wat te doen als de huurster de sleutels niet afgeeft en ook de meterstanden niet wilt komen aftekenen?

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

Re: wat te doen als de huurster de sleutels niet afgeeft en ook de meterstanden niet wilt komen aftekenen?

#31 , 15 dec 2017 10:54

En ze is niet zo happig om zich aan de afspraken te houden. Het is jullie nog niet duidelijk dat ze gestoord is en dat ze misbruik maakt van haar macht om de sleutels bij te houden, om haar laatste huur niet te betalen, om geen plaatsbeschrijving te willen tekenen.
Voor al deze zaken moeten we bij de vrederechter want anders doet ze niets.
Daarom al deze vragen.
We willen dit pand verder verhuren, maar als we niet binnen kunnen zal onze wens niet kunnen doorgaan. Als we voor al deze dingens naar de vrederechter gaan, om te beginnen gaan we voor de achterstallige huur, maar tegen dan zal waarschijnlijk ook de niet willen afgeven van haar sleutels, de niet akkoord willen zijn met de meterstanden, en met de plaatsbeschrijving...Kunnen we alle deze zaken (die na de verzoekschrift naar de vrederechter) bundelen en toch tijdens deze zitting vertellen? Kunnen we voor de maand dat ze van ons niet huurt en ons de sleutels niet geeft haar verplichten om een soort schadevergoeding/huur eisen? Er zijn veel zaken te beantwoorden.....Tis complex omdat we met een verschrikkelijke persoon is die alleen slechte intenties heeft. ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#32 , 15 dec 2017 12:08

Als ze niet meer komt opdagen, kan je op 31 december foto's maken van de meterstanden met de krant van die dag erbij.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#33 , 15 dec 2017 12:19

OK, Tope, het probleem 'meterstanden' kan ik inderdaad nu al schrappen. Wat de doen als ik de sleutels niet heb? Via welke procedure kan ik op de snelste manier binnen? Als ik het appartement niet direct kan verhuren, omdat ik niet binnen kan, wie zal mij voor deze periode kunnen vergoeden? Wat als we geen akkoord hebben in geval dat we een afspraak hebben om de sleutels af te geven, meterstanden door te nemen en de schade te meten? Wordt het appt dan al dan niet vrijgegeven als we haar deze zaken op mails zetten? Of kan/mag ze de sleutels bijhouden?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#34 , 15 dec 2017 12:41

"bezetting ten bede" dit betekend dat de huurder geen contract meer heeft vanaf 1/1/2018 en de woning bezet, dus van dan af geen huur rekenen meer een bezettingsvergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#35 , 15 dec 2017 12:58

@sloeberke, Ok, maar we willen het appt verder verhuren, dus willen erin. Hoe doen we dat op een legale snelle manier?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#36 , 15 dec 2017 14:31

Je zal moeten wachten totdat de huurders de sleutels afgeven. Geven ze ze niet tijdig af of niet zal je naar de vrederechter moeten stappen. Er is geen anders wijze om legaal uw appartement te kunnen betreden.
De eventuele huurverliezen zijn voor u, tenzij de VR vonnist dat huurder ze alsnog dient te betalen. Je kan ze dan verrekenen met de huurwaarborg, voor zover er geen huurschade is.

Franciscus
Berichten: 38592

#37 , 15 dec 2017 14:36

Zoals in PB al staat:
Het huurcontact eindigt op 31 12 2017.
Als betrokkene dus de sleutel niet teruggeeft en de plaatsbeschrijving niet wil tekenen en u dus niet binnen kan blijft zij de plaats bezetten zonder recht of titel dus er is dat geen sprake meer van een contractuele verbintenis. Want die is zoals voorzien gestopt op 31.12.
Als u dan nog zou spreken of schrijven 'van u huurt dan stelt u zelf op die manier een nieuw huurcontract voor in verlenging van het voorgaande en dan zal u de wettelijke regeling van een huurcontract moeten volgen.
Dus daarom spreken we over een bezetting ( zoals een kraker) ter bede.
Dan is er geen regeling
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... ZdhYxUvLtq

