wat te doen als de huurster de sleutels niet afgeeft en ook de meterstanden niet wilt komen aftekenen?

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

wat te doen als de huurster de sleutels niet afgeeft en ook de meterstanden niet wilt komen aftekenen?

#1 , 12 dec 2017 12:25

Beste,
Onze huurster heeft haar laatste huur niet betaald (heeft zelf de huur opgezegd) en wilt deze niet betalen, ook niet laten aftrekken van haar huurwaarborg.
Hoe kunnen we in ons appartement (we hebben zelfs geen sleutels) vanaf 1 januari (op die dag zal het appartement vrij moeten komen)?
En welke meterstanden kunnen we doorgeven en aan wie (gezien we niet weten bij welke maatschappij ze zit), om te voorkomen dat ze de meters zal afsluiten.... door eventueel haar rekeningen niet te betalen ...

Dank voor antwoord.
Gr,
Claudia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 12 dec 2017 14:15

Huurder al aangetekende ingebrekestelling verstuurd?

Zo ja, als de bliksem naar de vrederechter.
"sowieso" schrijf je zo.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2017 15:06

die meterstanden, kan je daar wel aan om te noteren? Anders vul je gewoon het energieovernamedocument in (dat verstuur je naar de netbeheerder en dus moet je niet weten wie haar leverancier is) Zonder stroom zal je niet snel vallen hoor. En is ze al weg of niet? Dat is me niet duidelijk uit uw verhaal

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 dec 2017 16:01

Als de huurder nog tot 31 december in het appartement kan blijven, kunnen de meterstanden nu nog helemaal niet doorgegeven worden. Dit moet gebeuren aan het einde van de huur. Ook de sleutel moet pas eind december overhandigd worden in dat geval.

Het enige probleem op dit moment is dat de huur nog niet betaald is. Dit mag inderdaad niet zomaar van de huurwaarborg afgehouden worden. Om dit te mogen zal toch een vonnis van een vrederechter nodig zijn.

Zoals hierboven gezegd is het enige dat je op dit moment kan doen via AS aanmanen om de huur te betalen. Dat is alles...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 12 dec 2017 16:19

. Ook de sleutel moet pas eind december overhandigd worden in dat geval.
Huurder heeft de tijd om de sleutels af te geven tot 31 december 2017; 23 uur; 59 minuten en 59 seconden.
Tot dan moet je nog even geduld oefenen

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 dec 2017 16:32

Beste allen,
Ze is nog niet weg, eind contract is pas 31 dec. Haar laatste maand is nu dus begonnen en ze wilt dus voor deze maand niet betalen.
Onder de mom dat ze nu geen geld heeft. Haar voorstel was eerst haar huurwaarborg vrij te geven om achteraf mij te kunnen betalen.

Ik zei dat dit geen optie is (tis een gestoord mens, met veel problemen, ze is zelf in budgetbeheer bij OCMW) en heb via mail gevraagd te betalen met een uitstel van een week.
Een andere optie zal zijn bij het vrijgeven van haar huurwaarborg (als dus een voorstel) deze laatste huur af te trekken van de volledige huurwaarborg.
Ze moet ons ook een RVP twv 120 euro betalen. Dat is mijn voorstel. Maar ze reageert er niet op.
Die 120 euro zou ze normaal gezien in schijven moeten betalen. Dus ik ben er vrij zeker dat ik mijn huur bijna nooit zal zien....
Daarom de vraag om dit af te trekken van de huurwaarborg. Tis een voorstel geen verplichting. Maar als ze niet betaalt tot 20ste (de laatste dag dat ze de huur moest betalen was 5de) ben ik van plan ten laatste op 19 dec naar de vrederechter te stappen.
Wat stellen jullie voor?
Dank voor antwoord.
Gr,
Claudia

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 dec 2017 16:37

Heb je al een AS gestuurd? Indien niet, zou ik dit zo snel mogelijk doen met de vraag om de huur bijvoorbeeld voor de 20e te betalen. Als dit niet gebeurd is, ga dan maar sowieso naar de vrederechter als je problemen vermoedt. Maar eerst dat AS.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 dec 2017 16:43

Ik heb ze via mail gevraagd en tijd gegeven tot 15 de te betalen, of anders voorgesteld om bij het vrijgeven van de huur dit bedrag af te trekken.
Ze heef op geen enkele manier gereageerd op deze 2 voorstellen van ons.

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#9 , 12 dec 2017 16:53

Beste Preda

Je kan best eerst een aangetekende brief sturen zoals Gebruiker21 al aangaf. Zo heb je onmiddellijk iets om voor te leggen aan de Vrederechter.
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 dec 2017 17:25

Bedoelen jullie dat ik direct na het aangetekende brief naar de vrederechter moet stappen?

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 12 dec 2017 17:30

Niet onmiddellijk, maar wel als er geen reactie komt binnen de vooropgestelde termijn, bv. 5 dagen.
"sowieso" schrijf je zo.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 dec 2017 17:32

Dat zal mij ook 80 euro kosten, om een dossier op te starten.
Kan ik deze kosten op haar verhalen?

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 12 dec 2017 17:34

Als u de zaak wint wel ja.
"sowieso" schrijf je zo.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 dec 2017 17:51

Waarom zou ik de zaak niet winnen als ze haar huur niet betaald heeft? Moet ik expliciet vragen om deze kosten te recupereren of gaat dit vanzelf?
En nog een vraag: mag ik dan wachten met vrijgeving van de huurwaarborg? Mijn vrees is dat ik nooit deze huur zal zien als ik haar de huurwaarborg zal vrijgeven, ze zal in schijven willen betalen en al de miserie... Daarom wil ik de huurwaarborg als 'joker' gebruiken. Dan kan ze niet zeggen tegen de vrederechter dat ze dat geld niet meer heeft. En dat ze geen middelen heeft om te betalen.

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 12 dec 2017 20:34

Je moet alles wat je eist, ook effectief vragen bij de vrederechter.

Huurwaarborg dient in de eerste plaats om huurschade te betalen en pas in tweede instantie voor achterstallige betalingen. Waarborg op geblokkeerde rekening alleen worden vrijgegeven mits akkoord tussen beide partijen of een vonnis van de vrederechter. Er is geen enkele reden om die nu vrij te geven, maar om zelf aan het geld te kunnen zal je uiteindelijk toch een vonnis moeten verkrijgen als de huurder niet meewerkt.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”