problemen met huurder n.a.v. bezoek Inspectiedienst

Indzji
Topic Starter
Berichten: 16

problemen met huurder n.a.v. bezoek Inspectiedienst

#1 , 23 feb 2018 11:33

Een hele tijd geleden postte ik hier al een vraag over problemen met mijn huurster N. (ik ben eigenaar van een appartement in Anderlecht, de huurster woont erin sinds 24/8/2015). Zie viewtopic.php?p=417077#p417077

Ondertussen heeft de situatie een vervolg gekregen en heeft mijn huurster een klacht ingediend bij de Brusselse Gewestelijke Inspectiedienst. Die is langs geweest in januari 2017 en had volgende opmerkingen:
- verschillende stroomkringen van het private verdeelbord benoemen en dit bord voorzien van beschermkappen
- oorzaak aanpakken van condensatievocht (schimmelplekken) in de badkamer
- overdrukgroep van de verwarmingsketel aansluiten op de waterafvoer

Ik had hiervoor een jaar de tijd om deze problemen op te lossen. Nu maandag 26/2 om 10u. komt de inspectie opnieuw langs voor een controlebezoek.

Ter info: Toen mijn huurster mij op de hoogte bracht van de schimmelvlekken in de badkamer, heb ik meteen een expert langsgestuurd en die zei dat het probleem grotendeels ligt aan een gebrek aan ventilatie en verwarming, waardoor de condensatie zich vastzet op de dunne buitenmuur (het is een oud huis, F-klasse EPB). Ik heb haar dit rapport toen doorgestuurd en haar aangeraden een antischimmelproduct te gebruiken en nadien voldoende te verwarmen en te ventileren. Ze was hier niet mee akkoord, wou vertrekken uit het appartement maar ik zei dat ze dan (zoals in haar contract staat) een verbrekingsvergoeding moest betalen. Ze was woedend en heeft uiteindelijk de huur niet opgezegd, maar dus wel een klacht ingediend.

Voor de opmerking ivm de verwarmingsketel wou ik een loodgieter langssturen, en op hetzelfde moment langsgaan om zelf de stroomkringen op het verdeelbord te benoemen en de beschermkappen (afdekplaatjes) te plaatsen. Twee kleine klusjes die niet veel tijd vragen. Ik probeerde N. vorige week te bellen om te horen wanneer ik met de loodgieter kon langskomen maar kreeg geen antwoord. Ik maak daarop zelf een afspraak met de loodgieter en stuur haar donderdag 15/2 een mail met het bericht dat ik woensdag 21/2 zal langskomen met een loodgieter en de vraag of ze thuis kan zijn of dat het oké is dat ik in haar afwezigheid binnenkom. (In het verleden heeft ze hierin vaak toegestemd wanneer er werken moesten gebeuren omdat ze niet veel thuis is.) Geen antwoord. Dinsdag 20/2 vraag ik een medebewoonster van het gebouw of ze een papier onder de deur kan schuiven met dezelfde vraag. Daarop krijg ik telefoon van N.'s vriend: dat ze woensdag niet aanwezig kan zijn en dat ik ook niet mag binnengaan als zij er niet is. Blijkbaar heeft N. intussen een nieuw gsm-nummer (de zoveelste keer in 3 jaar tijd) en was de mail (zogezegd?) in haar spam terechtgekomen. Ik vraag wanneer de loodgieter dan wel mag langskomen, hij zegt woensdag of donderdag om 15.30u. Ik vind met veel moeite een andere loodgieter die donderdag om 15.30u kan komen. Donderdag (gisteren dus) om 12u laat ze mij via sms weten dat ze er 'wegens familiale omstandigheden' niet kan zijn dus dat de afspraak verplaatst moet worden. Ik verplaats de afspraak naar maandag 26/2 om 8u en bevestig haar dat meteen. Geen antwoord. Vanmorgen een sms: ze heeft een andere afspraak op dat uur en is maandag alleen vrij tussen 12 en 14u. Ik begin er stilaan genoeg van te krijgen... Twee jaar geleden, toen er waterschade was in de badkamer, was het ook al een hel om een afspraak met haar vast te leggen. De loodgieter stond regelmatig voor een gesloten deur, ze zei altijd op het laatste moment af, enz, en klaagde dan achteraf dat de werken niet snel genoeg vooruit gingen.

