pensioen

annldc
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

pensioen

#1 , 24 nov 2017 10:32

Ik ben gescheiden na 27 jaar huwelijk. Mijn ex is ambtenaar en ik deed het huishouden. We hadden een groot gezin. Wat als ik op pensioen ga? Heb ik recht op pensioen en hoe wordt het berekend?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 27 nov 2017 08:23

Beste Annldc

Zodra je zelf met pensioen gaat, krijg je een pensioen voor de periode dat je zelf hebt gewerkt. Hoe minder je zelf werkte, hoe lager dit pensioen zal zijn.

In tegenstelling tot het pensioenstelsel van de privaat, kent het pensioenstelsel van de vast benoemde ambtenaren geen pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot. Je zal van je ex-echtgenoot dus geen pensioen ontvangen voor zijn loopbaan als vast benoemde ambtenaar, en dit zolang hij leeft.
Indien je zelf niet hertrouwd bent, kan je na het overlijden van je ex-echtgenoot wel een overlevingspensioen ontvangen. Is uw ex hertrouwd, dan moet je het overlevingspensioen delen met zijn nieuwe huwelijkspartner. Je moet het overlevingspensioen dan wel binnen het jaar na zijn overlijden aanvragen.

Voor een eventuele periode van werknemer of zelfstandige tijdens uw huwelijksperiode, kan je eventueel wel een pensioentje als uit de echt gescheiden echtgenote ontvangen. Deze pensioenrechten worden door de pensioenkas automatisch nagekeken.

Indien je pensioeninkomsten lager zijn dan het bedrag van de Inkomensgarantie voor Ouderen (IGO), kan je vanaf de officiële pensioenleeftijd eventueel recht hebben op een financiële bijpassing. Bij de vaststelling van deze rechten, wordt rekening gehouden met al je bestaansmiddelen (roerende en onroerende goederen).

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”