Huur appartement geschil CV ketel

ssoleti
Topic Starter
Berichten: 16

Huur appartement geschil CV ketel

#1 , 15 feb 2018 17:11

Ik woon in een huur appartement.
2 weken geleden werd mijn gas afgesloten door eandis omdat er op zeer korte tijd door de brandweer 160 ppm CO werd gemeten.

Eandis wil niets terug open zetten zonder CERGA certificaat.
We zijn nu 2 weken verder, met veel gedoe heeft mijn huisbaas 2 techniekers langs gestuurd die alle 2 zeggen dat met kuisen alleen geen CERGA word gegeven aangezien de verluchting niet in orde is en er wel wat aan de ketel markeert.

Niemand wil dit op papier zetten.

Mijn huisbaas wil geen actie ondernemen en stelt steeds alles uit.
Ik ben hoogzwanger.
In zijn laatste aangetekend schrijven eist hij dat ik eerst de ketel moet laten kuisen en dat hij dan later voor het certificaat zal zorgen.

Nu heb ik het financieel niet gemakkelijk en wil ik ook geen kosten doen die niet nodig zijn.
Tevens kan ik niemand vinden die sneller dan een maand kan komen.
Tegen dan zou mijn kindje er reeds zijn.

Huurdersbond zegt dat ik advocaat moet nemen maar ook dit kost geld.

Mijn gezondheid begint er onder te lijden...
Ben ten einde raad...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 feb 2018 17:35

Heb je hem aan via een aangetekend schrijven ingebreke gesteld?
Indien niet, begin daar dan mee.
Wanneer was het laatste onderhoud? Indien minder dan 2 jaar, kan hij niets eisen.
Hoe lang woon je er al?

ssoleti
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 15 feb 2018 18:49

Minder dan 2 jaar maar in contract staat wel dat ik dit jaarlijks moet doen en heb dat vorig jaar niet gedaan omdat ik ook uitging van de wetgevind dat het 2 jaarlijks was...
Zijn al minstens 5 aangetekende brieven gestuurd. Onder andere met in gebrekestelling.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2018 09:26

In principe zou je ook via het vredegerecht een snelherstel kunnen aanvragen omdat het over CO gevaar gaat.

Misschien al eens informeren bij de griffie?

Is er een dienst wonen in de gemeente waar je woont? Deze mensen hebben heel wat ervaring met dit soort situaties en kunnen je vast ook goede raad geven.

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#5 , 16 feb 2018 14:35

Voor uw gezondheid en deze van uw kindje: snel handelen. Als het te koud is binnen gaat u best bij familie, vrienden of kennissen logeren voor het weekend.

Zoals Mava zegt altijd eerst aangetekend in gebreke stellen, stuur dit ook per e-mail (met ontvangst- en leesbevestiging indien uw mailprogramma dit ondersteund). Vraag de bewijzen bij de brandweer op en stuur deze mee, met vermelding in de brief. Of stuur ze na in een nieuwe brief.

Vraag eventueel zelf een technieker die op papier wilt zetten wat het probleem is en waarom er geen CERGA-certificaat afgeleverd kan worden. De kost kan je in een procedure terugvorderen van de verhuurder.

Ev. nu nog naar de stad bellen en een dringend woningkwaliteitsonderzoek aanvragen (zie verder bij "extra drukkingsmiddelen").

Wat dan verder?

Minst agressieve weg: Je kan je verhuurder oproepen in verzoening voor de vrederechter (gratis). Nadeel: geen garantie op resultaat.
Het kan wel werken indien je verhuurder een eerlijk persoon is en je hiermee een goede relatie hebt.

Andere optie = procedure: U kunt naar de vrederechter gaan via een verzoekschrift inzake huur, waarbij vrederechters op de inleidingszitting ook wel eens een verzoeningspoging ondernemen. Hiervoor best een advocaat nemen. Mogelijks heeft u recht op "pro deo" (inlichtingen vragen bij uw lokaal Bureau voor Juridische Bijstand, want dit hangt af van uw (gezins)inkomen en hoeveel mensen u ten laste heeft) of rechtsbijstand (indien uw polis contractuele geschillen dekt, wat eerder uitzonderlijk is). Anders zal u uw advocaat zelf moeten betalen, een gedeelte van deze kost zal als u wint recupereerbaar zijn via de rechtsplegingsvergoeding. Maak goede afspraken met uw advocaat over de prijs (misschien is een forfait mogelijk).

Extra drukkingsmiddelen:
- Je kan bij de gemeente vragen om een controle van de woningkwaliteit te doen. Als er structurele problemen met de verwarming zijn en deze niet werkt kan dit ev. samen met andere gebreken/defecten aanleiding geven tot een onbewoonbaarverklaring. Hiervoor is er een soort puntensysteem. Bij voldoende punten, zijnde gebreken, zal de woning onbewoonbaar verklaard worden. Als u op internet "woningkwaliteitsgebreken" ingeeft kunt u hier meer info over vinden.
Dit zijn goede argumenten voor een rechtbank, in voorkomend geval kunt u ev. zelfs de nietigheid van de huurovereenkomst vorderen, ev. aanspraak maken op schadevergoedingen, ...
Wat ik in mijn praktijk wel al tegengekomen ben en wat ik wel ten alle prijzen zou vermijden, is om de controle wat te willen helpen en zelf het initiatief te nemen om bijkomende "punten" te veroorzaken (rechters zijn niet mals voor dat soort praktijken).
- In een kort geding procedure voorlopige maatregelen vragen (zeker een advocaat nodig hiervoor!)

Vergeet niet dat u inzake verwarming als huurder zelf ook plichten hebt inzake verwarming, bv. tweejaarlijks onderhoud. Indien het niet-uitvoeren hiervan schade zou teweeg gebracht zou hebben (bv. ketel die stukgaat door gebrekkig onderhoud) kunt u hiervoor aangesproken worden. De verluchting is meestal wel een reeds bestaand probleem (waarvoor in de meeste gevallen de eigenaar verantwoordelijk zal zijn).
Meer informatie van uw verplichtingen kunt u hier aantreffen, na het invullen van de "wizard" (omdat uw verplichtingen verschillen naargelang de situatie): https://www.lne.be/verwarmingswegwijzer

mbbs1024
Berichten: 474

#6 , 17 feb 2018 15:54

In mijn gemeente, kan je bij het ocmw een jurist raadplegen (er is een wekelijkse zitdag).
Die zal geen processen voeren, maar je kan er wel terecht voor advies, over wat wettelijk is of niet, en welke weg je het best volgt om iets opgelost te krijgen.
Ik ben er zelf al langs geweest om wat raad te vragen, en papieren te laten nakijken bij mijn echtscheiding met onderlinge toestemming.
--> Misschien is er in jouw woonplaats ook iets gelijkaardigs, misschien de moeite om eens na te vragen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 17 feb 2018 16:09

Misschien bent u lid van de Gezinsbond?

Dan kan u daar ook terecht voor gratis juridisch advies.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 17 feb 2018 16:48

Wordt schouw niet geblokkeerd door onder of bovenburen die een hoge rendementsketel hebben geplaatst zonder rekening te houden dat alle ketels op een schouw zitten - iets wat de brandweer eventueel al had kunnen bevestigen.

Terug naar “Huren”