheekkantoor de schrapping niet is gebeurt. Nu moet ik kosten gaan betalen, wat normaal automatisch moet geschrapt zijn in 2004. Op de nationale bank heb ik online kunnen gaan zien welke leningen er nog open staan, maar dat is enkel mijn huidige lening en niet die van het adres in Boechout.
Hoe kan ik dit laten oplossen zonder dat er kosten zijn voor mijzelf?

Mvg,

Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 18 mei 2018 17:21

Niet, denk ik.

Uw lening dateert van 1989. Intussen is een hypothecaire inschrijving geldig voor 30 jaar, wat voor de meeste ontleners de kost bespaart van na 15 jaar een hernieuwing te betalen...

Maar dan blijft de inschrijving wel bestaan. Als u wil verkopen zonder die inschrijving, zal u handlichting moeten betalen; die valt te sowieso uwen laste.

En welke bank het is maakt hierin geen verschil; het is dus nutteloos ook die naam hier te laten vallen.

Petgeb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2018 17:30

Sorry,

Maar als ik het goed begrepen heb, toen ik de wet van 1992-93 gelezen heb, bleven alle leningen voor die datum gelden voor 15 jaar en niet de 30 jaar. Dat was volgens mij de leningen van na 1993. Dit werd door de eigen notaris bevestigd. Dus ze doen maar op he. Dat de burger maar betaald

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 18 mei 2018 18:43

Kunnen we aannemen dat na 1993 ( of zoiets??) die automatische "schrapping" na 15 jaar niet meer werd toegepast?

Feiten zijn nu eenmaal niet te ontkennen; Als uw notaris u iets anders zegt, zorgt hij dan ook voor gratis handlichting ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 18 mei 2018 19:05

Die lening had een looptijd van 10 jaar. En die hypotheek was voor max. 15 jaar geldig. Dus die had in 2004 moeten geannuleerd worden. Hebt u toen kosten betaald? Bent u gecontacteerd geweest?
Op welke basis is dan een verlenging doorgevoerd?

( Let wel op dt-regels)
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 18 mei 2018 19:14

Wat stond er in de hypotheekakte indertijd qua duurtijd hypotheek?

Petgeb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mei 2018 12:18

Blijkbaar staat er in de wet als je lening in 1993 nog loopt, ze deze vernieuwen naar 30 jaar en dan vervalt de 15 jaar regel. De duurtijd van mijn lening was maar 10 jaar indertijd, maar dat blijkt geen rol te spelen. Uiteindelijk hebben ze de wet verandert op kosten voor vernieuwingen te vermijden, maar nu heb ik kosten om de handlichting, die in de normale omstandigheden niet zou moeten

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”