Bezettingsvergoeding of niet?

Yourt
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bezettingsvergoeding of niet?

#1 , 23 mar 2018 00:13

Wat wanneer de vrederechter niet over bezettingsvergoeding spreekt in het vonnis waarin huurcontract wegens wanbetaling verbroken wordt?

Contract verbroken op 20/03 in eerste jaar van huur nog, en dus na betekenen een maand max. om pand te verlaten.
Indien de wanbetalers na 2 dagen of 5 dagen vertrekken: geen groot probleem (eind maart, of zelfs begin april). Maar indien dit pas de 30ste dag gebeurt of met uitdrijving: er is geen contract meer want dat is verbroken en toch is er bezetting van het pand. Recht op die vergoeding of hoe werkt dat dan?
Rechter geeft in het vonnis dus 2 maand verbrekingsvergoeding, maar als ik pas eind april toegang heb tot het appartement, is dat alleen nog (indien alles gerecupereerd kan worden bij de wanbetalers en eventuele huurschade valt te overzien) tot en met mei dat de huur 'betaald' is. Als tegen juni geen huurder gevonden is, gaat daar een zomervakantie overheen allicht met bijkomend inkomstenverlies.
Wat doe je dan best (behalve in eerste instantie zo snel mogelijk de wanbetalers eruit proberen te krijgen)?
En die 2 maanden? Da's goedkoper dan wanneer de huurder zou opgezegd hebben en nog een opzegtermijn moest doen, dan was er 3 maand scahdevergoeding geweest. Dat snap ik niet. Nu wil ik er niet rijk aan worden (veroordelen is trouwens nog maar het begin, geld ontvangen is een andere zaak), maar ik ahd uitzicht op huurgeld elke maand voor de komende periode. En plots valt dat allicht weg ergens eind mei... en moet ik tegen dan een nieuwe huurder hebben of ik zit met een probleem: geen inkomsten en dus schade, en bovendien slechte vooruitzichten (wie begint er nu te huren/verhuizen in juli of augustus).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2018 09:21

U had bij de vrederechter een bezettingsvergoeding moeten vragen gelijk aan één maand huur per begonnen maand dat de huurders het gehuurde goed nog bezetten vanaf het einde van de huurovereenkomst tot op het ogenblik dat de huurders het gehuurde goed zullen verlaten hebben en ter beschikking van de verhuurder zullen gesteld hebben.
Dan hadden de huurders nog een bedrag gelijk aan de huur moeten betalen tot ze effectief weg zijn. Het bedrag van de wederverhuringsvergoeding dient om de tijd te overbruggen tussen het ogenblik dat het huis leeg staat en je een nieuwe huurder hebt. Meestal geven de vrederechters hiervoor drie maanden (woninghuur, meer bij handelshuur). U kan dat ook vastleggen in de huurovereenkomst, maar meer als drie maanden krijg je bij een woninghuur toch niet.
Als u die bezettingsvergoeding niet gevraagd hebt in de procedure die u begonnen was bij de vrederechter kan de vrederechter u die ook niet toekennen. U kan daarvoor wel een nieuwe procedure opstarten.

Yourt
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2018 20:59

Bedankt voor het bericht, en ik heb dat ook gevraagd in mijn procedure, net als interesten op achterstallen. Door het vonnis bestaat het contrcat niet meer, en dus kan je niet zeggen dat die interest voorzien is in het contract natuurlijk; Dus ben je afhankelijk van de willekeur van de rechter, die naar billijkheid moet oordelen, toch?

Anders gesteld: als de huurder opzegt, of je komt onderling overeen om te beëindigen dan heb je de regels en kan je 3 maand schadevergoeding en interesten vragen buiten een eventuele opzegperiode. In onderling overleg kan je daar in toegeven om de zaken menselijk te houden. Nu beslist de Vrederechter geen interesten toe te kenne, slechts 2 maand wederverhuringsvergoeding en geen bezettingsvergoeding. Dus komende maand gratis wonen, of eigenlijk 1 maand wederverhuringsvergoeding. Een pak minder dan wat in het contract voorzien was, en niet billijk naar mijn gevoel: probeer eind april maar eens snel terug verhuurbaar te maken en dan een huurder te vinden vanaf juni. Als dat niet lukt, is het al snel september of oktober.

Ondertussen terug toenadering door (wanhopige?) huurder ook: wil eerst aflossen tegen juni, wil langer blijven en dan aangetekende brief sturen of zo wanneer ze vertrekken,... en wil begin volgende week al 300 EUR betalen van de achterstal. Plus huur begin april misschien ook dan...? En hoe lang blijven? Wat met het laten passeren van de termijn van 1 maand voor uitdrijving? Beslag kan je mee wachten, maar verlaten van het appartement..? En als ze dan vakantiegeld ontvangen in mei en ze vertrekken hasl over kop begin juni, is het hek helemaal van de dam. LAngs de andere kant: op straat (laten) zetten kost ook weer ruim 1000 EUR. Ik zie echt niet hoe dit menselijk en correct op te lossen is, er van vetrekkend dat de huurder al verschillende keren niet betaalde, ondanks beloftes, ondanks door Vrederechter opgelegde aflossing,...

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2018 22:30

Hoe motiveert de vrederechter dat uw vordering om voor een bezettingsvergoeding ongegrond is?
U kan tegen deze beslissing hoger beroep aantekenen.
Ik zie niet in op welke grond dit kan geweigerd worden.

Terug naar “Huren”