Compromis getekend en nu beslag gelegd op huis

JohanGChristelV
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Compromis getekend en nu beslag gelegd op huis

#1 , 21 feb 2018 14:04

Ik (en mijn vrouw) wilden een huis kopen aan zee, we hebben in 2016 de compromise getelend, er staat geen enkele verbrekingsclausule in.

Na 3 maanden krijgen we te horen dat de eigenaars een voorrecht van boedelbeschrijf hadden en dus niet onderhands dat huis mochten verkopen, ze hebben dat 8 maanden later via de rechtbank machtiging gekregen om het onderhands te verkopen aan de overeengekoemne prijs, dus dat was goed nieuws.

We hebben een datum voor ondertekening vastgelegd, maar nu blijkt dat er beslag is gelegd op het huis, dus nu moet men met de schuldeiser tot een overeenkomst komen.

Wat als de schuldeiser niet akkoord gaat met de verkoopsom? en wij willen het huis (= getekende compromis)... men kan toch niet overgaan tot een executieve verkoop zolang wij een getekend compromis hebben?! of wel?....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 21 feb 2018 14:12

Wat bedoelt u met "een datum voor ondertekening"?
Wie heeft intussen de registratierechten betaald?
Op een verkoop die plaatsvond in 2016 moesten die al een jaar geleden zijn betaald....
Laatst gewijzigd door asperger op 21 feb 2018 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 21 feb 2018 14:27

inderdaad registratierechten zouden betaald moeten zijn 4 maanden na de compromis. Anders zou u hierop mogelijks nog een boete krijgen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2018 16:06

Uw compromis is niet overgeschreven op het hypotheekkantoor. Voor degene die beslag gelegd heeft bent u dus geen eigenaar. De beslaglegger kan de woning openbaar laten verkopen en moet zich van uw compromis niets aantrekken. Ik vermoed dat de beslagene (of u ook?) zich wel tot de beslagrechter kan wenden om onderhands te verkopen (maar daar ben ik niet zeker van, dat zou ik moeten nakijken).

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 21 feb 2018 17:16

Hebben jullie een voorschot betaald? Aan wie? de verkopers of de notaris?

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 21 feb 2018 17:52

Een schuldeiser kan m.i. wel zonder problemen laten overgaan tot openbare verkoop. hij heeft inderdaad geen boodschap aan uw bod, dat u overeenkwam met de eigenaars . Tot daar voor u het onaangename nieuws.

U zou eens moeten kunnen nazien hoeveel schuld er op het huis staat, en ten voordele van wie.
Dat het tot een openbare verkoop komt, betekent inderdaad niet dat de volledige schuld ook terugbetaald wordt. Het komt geregeld voor dat een huis zodanig bezwaard is met hypotheek, dat het onverkoopbaar is tegen die prijs.

En dan is het nu m.i. het moment om met de schuldeiser contact te nemen teneinde onderhands, en tegen een bod dat u aantrekkelijk lijkt, te kunnen kopen. Dit bod moet niet noodzakelijk even hoog zijn als uw oorspronkelijk bod, ointegendeel. Laat u hierin misschien best begeleiden door een notaris of zo.
@ scorpioen : ik meen ooit geweten te hebben dat er voor een dergelijke situatie een procedure bestaat of bestaan heeft, van "vrijmaking" (zo heette dat toch, dacht ik), om onverkoopbare goederen terug op de markt te kunnen brengen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 feb 2018 19:54

Dit is een compromis van 2016 ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 21 feb 2018 20:56

Ik stel mij voor dat ze beter niet proberen die compromis nog door te drukken...

Terug naar “Kopen”