belastingen buitenlands werk & rekening

LtDan
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

belastingen buitenlands werk & rekening

#1 , 29 jan 2018 10:35

Hey iedereen

Ik woon al vijf jaar in Zuid-Afrika maar nooit een officieel loon verdient. Heb mijn domicilie nog in België waar ik ieder jaar een automatische vereenvoudigde belastingaangifte indien waarin ik niets heb aan te geven.

Ik heb hier echter wel een Zuid-Afrikaanse rekening met spaargeld op verkregen via beurs/studiegeld. Nu lees ik dat je buitenlandse rekeningen moet aangeven en dat je dan bovenop de Zuid-Afrikaanse belastingen nog is 30% Belgische belastingen op de interesten zou moeten betalen (nochtans zijn Belgische spaarrekeningen vrijgesteld tot een zeker bedrag en zit ik hier ruim onder). Geef ik dit nu aan en riskeer ik een boete voor het vijf jaar niet aangeven alsook het verlies van 30% (en meer als extra boete) op dat beetje interest (dat hier de inflatie zelfs niet dekt) of geef ik de rekening niet aan en hoop ik op het beste?
Aan de andere kant kan ik aantonen dat ik niet in België woon en dus in principe geen taks resident ben en dan moet ik enkel taksen betalen op mijn Belgisch inkomen. https://europa.eu/youreurope/citizens/w ... dex_en.htm Maar dat zal mss moeilijk zijn gezien mijn domicilie en de ingediende belastingbrieven. Hoe werkt dit juist, gaat het hier over feitelijk of wettelijk inwoner van België te zijn?

In januari en februari werk ik hier bovendien officieel en ga ik hier taksen betalen. Kortom, ik moet mijn buitenlands inkomen aangeven op mijn Belgische belastingbrief voor het aanslagjaar 2018. Als de ZA en BE belastingen info uitwisselen komen die maw die zichtrekening te weten neem ik aan. Kortom ik weet niet goed wat te doen. Ik zou een nieuwe rekening kunnen openen en de oude afsluiten (al is er ook zoiets als de common reporting standard voor banken dus veel gaat dat mss niet uithalen) en dan zoveel mogelijk geld naar België exporteren al laat ik het liever hier staan gezien de wisselkoers.

Hopelijk weet iemand hier hoe dit alles werkt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
P-Stone
Berichten: 280

#2 , 29 jan 2018 12:02

Ik denk dat het niet betalen van belastingen op de interesten uw grootste zorgen moet zijn. Zoals je zelf al aanhaalt zullen de interesten geen grote bedragen zijn, de belastingen evenmin.
Een groter probleem is dat je al 5 jaar domiciliefraude pleegt. Als je zinnens bent in ZA te blijven zou ik dat toch snel rechtzetten als ik jou was.
De link die je aanhaalt waaruit zou blijken dat je geen belastingen moet betalen, geeft juist weer dat je wel belastingen moet betalen :
"Living in Belgium for at least 6 months in the tax year? You have to pay tax on your worldwide income there.". Aangezien je jaarlijks een Belgische belastingsbrief invult en een domicilieadres in B hebt, gaat de wetgever ervan uit dat je in B verblijft. En moet je dus belastingen betalen.
Ik begrijp niet goed wat je wilt bereiken met je spaargeld naar B te versluizen. Je blijft toch in ZA, wat ben je dan met geld in B ? Als het alleen is om belastingen te voorkomen vind ik het toch geen goed idee. Dan kan je het beter in een envelop onder je matras steken.

LtDan
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2018 12:49

Sorry, ik was vergeten te vermelden dat ik in maart terugkeer naar België (vandaar de issue met m'n spaarcenten). Ben je zeker dat dit domiciliefraude is? dat doe je normaal gezien om belastingen te ontlopen terwijl in mijn geval het behouden van mijn domicilie extra belastingen teweeg brengt. dus geen kwaad opzet in het spel. Volgens anderen is fiscale woonplaats bovendien een puur feitelijk begrip... en is de enige fout die ik bega het niet gewijzigd hebben van mijn adres...In dat geval zou ik mijn twee maand officieel loon in jan en feb ook niet moeten aangeven maar nadien wel met bewijzen moeten afkomen dat ik feitelijk in RSA gewoond heb... vraag is wat geldt als voldoende bewijs

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”