Chantage

SPEEDYTJE
Topic Starter
Berichten: 17

Chantage

#1 , 20 mar 2018 08:45

Ik heb een tijd gewerkt voor een grote Belgische firma in onderaanneming. Ik had hiermee een contract en in november heb ik dit beëindigd. De firma was daarmee akkoord maar zou een contract opstellen ter beëindiging. Ik heb dit nu ontvangen en ga daar absoluut niet mee akkoord aangezien er in staat dat ze mij voor alles aansprakelijk willen stellen bij fouten die ten gevolge zouden zijn van mijn werk. Ik ga daar niet mee akkoord aangezien ik totaal geen controle meer heb over wat daar allemaal aan het gebeuren is.
Nu zeg die firma als je niet gaat tekenen betalen wij uw laatste factuur niet uit.
Dit begint op chantage te lijken, afspraken moeten op voorhand vastgelegd worden in een contract en niet achteraf.
Hoe kan ik dit oplossen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2018 11:43

Ik heb een tijd gewerkt voor een grote Belgische firma in onderaanneming. Ik had hiermee een contract en in november heb ik dit beëindigd.
Dus u hebt het bestaande contract opgezegd volgens de modaliteiten gespecifieerd in dat contract?
De firma was daarmee akkoord maar zou een contract opstellen ter beëindiging.
Waar is dit voor nodig? Indien u het contract correct opgezegd hebt, is daarmee toch de kous af?
Ik heb dit nu ontvangen en ga daar absoluut niet mee akkoord aangezien er in staat dat ze mij voor alles aansprakelijk willen stellen bij fouten die ten gevolge zouden zijn van mijn werk. Ik ga daar niet mee akkoord aangezien ik totaal geen controle meer heb over wat daar allemaal aan het gebeuren is.
Nu zeg die firma als je niet gaat tekenen betalen wij uw laatste factuur niet uit.
Dit begint op chantage te lijken, afspraken moeten op voorhand vastgelegd worden in een contract en niet achteraf.
Hoe kan ik dit oplossen?
Als het bestaande contract correct opgezegd is, hoeft u verder niets meer te tekenen. Als de firma uw laaste factuur niet uitbetaalt, stuurt u een aangetekend schrijven waarin u de betaling van de factuur vordert. Als ze dan nog niet betalen, zal u gerechtelijke stappen moeten ondernemen om uw factuur betaalt te krijgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

SPEEDYTJE
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 20 mar 2018 12:11

In het contract stond geen manier van opzegging. Ik heb dit per mail gedaan en daar is op gereageerd dat dit een stopzetting zal zijn met onderling akkoord en dat de papieren zouden worden opgemaakt..., ik heb dus gewacht op dat papier en zijn hebben gewacht met het uitbetalen van mijn factuur. Ik ga niet akkoord met dat papier en zij weigeren te betalen.
De aangetekende zending gaat vandaag buiten, deze lag al klaar :-)

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2018 13:20

In principe kan een contract van onbepaalde duur, waarbij geen opzegmodaliteiten gespecifieerd zijn, enkel opgezegd worden mits wederzijdse toestemming. In die zin heeft de firma dus gelijk. Maar uiteraard betekent dit dat jullie beiden akkoord moeten gaan. Als jullie er niet samen uitkomen, zal dit voor de rechtbank moeten komen.

Maar dit staat los van de uitbetaling van uw laatste factuur. De firma kan die niet zomaar achterhouden. Voorlopig kan u niet meer doen dan het A.S. sturen. Laat ons weten hoe het afloopt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

SPEEDYTJE
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 20 mar 2018 14:10

Heb nog eventjes het contract erbij gehaald. Bij de paragraaf 'beëindiging' staat niets vermeld over hoe dit moet gebeuren. Bij de paragraaf 'Duur' staat 'Partijen kunnen tevens een einde maken aan deze overeenkomst na onderling overleg en zonder het respecteren van een opzegtermijn, mits overeenkomst. Deze opzegtermijn kan dus na onderling overleg korter of langer zijn.'

Terug naar “Andere”