wat te doen als de huurster de sleutels niet afgeeft en ook de meterstanden niet wilt komen aftekenen?


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 13 dec 2017 08:59

RVP??
Ik vermoet dat het RPV zal zijn (rechtsplegingsvergoeding)? Van een eerdere zaak?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#18 , 13 dec 2017 11:22

misschien eens contact opnemen met haar begeleider bij het OCMW? Soms helpt dat

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#19 , 13 dec 2017 11:26

Waarschijnlijk gaat het om een budget meter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#20 , 13 dec 2017 15:41

De vraag om van de huurwaarborg af te halen moet voor het vrijgeven van de huurwaarborg gebeuren. Gezien deze haar laatste maand is, heb ik niet veel keuze dan snel reageren en direct ingrijpen, anders heb ik geen recht om haar huurwaarborg niet vrij te geven.
Als ze bv op 20ste haar huurwaarborg wil hebben, na het afgeven van de sleutels, heb ik volgens haar geen recht om de huurwaarborg niet vrij te geven. Wat kan ik dan anders inroepen als legale excuus om de huurwaarborg niet vrij te geven?

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#21 , 13 dec 2017 15:43

De vraag om van de huurwaarborg af te halen moet voor het vrijgeven van de huurwaarborg gebeuren. Gezien deze haar laatste maand is, heb ik niet veel keuze dan snel reageren en direct ingrijpen, anders heb ik geen recht om haar huurwaarborg niet vrij te geven.
Als ze bv op 20ste haar huurwaarborg wil hebben, na het afgeven van de sleutels, heb ik volgens haar geen recht om de huurwaarborg niet vrij te geven. Wat kan ik dan anders inroepen als legale excuus om de huurwaarborg niet vrij te geven?

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#22 , 13 dec 2017 15:46

@Gebruiker21: Ja, een zaak die ze al verloren is tegen ons

Didymus
Berichten: 2061

#23 , 13 dec 2017 16:20

De vraag om van de huurwaarborg af te halen moet voor het vrijgeven van de huurwaarborg gebeuren. Gezien deze haar laatste maand is, heb ik niet veel keuze dan snel reageren en direct ingrijpen, anders heb ik geen recht om haar huurwaarborg niet vrij te geven.
Als ze bv op 20ste haar huurwaarborg wil hebben, na het afgeven van de sleutels, heb ik volgens haar geen recht om de huurwaarborg niet vrij te geven. Wat kan ik dan anders inroepen als legale excuus om de huurwaarborg niet vrij te geven?
Waar haalt u dit toch? Zolang de huurder niet alles heeft betaald én er geen huurschade vastgesteld (kan pas na uittrede), dan is er geen enkele reden waarom u de huurwaarborg zou moeten vrijgeven, tenzij er een vonnis is dat daar anders over oordeelt.
"sowieso" schrijf je zo.

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#24 , 13 dec 2017 16:56

@Didymus. Wat je nu zegt is dat ik recht heb om haar huurwaarborg niet vrij te geven zolang ze haar huur niet betaalt? Want ik begreep van alle artikels die ik op het internet gelezen had dat de verhuurder geen recht heeft om zelf van de huurwaarborg te nemen. En ook deze niet te blokkeren met als reden achterstallige huur?

Tope
Berichten: 916

#25 , 13 dec 2017 17:45

. Ook de sleutel moet pas eind december overhandigd worden in dat geval.
Huurder heeft de tijd om de sleutels af te geven tot 31 december 2017; 23 uur; 59 minuten en 59 seconden.
Tot dan moet je nog even geduld oefenen
Als ten laatste op 31 december 2017 de staat van het appartement opgemaakt is, de stand van de meters opgenomen is, de sleutels overhandigd werden, dan pas moet de verhuurder de huurwaarborg vrijgeven met aftrek van eventuele schade (in het geval dat er een intredende en uittredende plaatsbeschrijving opgemaakt werd).

Als de huurster de laatste maand huur niet betaalt, dan kan de vrederechter beslissen dat deze som en ook andere kosten van de huurwaarborg afgetrokken kunnen worden.

Het is echter nog te vroeg om met de teruggave van de huurwaarborg bezig te zijn.