Ik besef dat ik eerder een loodgieter had moeten langssturen, zeker wetende dat ze zo moeilijk is om een afspraak mee te maken. Om allerlei redenen is dat echter niet gelukt. Ik zou gewoon graag weten wat mijn rechten zijn en hoe ik dit kan oplossen. Ik zou toch echt graag die twee kleine zaken nog in orde brengen voor de inspectie langskomt maandag om 10u! Ik ben er zeker van dat ze helemaal geen andere afspraak heeft maandag om 8u. Maar als ik daar met de loodgieter voor de deur sta en ze doet niet open, heb ik waarschijnlijk geen poot om op te staan? Ik weet wel dat ik pas laat contact heb opgenomen met haar voor een afspraak, maar heb ik niet het recht om vlak voor de inspectie komt nog even binnen te gaan in mijn eigen appartement? Stel dat ik de loodgieter toch probeer te verplaatsen naar maandagnamiddag, en ik stuur daarna foto's van de reparatie door naar de Inspectiedienst, zou dat nog enig effect hebben op hun beslissing? Is er iets anders dat ik kan doen?

Alvast heel erg bedankt voor alle tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 23 feb 2018 12:21

Ook eens iets dergelijks meegemaakt (moeilijke huurder die zelf dingen onklaar maakte, en inspectie vroeg; afspraak enkele dagen vooraf op het laatste moment afgezegd, wegens zogezegd dringende ziekenhuisopname ) . Ik wist intussen reeds dat de inspectie toevallig (?) op dat uur zou komen, heb met hen afgetoetst of mijn gezelschap zou storen, quod non, en ben met hen mee binnengegaan.

Was zo goed als opgelost. Voor die keer toch.

Indzji
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 23 feb 2018 12:46

Ik mag inderdaad aanwezig zijn tijdens de inspectie, dus dan moet ze me wel binnenlaten denk ik. Ik kan dan snel die afdekplaatjes in het verdeelbord steken en de stroomkringen opschrijven (is denk ik maar 5 min. werk), maar gaan die dan niet zeggen dat de werken al gedaan hadden moeten zijn?
En ik kan moeilijk de loodgieter laten komen terwijl de inspectie daar is... dus de verwarmingsketel gaat dan niet in orde zijn.

Reclame

Indzji
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 23 feb 2018 13:03

Ik vraag me ook af of ik beter de Inspectie hiervan op de hoogte breng (dus van het feit dat ze zo moeilijk bereikbaar is en steeds afspraken annuleert) of dat dat alleen maar in mijn nadeel zou spelen. Heeft iemand daar een idee van?

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 23 feb 2018 13:04

Hangt een beetje af van de mensen in kwestie. In feite moeten zij de toestand op dat ogenblik vaststellen, en niet (noodzakelijk ) vaststellen aan wie een fout zou kunnen liggen.

Ik kan me best voorstellen dat die mensen voor dergelijke kleinigheden een paar minuten kunnen overhebben. Zij kennen ook hun pappenheimers, en kunnen soms zelfs onderscheid maken tussen al dan niet huisjesmelkers.

In mijn geval ging het om bijvoorbeeld aardingsdraden die in de stopkontakten losgemaakt waren, en dus in een handomdraai terug gemonteerd zijn. Ook had hij een schouwbuis uit een vertikale buitenmuur gesloopt, zodat de schouw niet de reglementaire hoogte boven het plat dak kwam. Ook met mijn twee linkerhanden terug rechtgezet. Het hielp wel een beetje dat toevallig dezelfde controleur, na totaalrenovatie een jaar eerder, het huis al eens gekeurd had i.v.m. premies. :lol:

Indzji
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 23 feb 2018 15:08

Oké, dat verdeelbord kan ik misschien zo wel oplossen nog terwijl de inspectie er is, als ze een beetje welwillend zijn. Dat duurt maar een paar minuten.

Maar wat doe ik met de loodgieter? Kan ik haar op één of andere manier verplichten om toch open te doen als ik maandag om 8u voor haar deur sta met de loodgieter? (Ik ben er zeker van dat ze geen afspraak heeft op dat uur van de dag, en ze heeft zelf eerder al gezegd dat ze die dag niet moet werken.) Ik mag toch wel mijn appartement nog bezoeken voor er inspectie komt? Kan ik als ze niet open doet de kosten van de loodgieter op haar verhalen achteraf of mag dat niet aangezien ze mij vandaag heeft laten weten dat ze dan 'een afspraak heeft'? (Nadat ze gisteren de hele dag de tijd heeft gehad om te reageren op mijn bericht.) Schrijf ik haar beter een mail waarin ik nog eens herhaal hoe ze me al verschillende keren heeft gevraagd om de afspraak te verplaatsen en ik haar met klem vraag om aanwezig te zijn maandag om 8u? Of zeg ik die loodgieter gewoon af?

Ik weet het even niet meer... Alle goeie raad is welkom!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 feb 2018 15:59

Oké, dat verdeelbord kan ik misschien zo wel oplossen nog terwijl de inspectie er is, als ze een beetje welwillend zijn. Dat duurt maar een paar minuten.

!
Je had meer dan 1 jaar de tijd gehad om dat in orde te brengen, of om naar de VR te stappen als de huurder de aannemers niet wou binnen laten. Veel kans toe dat de inspecteur negatief zal antwoorden.

Terug naar “Huren”