vruchtgebruik / volle eigendom

nrl
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik / volle eigendom

#1 , 20 apr 2018 13:04

goedemiddag

Ik heb een vraag; jaren geleden is mijn vader overleden. Hij heeft toen het vruchtgebruik van zijn woning geschonken aan zijn vriendin. Nu blijkt dat ik en mijn half broer en half zus toch voor 1/3de volle eigenaar zijn van het huis van mijn vader en moeten wij dit aangeven bij de belastingen. ik dacht echter al die jaren gewoon voor 1/3e naakte eigenaar te zijn. Heeft iemand hier een antwoord op aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5408

#2 , 20 apr 2018 13:26

Mogelijks was het testament die het vruchtgebruik schonk aan de vriendin ontoepasbaar omdat de waarde van het vruchtgebruik meer was dan het vrij te vererven gedeelte van de erfenis (25%) of werd het testament nooit officieel uitgevoerd.

Daar jullie gekend zijn als volle eigenaar dienen jullie elk 1/3e van het KI aan te geven. Als volle eigenaar kan je wel huur vragen aan de bewoner (de vriendin) als je dat wil. Als volle eigenaar zou je evenwel ook de aanslagbiljetten voor de onroerende voorheffing moeten ontvangen. Ontvang je die ?

nrl
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2018 13:32

Ja ook moeten wij altijd de onroerende voorheffing betalen

Reclame

nrl
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2018 13:38

Dus zal ik nu waarschijnlijk ook een boete moeten betalen aan de belastingen ?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 20 apr 2018 15:24

Er was denk ik geen testament. Indien vader niet gehuwd was of wettelijk samenwoonde met die vrouw heeft zij dus geen recht. En de berekende waarde van het VG mag gerust hoger zijn dan het zgz. vrij gedeelte. Het VG is 'onaantastbaar'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

nrl
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2018 16:42

Er is een papier opgemaakt waarin staat dat zijn toenmalige vriendin tot haar dood het vruchtgebruik van de woning krijgt. Wij betalen al die jaren al de onroerende voorheffing op dit huis. Maar ik was altijd in de veronderstelling dat ik 1/3de in blote eigendom had.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”