Inkomsten van zelfstandige activiteit tijdens ziekteverlof loondienst

Lot12
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inkomsten van zelfstandige activiteit tijdens ziekteverlof loondienst

#1 , 20 feb 2018 18:22

Hallo iedereen

Momenteel werk ik 19/38 in loondienst, contract van bepaalde duur voor 6 maanden, pas begonnen en eerste werk in loondienst. De bedoeling van mij en mijn oversten is uiteraard om het contract te verlengen, dit gaat om een formaliteit. Daarnaast ben ik zelfstandige (dit in hoofdberoep, aangezien ik hier te veel verdien om in bijberoep te blijven).
Ik ben net zwanger geworden en weet dat het werk in loondienst te zwaar zal worden voor mij persoonlijk tijdens de zwangerschap. Mijn zelfstandige activiteit zou ik echter wel kunnen en willen blijven uitvoeren.

Kan ik in ziekteverlof gaan voor mijn gedeelte in loondienst, maar toch nog steeds blijven werken als zelfstandige? Ik verdien hier veel meer dan 30 euro per dag. Heb ik dan nog een ziekteuitkering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Floes
Berichten: 115

#2 , 20 feb 2018 19:14

Je moet je sowieso één dag 100% ziek melden. Je kan een toelating vragen aan de mutualiteit om dan deeltijds te hervatten in je zelfstandige activiteit. Aangezien je in hoofdberoep zlf bent, is de kans groot dat je 1) eerst toelating moet afwachten vooraleer je mag beginnen en 2) vaste werkuren moet opgeven, kwestie van controleerbaar te zijn.

Tijdens je verplichte weken moederschapsrust moet je uiteraard wel stoppen (ik denk één weer voor en twee weken na de vermoedelijke bevallingsdatum, maar vraag dat even na bij de mutualiteit).

Bij mijn weten moet je in deze situatie zelfs de eerste maanden geen inkomsten doorgeven en zal je de volledige uitkering behouden.

Maar alles onder voorbehoud, vraag het na bij uw mutualiteit.

Reclame

Terug naar “Andere”