huurwaarborg

huub2005
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

huurwaarborg

#1 , 21 feb 2018 10:26

Ik heb mijn huurder zijn opzeg gegeven, vorig jaar voor einde huur op 30/6/2018. Ik stel vast, dat hij de huur van januari en februari 2018 niet betaalt en stuur hem gisteren een SMS. Als antwoord krijg ik, dat hij op 28/12/2017 al verhuisd is en dat hij de sleutels zal afgeven, als ik met hem naar de bank ben geweest om de huurwaarborg van 900 euro (2 maand) vrij te geven. Ik weet niet of er huurschade is, maar dat heeft weinig belang, want de flat moet gerenoveerd worden. Hij moet de afrekening van de kosten en lasten over 2017 nog betalen en eigenlijk ook zijn tegenopzeg. Nu kan ik naar de vrederechter gaan, maar ik ben dan weer minstens twee maanden verder. Hoe kan ik hem zijn waarborg teruggeven zonder dat ik mijn rechten verlies ? Officieel woont hij daar nog (geen aangetekende opzegbrief van hem ontvangen) en dus als ik zou binnengaan met een slotenmaker, dan pleeg ik huisvredebreuk. Dan ga ik er ook vanuit, dat er bij hem nauwelijks iets te halen valt. Ik zie geen andere oplossing, dan die waarborg terug te betalen om mijn flat te kunnen betreden. U wel ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 21 feb 2018 12:38

Al eerst beginnen met hem per AS met kopie per gewone brief aan te manen tot betaling van de achterstallige huur. Daarna idd vrederechter. Je kan inderdaad niet zomaar binnengaan op basis van een SMS.

Alternatief als je snel je sleutels wil: toegeven aan de (net niet) chantage of negotiëren dat je akkoord bent om de huur 2018 en de afrekening 2017 wil laten vallen als hij voor 28/2 de sleutels geeft en de waarborg laat vallen.

Alternatief 2 : een advocaat een paar honderd euro betalen om een “dreigbrief” te schrijven bv dat je akkoord bent om de huur per 28/2 te beëindigen mits betaling huur tot 28/2 (waarborg) en afgifte sleutels. Voorbehoud maken dat het appartement leeg is. Etc.

Tenzij hij pertinent onvermogend is zou k zelf naar de vrederechter stappen. De opzeg was per eind juni en hij heeft geen tegenopzeg gedaan.

Als het huurcontract niet geregistreerd was en/of het pand was de facto onbewoonbaar sta je natuurlijk zwakker en neem je misschien beter “verlies”. Dit moet je zelf inschatten.

huub2005
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2018 10:16

De flat is zeker niet onbewoonbaar, maar moet na 9 jaar bewoning gewoon terug in orde worden gezet. Ik heb de zaak opgelost door het vrijgaveformulier van de bank te ondertekenen. Bij hem niets te halen en een procedure met 150 euro per uur + 21% BTW via een advocaat is dan verloren geld, dus heb ik maar toegegeven aan de chantage.... Ik heb wel besloten om de flat te verkopen.

Reclame

Terug naar “Huren”