Ik hoop dat uw eerste AS al vertrokken is. Indien niet doen.
Als ze op 31.12 niet komt opdagen of u de sleutel niet terugbezorgt ( in de brievenbus steken bij u is geen optie) dan moet u direct persoon nogmaals op haar adres aanschrijven met een AS.
De kosten worden dan al wat u hebt aangehaald+ de bezettingsschade per maand.+ de wettelijke intrest op de verschuldigde sommen.
http://www.lexalert.be/nl/article/wette ... lt-in-2017

Als ze binnen de 8 dagen na ontvangst van het schrijven niet reageert zal u naar de vrederechter moeten.
U hebt daar wel een attest van de gemeente voor nodig waar betrokkene haar adres op staat.

Maar uiteraard stelt u al uw eisen in eenmaal aan de vrederechter.
Misschien best eerst in verzoening kan met een gewone brief naar vrederechter en daarna ten gronde. Mogelijk kan dat ineens maar dat kan u best op het vredegerecht vragen anders zal u moeten dagvaarden.

Inderdaad zolang u geen sleutel mag u daar zeker niet binnen maar moet ze wel bezettingsvergoeding betalen.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... MvSqgrAZZY

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... TF-dcXlMGZ

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... r5oSE_q-SY

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#38 , 15 dec 2017 15:37

De eerste AS brief is al gestuurd (op 13 dec al) met de vraag om te betalen vóór 15de.
Dit werd ook via mail aan haar gevraagd op 8/12/17. Onze huurster heeft dus deze laatste maand niet betaald en wilde (tot vandaag) ook niet aftrekken van haar huurwaarborg (ze had voorgesteld eerst haar huurwaarborg vrij te geven om ons daarvan achteraf te kunnen betalen).
Maar we kennen haar en hebben een lange en slechte ervaring mee. Ze is een sociaal 'geval', haar geld wordt beheert door iemand van de gemeente (die haar ook slechte raad geeft blijkbaar, want ondanks het feit dat we deze persoon in kopie zetten, kunnen we geen normale akkoord krijgen).
Ons voorstel was: 10 dagen extra gegeven om te betalen (maar dat zou ze op dit moment waarschijnlijk niet hebben, of willen hebben).
Tweede optie was: om dit af te trekken van haar huurwaarborg bij haar vertrek.
Ze heeft 10 dagen over na gedacht, niet betaald en vandaag zegt ze met akkoord te gaan om ons zowel de huur af te trekken, als de RPV (die ze ons verschuldigd is van een ander zaak, die we gewonnen hebben. Ze heeft misbruik gemaakt van het feit dat ze een pro-deo advocaat kon krijgen en ons voor absurde reden voor de rechter gedaagd. We zijn de zaak gewonnen in juli al, ze moest ons RPV betalen, kon niet in één keer, en nu bij haar vertrek moet ze ons nog altijd 120 euro betalen). Verder staat in haar voorstel dat we niets meer mogen vragen, de rest van het geld zou haar toekomen.
Wel we hebben 2 mankementen ontdekt, bovendien heeft ze de CV nog niet laten onderhouden, zoals in het contract voorzien is, daarom dachten we deze zaken ook van de huur af te trekken, maar daar heeft ze haar akkoord niet gegeven.
Mijn schrik is dat we de 20ste december as (haar voorstel/moment van overhandigen van de sleutels, meterstanden en stand van appt op te meten) niet met akkoord zal gaan om de rest te betalen en dus daarom zullen we de laatste onbetaalde huur en RPV ook niet direct kunnen aftrekken van huurwaarborg. Waarschijnlijk zal ze verder de sleutel bijhouden en ik zie alleen slechte scenario's voor mijn ogen, gezien ons geschiedenis met haar. Daarom, wil ik mij wapenen met info en goede raad.
Als we geen akkoord hebben op de 20ste dec, ben ik zeker van dat ze niet wilt tekenen de staat waar het appartement zich bevindt en dus ook de sleutels niet zal afgeven. Misschien best ook, want anders kunnen we niet aantonen dat we zelf deze schade veroorzaakt hebben. Ze is een moeilijk mens, die zelfs in mijn naam ooit getekend had(zich voordeel als ik aan de tel en de ontvangst papieren onder mijn naam getekend had), valsheid ook in informatica gepleegd had en daarom weet ik niet hoe verder met zo iemand.
Kan je ons raad geven hoe we dan verder mee moeten omgaan?
Welke wapens we hebben om haar te verplichten om de staat van het appartement te tekenen en ons de sleutel, ons huurgeld en RPV eindelijk geeft? Op de meest snelle manier.
We zouden ons appt verder willen verhuren, maar zolang dit niet uitgeklaard is kunnen we niet in en kunnen we de potentiele huurders ook niet binnen laten.
We hebben ondertussen ook een attest van woonst van haar van de gemeente bemachtigd, wel zien we dat ze officieel verhuisd is (naar een sociale woning, die ze blijkbaar niet mocht weigeren) al van 8/11/2017. Ons appartement is op dit moment zo goed als leeg.
Kan iemand ons verder helpen met raad en tips?
Alvast bedankt,
Claudia

