Valse beschuldigingen kinderverwaarlozing

M_h
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Valse beschuldigingen kinderverwaarlozing

#1 , 11 jan 2018 19:07

Hallo iedereen,

Ik zal kort de situatie proberen te schetsen. Ik ben nu 8 jaar samen met mijn man. Hij heeft 2 kinderen van 9 en 10 van zijn vorige relatie.
De omgangsregeling is altijd 5/9 geweest. Eind augustus zijn we nog met hele gezin op vakantie geweest, dan moesten de pluskinderen weer naar hun mama. De dag dat ze daarna weer naar ons moesten (een vrijdag) deelden hun moeder mee dat ze niet kwamen, ze wilden niet. Woensdag was ineens iemand van de politie sociale cel hier, hun moeder zou klacht tegen ons hebben ingediend voor het verwaarlozen en mishandelen van minderjarigen. Vrijdag brief van de deurwaarder dat aanstaande woensdag de zaak in kortgeding zou komen omdat het voor de kinderen bij ons niet veilig zou zijn??
Toen te weten gekomen dat de plusdochters bij een huisarts de meest verschrikkelijke dingen hebben verklaard, ofwel gelogen ofwel zo geformuleerd dat het fout overkomt. Voorbeeld: ze moesten zonder donsdeken slapen (dit was in de zomer, iedereen sliep bij ons zonder dons omdat het boven zo warm was) Maar ook dingen zoals dat ze van mij als straf in hun onderbroek op tafel moeten dansen, dingen waarvan ik niet weet waar ze dat halen. Ik werd voornamelijk slechtgemaakt terwijl ik oprecht dacht dat we een heel goede band hadden. Hun moeder haat mij en hun vader wel en is ziekelijk jaloers.
De kinderen werden door die verklaring dus voorlopig toegewezen aan mama (die exclusief ouderschap eist en 400 euro per maand) er zou een sociaal onderzoek volgen. Dan maanden niks gehoord, vorige week is m’n man voor de eerste keer op gesprek gemoeten voor het sociale onderzoek. Maandag zat er opeens weer een brief vd politie in de bus dat we beiden volgende maandag verhoord moeten worden “als verdachte” mbt kinderverwaarlozing. Ik had uiteraard gehoopt dat dit allang geseponeerd was.
Ik maak me echt zoveel zorgen nu. Is het mogelijk om veroordeeld te worden op basis van leugens? Het is natuurlijk ons woord tegen dat van 2 kinderen en hun mama.
Moeten we ons best al een advocaat strafrecht zoeken? We hebben uiteraard een advocaat maar dat gaat over de verblijfsregeling.
Ik heb er na al die maanden ook nog steeds geen idee van of de kinderen liegen om hun mama een plezier te doen en dat zij hen echt gelooft of dat ze gemanipuleerd worden door hun mama en daarom liegen.
Bij mama is het voor hun uiteraard leuker want daar hebben ze elk tv op kamer, gsm, tablet. Huiswerk moet niet. Drinken is zeker geen water want dat is vies. Snoepen mag zoveel je wilt.
Hier zijn er wel regels en grenzen. Huiswerk is hier heel belangrijk, geen tv op kamer, geen gsm. Wel paarden en veel andere dieren.
En voornamelijk water. Dus niet onlogisch dat ze het bij mama leuker vinden...
Iemand hier ervaring mee en vooral goede tips?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 11 jan 2018 23:29

neem alvast een advocaat onder de arm

tegenpartij zal all de aantijgingen moeten bewijzen, een verklaring alleen zal niet volstaan

het hebben van andere gewoonten en/of regels op zich is geen afdoende reden om u te beschuldigen van verwaarlozing, immers de vader heeft evenveel ouderlijk recht als de moeder

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 11 jan 2018 23:44

Hoe nu maandag .... welke categorie Salduz wordt er vermeld in uitnodigingen?
Staat er dat u een advocaat lag raadplegen en of zelfs lag aanwezig zijn bij het verhoor?
Dat is een zaak die voor de familierechtbank - jeugdkamer is voorgekomen dus.
Normaal moet uw advocaat ook een VOS situatie (verontrustende opvoedingssituatie) kennen als deze als jeugdadvocaat optreedt.
Zorg dat ofwel uw advocaat er maandag bij is ofwel dat er wordt gebeld en 'verhoor' uitgesteld dat uw advocaat kan.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”