Bestelling apotheek annuleren

Rinus Simon
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bestelling apotheek annuleren

#1 , 17 mei 2018 16:17

Ik heb een vraag.

Ik heb zonet een bestelling gedaan bij een apotheek voor een vaccin op voorschrift (nog niet betaald). De vaccinatie is echter dringend. Daarom ging ik op zoek naar een betere manier. Een tropische afdeling van een ziekenhuis kan me de vaccinatie geven. Zo moet ik niet wachten en hoef ik niet naast het vaccin ook nog eens een dokter te betalen.

Ik belde naar de apotheek met de vraag mijn bestelling te annuleren. Die vertelde me echter dat het onmogelijk is om de bestelling nog te annuleren en dat ik het geneesmiddel zal moeten betalen.

Mijn vraag is nu: klopt dat echt? Ik zou liever niet onnodig een duur vaccin teveel aankopen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mei 2018 16:54

Ik vrees het, daar je heeft besteld via voorschrift die ingescand is door de apotheker,
Je krijgt toch van het ziekenfonds een vergoeding terug, ten minste bij een goed ziekenfonds, ik krijg elk jaar 30€ terug als ik vaccinatie koop
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mei 2018 17:27

Ik heb een vraag.

Ik heb zonet een bestelling gedaan bij een apotheek voor een vaccin op voorschrift (nog niet betaald). De vaccinatie is echter dringend. Daarom ging ik op zoek naar een betere manier. Een tropische afdeling van een ziekenhuis kan me de vaccinatie geven. Zo moet ik niet wachten en hoef ik niet naast het vaccin ook nog eens een dokter te betalen.

Ik belde naar de apotheek met de vraag mijn bestelling te annuleren. Die vertelde me echter dat het onmogelijk is om de bestelling nog te annuleren en dat ik het geneesmiddel zal moeten betalen.

Mijn vraag is nu: klopt dat echt? Ik zou liever niet onnodig een duur vaccin teveel aankopen...

Niet annuleren?

Een ziekenhuisapotheek mag in principe geen medicijnen afleveren aan het gewone publiek.
.

Reclame

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2018 18:04

19 OKTOBER 1978. - Koninklijk besluit houdende regelen betreffende de officina's en de geneesmiddelendepots in de verzorgingsinrichtingen

Art. 4.<KB 30-04-1981, art. 1> De ziekenhuisofficina en het geneesmiddelendepot staan niet open voor het publiek.
.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 17 mei 2018 19:36

Als een arts verbonden aan het ziekenhuis het vaccin wil toedienen zie ik geen probleem. Dat lijkt hier ook het geval.
"sowieso" schrijf je zo.

artemis
Berichten: 3293

#6 , 17 mei 2018 21:08

Bezint toch eer ge begint!
Ik begrijp de apotheek want vaccins zijn beperkt houdbaar en je hebt die daar besteld.
Ofwel laat je dit vaccin zetten door een huisarts, prijs 25 min terugbetaling door je mutualiteit.
Ofwel laat je dat in die kliniek doen waar ze het vaccin op voorraad hebben en daar zal je evengoed de prijs van het vaccin moeten betalen plus het consult, min wat je terugkrijgt van je mutualiteit.
Je mag niet op twee paarden wedden wat dit betreft en je bent op een eerste piste vertrokken, dus ik begrijp het bezwaar van de apotheek.
Vooraf informeren is de boodschap.
Eigen fout, dus draag de gevolgen.

artemis
Berichten: 3293

#7 , 17 mei 2018 21:30

Je gaat in dat ziekenhuis ook een consultatie moeten betalen. Prijsverschil zal mogelijk hooguit 5€ bedragen, niet eens gegarandeerd voordeliger in het ziekenhuis.
Je bent een engagement met je apotheek aangegaan...

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 mei 2018 22:38

Je gaat in dat ziekenhuis ook een consultatie moeten betalen. Prijsverschil zal mogelijk hooguit 5€ bedragen, niet eens gegarandeerd voordeliger in het ziekenhuis.
Je bent een engagement met je apotheek aangegaan...
Een patiënt kan niet rechtstreeks een verbintenis aangaan met een ziekenhuisapotheek, aangezien zij geen medicijnen mogen afleveren aan het gewone publiek.
.

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 17 mei 2018 22:44

Om bij de vraag te blijven, tenzij het verkoop op afstand was, zult u de bestelling moeten betalen. Die middelen hebben een beperkte levensduur en men kan niet verwachten dat de apotheek het risico voor een vervallen product op zich neemt.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 mei 2018 22:50

Om bij de vraag te blijven, tenzij het verkoop op afstand was, zult u de bestelling moeten betalen. Die middelen hebben een beperkte levensduur en men kan niet verwachten dat de apotheek het risico voor een vervallen product op zich neemt.
Het gewone publiek kan geen bestelling plaatsten bij een ziekenhuisapotheek.
.

LeenW
Berichten: 12824

#11 , 17 mei 2018 22:52

Om bij de vraag te blijven, tenzij het verkoop op afstand was, zult u de bestelling moeten betalen. Die middelen hebben een beperkte levensduur en men kan niet verwachten dat de apotheek het risico voor een vervallen product op zich neemt.
Het gewone publiek kan geen bestelling plaatsten bij een ziekenhuisapotheek.
Geen idee hoe dat werkt, maar dat heeft op zich niets te maken met de oorspronkelijke vraag.

artemis
Berichten: 3293

#12 , 17 mei 2018 22:52

@The Oscars
TS heeft het vaccin besteld bij een eigen of gekozen apotheek die uiteraard niets met het ziekenhuis te maken heeft waar hij nu naar toe wil. Dit heeft niets met een/de ziekenhuisapotheek te maken.
Probeer aub juist te lezen.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 mei 2018 23:01

@The Oscars
TS heeft het vaccin besteld bij een eigen of gekozen apotheek die uiteraard niets met het ziekenhuis te maken heeft waar hij nu naar toe wil. Dit heeft niets met een/de ziekenhuisapotheek te maken.
Probeer aub juist te lezen.
.
Laatst gewijzigd door The Oscars op 17 mei 2018 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 mei 2018 23:01

@The Oscars
TS heeft het vaccin besteld bij een eigen of gekozen apotheek die uiteraard niets met het ziekenhuis te maken heeft waar hij nu naar toe wil. Dit heeft niets met een/de ziekenhuisapotheek te maken.
Probeer aub juist te lezen.
.
Laatst gewijzigd door The Oscars op 17 mei 2018 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 mei 2018 23:01

@The Oscars
TS heeft het vaccin besteld bij een eigen of gekozen apotheek die uiteraard niets met het ziekenhuis te maken heeft waar hij nu naar toe wil. Dit heeft niets met een/de ziekenhuisapotheek te maken.
Probeer aub juist te lezen.
.
Laatst gewijzigd door The Oscars op 17 mei 2018 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Terug naar “Consumenten Koop”