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#39 , 15 dec 2017 16:43

Ze is een sociaal 'geval', haar geld wordt beheert door iemand van de gemeente (die haar ook slechte raad geeft blijkbaar, want ondanks het feit dat we deze persoon in kopie zetten, kunnen we geen normale akkoord krijgen).
Wat bedoel je met "iemand van de gemeente beheerd haar geld"? Zit ze in budgetbeheer (bij het OCMW)? In dat geval had je het AS ook best naar haar budgetbeheerder gestuurd.
Ze heeft 10 dagen over na gedacht, niet betaald en vandaag zegt ze met akkoord te gaan om ons zowel de huur af te trekken, als de RPV
Dat is dan al geregeld, als ze daar mee akkoord gaat.
Verder staat in haar voorstel dat we niets meer mogen vragen, de rest van het geld zou haar toekomen.
Als de woning geen beschadigingen vertoont, is dit inderdaad het geval.
Wel we hebben 2 mankementen ontdekt.
??? Hoe kunnen jullie nu al mankementen ontdekken? Zijn jullie daar binnen geweest?
bovendien heeft ze de CV nog niet laten onderhouden, zoals in het contract voorzien is, daarom dachten we deze zaken ook van de huur af te trekken, maar daar heeft ze haar akkoord niet gegeven.
Dat zal je dan moeten eisen via de vrederechter, als ze het onderhoud niet spontaan laat doen.
Mijn schrik is dat we de 20ste december as (haar voorstel/moment van overhandigen van de sleutels, meterstanden en stand van appt op te meten) niet met akkoord zal gaan om de rest te betalen en dus daarom zullen we de laatste onbetaalde huur en RPV ook niet direct kunnen aftrekken van huurwaarborg. Waarschijnlijk zal ze verder de sleutel bijhouden en ik zie alleen slechte scenario's voor mijn ogen, gezien ons geschiedenis met haar. Daarom, wil ik mij wapenen met info en goede raad.
Tja, als ze echt van slechte wil is, kan je je niet echt wapenen. Je zal in dat geval alles via de vrederechter moeten regelen. In het slechtste geval blijft ze er wonen nadat de huur afgelopen is. In dat geval kan je niets doen dan naar de vrederechter stappen. Zolang zij er woont (gedomicilieerd is) mag je daar niet binnen en kan je haar er niet laten uitzetten. Voor dit laatste zal je een vonnis van de rechter nodig hebben.