Stuur zo vlug mogelijk een AS naar de huurster om haar aan te manen de huur te storten vóór een bepaalde datum en laat haar weten dat je je anders onverwijld tot de vrederechter zal wenden.

bosprocureur
Berichten: 6857

#26 , 13 dec 2017 17:49

En maak misschien ineens ook een afspraak om uittredende plaatsbeschrijving te maken.

Ik zie het nog niet zitten dat u op 31.12 rond 24 u samen een paar uur besteedt aan zo'n document.

Trouwens, wie zal haar net dan willen helpen verhuizen?

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#27 , 13 dec 2017 18:27

Beste, Even verduidelijken, want er is hier en daar een misverstand. De huurster haar huurcontract zal op 31/12 eindigen. (na de 3 maanden opzeg). Intussen heeft ze haar laatste maand huur niet betaald. Ik denk haar huurwaarborg te willen blokkeren tot ze haar huur betaald (ook is ze ons een RPV verplicht van een zaak tegen ons die we gewonnen hebben). Maar ik begreep dat het blokkeren niet kan, zonder de vrederechter. Volgens sommige hier in de chat mag het wel.
1. De vraag is dus: mag ik dus ook na 1/01/2018 haar huurwaarborg blokkeren tot ze alle kosten betaalt (eventuele herstellingen en al de rest inbegrepen.
2. Mag ik inbreken in mijn eigen appt na 1/01/18 als ze de sleutels niet wilt afgeven (om ons te chanteren)? Wie moet erbij zijn? Polistie samen met sleutelmaker? Of? Mag ik de kosten van de sleutelmaker op haar nadien verhalen?
3. Hoe kan ik en aan wie kan ik de meterstanden na 1/01/18, na haar vertrek doorgeven? Ken haar leveranciers niet. En zou waarschijnlijk haar handtekening ook niet hebben 'tis een vreselijk moeilijk mens die voor alles dwars ligt, zich als mij afgeeft en in mijn naam tekent).

Franciscus
Berichten: 38600

#28 , 13 dec 2017 18:40

Wat het binnengaan in het appartement betreft zeker niet doen want dan pleegt u huisvredebreuk en bent strafbaar.
U moet eerst de sleutels hebben gekregen en een uitgaande plaatsbeschrijving ter vaststelling van de huurschade.
Vanaf 1 jan huurt betrokkene niet meer maar wordt het een bezetting ten bede.
In de AS vermeld u uiteraard dat de rechtsplegingsvergoeding evenzo nog niet betaald is... en dat u deze ook vordert. Voeg er aan toe dat ze best betaald want dat er anders een GDW dat vonnis zal laten uitvoeren ( en dus beslag leggen op haar meubelen die nog in het appartement staan of zullen staan in haar volgend appartement.

Beide partijen moeten akkoord zijn dat de huurwaarborg voor alle kosten mag gebruikt worden indien geen akkoord en huurschade ==> vrederechter

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#29 , 14 dec 2017 09:53

2. nee, een uithuiszetting kan enkel na een betekend vonnis van de vrederechter. Met andere woorden, als ze niet vrijwillig vertrekt moet u naar het vredegerecht, een het vonnis van het vredegerecht moet u laten betekenen aan de zittende huurder en eens het vonnis betekent is kan het uitgevoerd worden (door de deurwaarder)
3. Met het energieovernamedocument. Geen ramp als ze dat niet aftekent. http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... cument.pdf

preda
Topic Starter
Berichten: 70
Juridisch actief: Nee

#30 , 15 dec 2017 10:28

@Franciscus, wat betekent "Vanaf 1 jan huurt betrokkene niet meer maar wordt het een bezetting ten bede." in de mensentaal? Want dit is zeer technisch voor mij.
@LennieK, wat indien ze zegt dat ze niet zoveel gebruikt heeft (ik zou dus de meterstanden doorgeven via de doorgestuurde doc). Als ze de sleutels niet wilt afgeven. Ik zie ze in staat om te zeggen dat ze dit doc niet getekend had en dat daardoor de meterstanden niet kloppen.
Hoe kunnen we een plaatsbeschrijving doen als we geen sleutels hebben?

Terug naar “Huren”