Akte van verwerping

Gerdeman
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Akte van verwerping

#1 , 18 mar 2018 07:27

Beste form,
Mijn vader is 2 jaar geleden overleden in België, Helaas was hij niet erg vermogend. Mijn broer zorgde voor hem de laatste 5 jaar. Ik woon zelf al bijna 20 jaar in Australia en had nauwelijks kontact. Na het overlijden heb ik het FOD een brief gestuurd dat ik het erfrecht verwerp Omdat ik niets met de afwikkeling te maken wilde hebben. Helaas blijkt later dat mijn broer en zus beiden een formeel attest vaan verwerping hebben aangevraagd. En ik als enige een aanslag van 6000 euro van de Belgische heb ontvangen. Eerst dacht ik dat het spam was, laten besefte ik dat ik erg naïef ben geweest. Mijn vaden bleek wat fouten in zijn tax formier te hebben gemaakt. Hij was toen all 93 jaar en kan me best voorstellen dat het niet gemakkelijk is. De vraag is nu hoe kan ik nu vanuit Australia een attest van verwerping erfrecht aanvragen. Zo we hebben hier allen te doen met een negatieve belasting wat verhaald wordt op mijn in Australia , hoe kom ik daar nu van af.?
Cheers
Gdm

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 mar 2018 09:45

Een verwerping doe je bij een notaris of op de ambassade, niet met een gewone brief aan de fiscus. Je had dus naar de ambassade moeten gaan, of een Australische notaris inschakelen . Ik denk echter dat het daarvoor nu al te laat is.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 18 mar 2018 10:05

Je kan een erfenis tot 30 jaar na datum verwerpen (kinderen ook laten verwerpen) doch schulden waarvoor je tot betaling veroordeeld werd blijven natuurlijk te betalen. Sinds enkele jaren moet (in Vlaanderen toch) met de tussenkomst van een notaris verworpen worden. Of dit nog via de ambassade kan weet ik niet. Ik zou aan een vlaamse notaris vragen of door verwerping de belastingsschuld wegvalt of niet.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”