Als er blijkt schade te zijn, of ontbrekende huur, zal je dit allemaal via de vrederechter moeten eisen. Zonder haar akkoord mag je dit allemaal niet zomaar van de waarborg afhouden. Idem voor de RPV. Kans bestaat dat de vrederechter niet akkoord gaat om die RPV van de waarborg te houden, aangezien het geen schuld is die met de huur te maken heeft.
Welke wapens we hebben om haar te verplichten om de staat van het appartement te tekenen en ons de sleutel, ons huurgeld en RPV eindelijk geeft? Op de meest snelle manier.
Je kan nooit iemand verplichten iets te tekenen. Het enige wapen dat je hier hebt, is de vrederechter. Zonder vonnis kan je niets doen. (Afin, ervan uitgaande dat je niet tot een overeenkomst komt met de huurster, natuurlijk).
We zouden ons appt verder willen verhuren, maar zolang dit niet uitgeklaard is kunnen we niet in en kunnen we de potentiele huurders ook niet binnen laten.
Da's waar. En dat brengt u in een héél lastige situatie als verhuurder, want potentiële nieuwe huurders zullen zich naar u wenden als ze niet in hun appartemnet kunnen, terwijl jij niets kan doen zonder vonnis van de vrederechter. Als je verwacht dat de huurster er in januari niet uit is, zou ik niet verhuren vanaf begin januari, om eerlijk te zijn. Als de huurster er in januari inderdaad nog in zit, kan je bezettingsvergoeding vragen + schadevergoeding omdat je niet opnieuw kan verhuren.
We hebben ondertussen ook een attest van woonst van haar van de gemeente bemachtigd, wel zien we dat ze officieel verhuisd is (naar een sociale woning, die ze blijkbaar niet mocht weigeren) al van 8/11/2017. Ons appartement is op dit moment zo goed als leeg.
Dat veranderd, de zaak uiteraard wel. Als ze er niet meer gedomicilieerd is, hebben jullie bij afloop van de huur het recht om daar binnen te gaan (eventueel met slotenmaker). Aangezien de huurster op dat moment geen huurcontract heeft en er niet gedomicilieerd is, heeft ze daar helemaal niets meer te zoeken. Ik vraag me wel af hoe je kan weten dat het appartement zo goed als leeg is? Kan je dit zien van buitenaf? Want met deze uitspraak + de eerder opmerking dat je al mankementen gevonden hebt, krijg ik de indruk dat je al binnen geweest bent. Dit doe je beter niet. Zolang de huur loopt, heb je dit recht niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#40 , 15 dec 2017 21:10

@Gebruiker21,
Bedankt voor uitleg, ik ga eens rustig ten gronde bekijken/lezen.
Maar ik kan alvast het volgende meegeven:
We hebben het appt te koop gesteld (maar voorlopig weinig kans op verkoop) en we zijn niet zo lang geleden binnen gemogen met potentiele kopers.
Daarom weten we dat het appt zo goed als leeg is/was. Begin december was dit dus het geval.
Maar omdat niet verkocht is, hebben we gedacht toch verder te verhuren. De huurster heeft een sociale woning gekregen en dus is ze weg ook officieel, ttz ze heeft haar adres veranderd. Haar adres hebben we toevallig ontdekt toen we attest van woonst vroegen om dit af te geven aan de vrederechter.

We mogen dan volgens je uitleg hierboven met de slotenmaker toch binnen, ondanks waarschijnlijk het feit dat we niet echt happig is om iets te doen zonder verplichting, zoals vrijwillig de status van het appt tekenen. Als dit dus niet te goei gebeurd op 20ste mogen we naar vrederechter en kunnen we vragen dat ze haar verplichten te tekenen en de eventuele schade te betalen? Dan is het afwachten tot de 9de januari om dit te mogen uitleggen aan de vrederechter, en dan mogen we met de sloten maker binnen, niet?
Wat gebeurt er als ze niet wilt komen bij de vrederechter? kan ze een andere datum voorstellen? Ik hoop van niet, want ik wil dit snel achter de rug hebben.
Dank voor verdere uitleg.
Mvg,
Claudia

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#41 , 15 dec 2017 23:16

We mogen dan volgens je uitleg hierboven met de slotenmaker toch binnen,
Dit kan enkel met een vonnis en door een deurwaarder.
Wacht gewoon het vonnis af.
Als u huurder niet wil meewerken gaat dat u wel +- €1200 kosten voor het pand vrij is.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 15 dec 2017 23:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38592

