Buitenechtelijk kind - erfenis

EvaDB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Buitenechtelijk kind - erfenis

#1 , 19 mar 2018 11:22

Hallo,

Mijn vader heeft een volwassen buitenechtelijk kind dat hij nooit heeft erkend.

Toen zijn kind heel jong was heeft hij wel geregeld contact gehad met hem.

Nadien is dat verwaterd en leven ze al ettelijke jaren in onmin met elkaar.

De familie (mijn oom en grootouders) hebben wel heel sporadisch contact met hem.

Mijn vader liet me weten dat hij niet wil dat het kind ooit erft van hem.

We zijn van plan om bij een notaris te gaan om antwoorden te krijgen op zijn vragen, maar weten jullie of het mogelijk is dat het niet-erkende kind recht heeft op een erfenis van haar biologische vader?

Voor zover ik heb gelezen heeft een niet erkend kind dezelfde rechten als het erkende kind. Is dat ook zo indien het buitenechtelijk is gebeurd?
Zijn er manieren om het erfrecht te omzeilen? Door bvb onroerend goed te schenken aan zijn erkende kinderen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2018 12:49

Als het kind niet erkend is bestaat er juridisch geen band van afstamming tussen kind en vader en erft het kind niet. Het kind is juridisch een vreemde.
Het kind kan eventueel wel zelf een procedure (zelfs na overlijden van de vader) starten om via de rechtbank de erkenning af te dwingen en zo te erven. U kan daar vooraf niets tegen ondernemen.

EvaDB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2018 15:28

Bedankt Scorpioen, voor het duidelijke antwoord.

Weet je toevallig ook hoeveel tijd het kind (ondertussen volwassene) heeft om die procedure op te starten (na dood van vader)?

Het lijkt me lastig indien het geld bvb gebruikt is om onroerend goed te kopen, het verkocht moet worden om het oorspronkelijke erfdeel terug te kunnen betalen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”