zaak starten met een kennis

Alpha Wolf
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

zaak starten met een kennis

#1 , 18 mar 2018 12:29

Hallo,

Een kennis van mij gaat een bestaande zaak over nemen waar hij al drie jaar in werkt.
Een van de voorwaarden van de overname is dat hij elke maand aan de huidige eigenaars 12% afgeeft van de winst.
Nu wil hij met mij samen een BVBA opstarten waar we nog een andere zaak in gaan uitbouwen.
Dus een BVBA met twee vertakkingen zodat die tweede zaak los staat van die 12%

-1 is een goed draaiende kleine winkel (overname) door hem.
-2 is een idee dat hij heeft waar ik de verantwoordelijke van zou worden en voor een groot deel zal gaan uitbouwen terwijl hij zich bezig houd met de bestaande winkel.

Ik hoef financieel niets in de zaak te stoppen maar kan het wel.

Zijn vrouw welke nu meewerkende echtgenote is zou bij de opstart ook een venoot worden.
Hun voor stel 55% voor hem, 10% vrouw, 35% ik, in de aandelen...
Dit lijkt me een oneerlijke deal voor het werk dat ik er ga moeten in steken om de tweede zaak tot een succes uit te bouwen.
Dit houd in, zelfstandig werken, verantwoordelijke voor alle clienteel, vertegenwoordiging doen, alle bestellingen zelf afhandelen.
Als ik hier mee instap en de tweede zaak uitbouw en er al mijn tijd in ga steken en het komt ooit tot een breuk tussen ons heb ik maar 35%
Dus stelde hij voor dat de tweede zaak bij een stopzetting, breuk tussen beide partijen 50/50 zou verdeeld worden...

Kan dit wel?
En is dit wettelijk haalbaar of zit hier een addertje onder het gras.

Anyway, in deze situatie wat zou een eerlijke verdeling zijn, moet ik akkoord gaan met die 10% van vrouw of eisen dat zij mewerkende echtgenote blijft.
Zelf zou ik met
A: hij 50, zij 5, ik 45% misschien wel kunnen akkoord gaan...
B: Hij 51, zij mw echtgenote, ik 49%
C: Hij 55, zij MW echtgenote, ik 45%

Maar of dat haalbaar is weet ik niet.

Graag hoor ik jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 18 mar 2018 14:19

Beste
twee verschillende zaken met verschillende zaakvoerders in eenzelfde vennootschap steken is vragen om problemen. Als één van beide zaken vroeg of laat slecht draait wordt de tweede, die mogelijk wel rendabel is, meegezogen in een negatieve spiraal/faillissement.
Dus best 2 vennootschappen oprichten. En in beide vennootschappen kan een verschillende verdeling aandelen van toepassing zijn.
Welke verdeling correct is kunnen wij hier echt niet zeggen. Je geeft geen info over soort zaak, investeringen die ervoor dienen te gebeuren enz. En een glazen bol hebben we niet...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”