begunstigden groepsverzekeringen en beperkingen door EOT

ingrid_v@live.be
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

begunstigden groepsverzekeringen en beperkingen door EOT

#1 , 23 feb 2018 13:20

Beste,
Mijn man heeft in zijn EOT een clausule staan waarin hij zich verbindt tot het aanduiden van zijn 4 kinderen als begunstigden van zijn groepsverzekeringen voor ten minste 80%. Met als bedoeling ervoor te zorgen dat de overlijdensdekking een garantie zou kunnen zijn voor de kinderen hun studies. Deze zomer studeert de laatste af.
Wat voor ons niet duidelijk is, en wat ook niet gespecifieerd wordt in het contract, is of hij bij het uitbetalen van die groepsverzekeringen bij pensionering, nog steeds verplicht is om die 80% voor zijn kinderen te vrijwaren.
Wij zullen tenminste een deel van dat geld nodig hebben als aanvullend pensioen, en weten nu niet of we dat geld mogen gebruiken om zelf van te leven... Vervalt die verplichting zodra het kapitaal uitgekeerd wordt aan mijn echtgenoot, en mag hij vanaf dan vrij beschikken over dat geld?

En nog een 2de vraag in dat verband. De kinderen staan met naam vermeld als begunstigden in de contracten van de groepsverzekeringen, samen voor 80%. Telt het bedrag dat ze op die manier toebedeeld krijgen mee voor de wettelijke reserve wanneer mijn man zou overlijden voor de pensioenleeftijd? En is die wettelijke reserve bij 4 kinderen ondertussen al 50% geworden?

Vriendelijke groeten,
Ingrid

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 23 feb 2018 13:40

Die 80% clausule, geldt die voor de dekking bij overlijden, of ook voor de dekking bij leven/pensionering?

ingrid_v@live.be
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2018 15:42

Dat wordt in de EOT niet gespecifieerd. Er is alleen een verplichting opgenomen om als begunstigden de kinderen aan te duiden voor 80%.
Maar bij pensionering is toch alleen mijn man de begunstigde? Eens de contracten zijn afgelopen zou ik denken dat we weer vrij kunnen kiezen wat te doen met de centjes, maar ik zou graag zeker zijn...

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 23 feb 2018 17:06

Het zijn hier m.i. niet de regels van de groepsverzekering, maar die van de EOT die primeren.

Toch dringend even het gedeelte OT van die EOT grondig (laten) nazien zou ik zeggen.

Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#5 , 24 feb 2018 13:25

Dit moet duidelijk gespecificeerd worden in de EOT. Dus stap er alvorens te laten homologeren eens mee langs een notaris, advocaat, of bemiddelaar. Hij zal dat op de juiste manier omschrijven. Als je het al hebt laten homologeren, maak dan een nieuwe clausule op tot wijziging en ga die neerleggen.

Terug naar “Echtscheiding”