Beste forumleden,
Op 9/12/2016 ontving mijn partner een brief van de Vlaamse belastingdienst om een bedrag te betalen van €5222.
Aangezien mijn partner dit niet in 1x kon betalen heeft ze verschillende betalingen uitgevoerd: 04/05/2017 werd er een bedrag van €1900 overgeschreven. Op 21/12/2017 werd er een bedrag van €200 overgeschreven. Op 22/01/2018 een bedrag van 120 euro, en als laatste op 22/02/2018 een bedrag van €120. Bedoeling van haar schema dat ze opstelde was dat ze in combinatie met vakantiegelden, teruggave van belastingen en haar 13de maand een laatste schijf zou overschrijven op 21/12/2018 naar de registratiebelasting en zo het volledige saldo zou terug betaald hebben. (huis 10j geleden vroegtijdig moeten verkopen door job verlies te wijten aan de economische crisis 2008)
Voordat ze begon met het bedrag terug te betalen had ze contact genomen met het OCMW waar ze als enige optie collectieve schuldbemiddeling voorstelden. Na klein opzoekingswerk en voor zulk bedrag zagen we toch dat mensen die hier in verzeilt geraakten zich toch een hoop miserie op de hals gehaald hadden.
Ook de belastingdienst zelf werd gecontacteerd en gevraagd om een betalingsplan voor te stellen waarin men aangaf dat men indien een afbetalingsplan zou willen dit een interest met zich zou meebrengen van 7% rente op het totale bedrag. (wat meer is als de intresten die men vraagt voor een persoonlijke lening bij een bank)
Geen optie doordat het te betalen bedrag hoger lag dan want mijn partner kan betalen.
Nu kreeg ze vandaag per gewone postverzending een brief van een gerechtsdeurwaarder (aanmaning tot betaling) waarin men vraagt de hoofdsom in mindering bracht met de reeds betaalde bedragen, toegevoegd met een intrest €410.30 + €21.80 voor opmaak brief deurwaarder + €67.40 inningsrecht. Dat alles samen is toch al gauw €499.5 extra te betalen voor iemand die toch haar best doet om het in orde te brengen.
Na ontvangst van de brief heeft ze onmiddellijk het deurwaarderskantoor opgebeld en haar betalingsplan uitgelegd waar de deurwaarder direct zonder opmerking zijn akkoord gaf om haar betalingsplan te handhaven, mits de bijgerekende intrest ook betaald zou worden.
Doch de aangerekende kosten zorgen dus voor een extra financiële last waarvan ik hoop deze op 1 of andere manier te kunnen reduceren.
Is de brief die zij ontving van de deurwaarder voldoende om haar te dwingen die kosten te betalen? Is dit hetzelfde als een ingebrekestelling?
Is het aan te raden dit dossier voor een vrederechter te laten komen om het betalingsplan voor te leggen en trachten te bekomen de meerkosten te laten kwijtschelden? Het bedrag op zich lijkt een peulschil, maar voor mijn partner is dat niet het geval.
Kan er iemand mij wat advies verschaffen?