#42 , 16 dec 2017 00:24

Zolang zij de sleutels heeft - niet mee de meterstanden ondertekend ( praktisch pas doen op 31/12/2017) en geen uitgaande plaatsbeschrijving is zou ik er als verhuurder niet binnengaan. U zal nu nog meer losten moeten maken wegens andere sloten dus opletten.
Als u nu direct had geschreven dat ze er niet meer woonde dan had u al aan haar kunnen mededelen dat u drie dagen van 2 uur of 2 dagen van 3 uur toegang tot de woning wilde samen met kandidaat huurders. Bij weigering had u dat ook nog op uw brief kunnen zetten. Dat had al mogelijk geweest vanaf u wist dat ze wegging..
Mijn inziens beter wachten en bij niet overhandigen op ten laatste 31/12 nog bezettingsvergoeding vragen + kosten wegens niet bezorgen attest CV.

Niet zeker dat de persoon bij OCMW iets fout heeft gezegd maar mogelijk fout begrepen.
Mogelijk eens contact met die persoon opnemen en uitleggen wat er als kosten bijkomt bij niet op tijd beëindigen huur.
- kosten dagvaarding
- rolrechten
- RPV ( nieuwe indien advocaat)
- nog openstaande RPV - gezien afbetaling niet betaald id de rest ineens opeisbaar via GDW
- kosten voor GDW voor betekenen vonnis en opeisen van alle kosten
- door vrederechter aanstellen van expert huurschade.
- schadevergoeding wegens onmogelijkheid van verhuren wegens bezetting ten bede.
- de wettelijke intrest op deze sommen ( vragen aan vrederechter).
- ofwel een attest CV ofwel de kosten betalen.

met de vraag of OCMW misschien die raad eens kan geven aan hub cliënt.
Steeds met vriendelijke groeten.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#43 , 16 dec 2017 09:42

Maken we ons hier nu niet voortijdig druk om mogelijk niets? Het is nog geen 31.12.2017
Laat de huurder toch de tijd, en maak,uw afrekening op 01.01.2018.
Het zal op die 14 dag toch niet aankomen om een huurder/koper te vinden
Het vel van de beer verkopen voor hij geschoten is, is zelden goed.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#44 , 16 dec 2017 13:19

Ik begrijp de tegenstrijdige bericht niet meer.

Mogen we het pand binnen, na 1/1 /2018 (haar huurcontract is afgelopen dan op 31/12), gezien ze haar domicilie ergens anders heeft gezet van 8/11/2017 en daar ook effectief woont?
Met de sleutelmaker (omdat we waarschijnlijk geen sleutels zullen krijgen van haar)? Of moet de politie erbij? Of andere instanties?
Of moeten we dit toch aanvechten bij de vrederechter? Dit duurt lang in iedere geval.
En hebben we recht om bezettingsvergoeding aan te vragen, voor de periode na 1/1/2018 gezien ze daar niet meer woont, maar wel onze sleutels bezit?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#45 , 16 dec 2017 16:05

Ik begrijp de tegenstrijdige bericht niet meer.

Mogen we het pand binnen, na 1/1 /2018 (haar huurcontract is afgelopen dan op 31/12), gezien ze haar domicilie ergens anders heeft gezet van 8/11/2017 en daar ook effectief woont?
Met de sleutelmaker (omdat we waarschijnlijk geen sleutels zullen krijgen van haar)? Of moet de politie erbij? Of andere instanties?
Of moeten we dit toch aanvechten bij de vrederechter? Dit duurt lang in iedere geval.
En hebben we recht om bezettingsvergoeding aan te vragen, voor de periode na 1/1/2018 gezien ze daar niet meer woont, maar wel onze sleutels bezit?
Nee zonder toelating van u huurder als ze de sleutels niet overhandigd heeft mag je het pand niet binnen.
Dan moet je wachten op het vonnis van de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”