Vermoedelijk afgeperst

Leine
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Vermoedelijk afgeperst

#1 , 13 nov 2017 02:01

Sinds begin dit jaar is er waar ik werk iemand nieuw begonnen.
In eerste instantie is het was het tussen mij en de vrouw goed beginnen klikken.
Zo goed zelfs, dat ze aan mij de vraag had gesteld om haar peter te worden, omdat ze haar echte peter in jaren niet meer had gezien.
Dat was een zeer aangename verassing waarop ik had ingestemd.
Maar de vrouw heeft een vriend in Nepal wonen.
In juni vroeg ze aan mij of ik haar financieel wou steunen, omdat ze bang was dat haar vriend naar Qatar zou moeten, zodat ze hem minimum 5 jaar niet meer zou kunnen zien of in contact komen.
Had daar op ingestemd om de vrouw inderdaad te steunen.
Zo doende heb ik in schijven van 50 à 100 € overgeschreven naar haar bankrekening, met in totaal 500 €
In september gaat de vrouw naar Nepal om haar vriend te gaan bezoeken.
Plots zegt ze de vriendschap is gedaan.
Nu, de sms met de vraag dat ik haar financieel zou helpen heb ik spijtig genoeg verwijderd. Juist omdat ik haar vertrouwde.
Maar van dat ik in totaal 500 € heb overgeschreven naar haar bankrekening heb ik wel bewijzen.
Nu is mijn vraag;
Is dit afpersing en zo ja kan ik hier voor klacht indienen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 nov 2017 06:22

Je hebt vrijwillig deze vrouw gesteund ...
Hoe haal je het in je hoofd om dit afpersing te noemen?

Leine
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 nov 2017 09:24

Ook als ze me daarna laat vallen als een baksteen?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 13 nov 2017 09:27

Ook als ze me daarna laat vallen als een baksteen?
Dan ook, het een heeft niets te maken met het ander.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 nov 2017 09:56

Ook als ze me daarna laat vallen als een baksteen?
Hoeveel koppels gaan er niet uit elkaar na zoveel jaren? Da's in veel gevallen ook "laten vallen als een baksteen". Moeten de cadeautjes die daar uitgewissel waren, ook teruggegeven worden?

Sorry, maar je bent een beetje naïef geweest. Van bij de eerste vraag naar geld, moeten er toch 100 rode lampen en sirenes afgaan! Zelfs de vraag om "peter" te worden, vind ik héél erg bizar. Als er daarna dan nog eens een vraag naar geld zou komen, zou ik toch weten hoe laat het is, hoor.

Juridisch kan je hier helemaal niets tegen beginnen en is er ook helemaal niets illegaals gebeurd. De vrouw heeft u geld gevraagd, en jij hebt dit gegeven uit vrije wil. Ik zou niet weten waar er enige vorm van afpersing of oplichting zou zijn? Da's allemaal 100% wettelijk. Da's een beetje als een bedelaar in de straat €500 geven. Die moet je achteraf ook niet gaan terugvragen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Leine
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2017 10:31

Heb ook gezegd vermoedelijk. Was ook niet 100% zeker. Maar je hebt gelijk. Ben inderdaad naief geweest. Voor ik "stappen" wou nemen. Wou ik eerst goed geïnformeerd zijn. Maar heb hier wel lessen uit geleerd.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#7 , 13 nov 2017 13:53

als er al ooit een klacht ingediend zal worden en het blijkt dat zij aan het liegen is geweest dan zal het eerder misbruik van vertrouwen zijn ipv afpersing

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 nov 2017 13:55

als er al ooit een klacht ingediend zal worden en het blijkt dat zij aan het liegen is geweest dan zal het eerder misbruik van vertrouwen zijn ipv afpersing
Tja... Dan zou de topic starter al één en ander moeten opgenomen hebben of op mail staan hebben om toch een begin van bewijs te hebben van wat er al beweerd werd door de dame in kwestie. En dan nog blijft het geld geven op zich een vrijwillige daad van de topic starter. Ik geef hem bijzonder weinig kans, moest hij hier een zaak van maken... Maar "bijzonder weinig" is natuurlijk niet "kansloos"...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 13 nov 2017 14:23

Gezien u een naam hebt een nakijken op de sociale media?
Was dame ingeschreven in België - nu nog?

Leine
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 nov 2017 20:14

De dame is in België ingeschreven. Maar haar vriend in Nepal. Ze wil hem wel naar België halen. Maar daarvoor had ze een advocaat nodig. En daar voor diende het geld dat ik naar de dame heb gestort. Om die advocaat te kunnen betalen.
Maar heb goeie tips gezien en gelezen. Had bewijzen. Maar juist omdat ik haar vertrouwde heb ik zowel de chatberichten op fb als smsen verwijderd.
Ik weet dat men die gegevens kan opvragen. Maar ik vermoed dat dit alleen via het gerecht kan.
Ga hier dan ook geen zaak van maken. Ik weet wel dat ik hier serieuse lessen heb uitgetrokken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 nov 2017 11:31

De dame is in België ingeschreven. Maar haar vriend in Nepal. Ze wil hem wel naar België halen. Maar daarvoor had ze een advocaat nodig. En daar voor diende het geld dat ik naar de dame heb gestort. Om die advocaat te kunnen betalen.
Maar heb goeie tips gezien en gelezen. Had bewijzen. Maar juist omdat ik haar vertrouwde heb ik zowel de chatberichten op fb als smsen verwijderd.
Ik weet dat men die gegevens kan opvragen. Maar ik vermoed dat dit alleen via het gerecht kan.
En dan nog... U hebt deze persoon vrijwillig geld toegestopt. Dat ze u op een dag plots laat vallen als een baksteen, wil niet zeggen dat u dan automatisch het geld dat u gegeven hebt, kan terugeisen.
Ga hier dan ook geen zaak van maken. Ik weet wel dat ik hier serieuse lessen heb uitgetrokken.
Dat kan ik me voorstellen. Van zodra er geld in het spel is, moet je er van uitgaan dat niemand te vertrouwen is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 15 nov 2017 23:05

Werkt de dame nog in de firma?
Nationaliteit van dame?
https://www.belgium.be/nl/familie/inter ... documenten.

Met € 500 zal het niet lukken.

Leine
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 nov 2017 22:42

Ja. Maar zij is wel Belg. Maar ze probeert wel haar vriend vanuit Nepal naar België te halen. En ze zij tegen mij dat die 500 € diende om haar advocaat te kunnen betalen.

Franciscus
Berichten: 38602

#14 , 16 nov 2017 23:00

Was het een lening? Blijkbaar niet?
Is ze al terug in BE of is ze nog in Nepal?
Heeft haar vriend hier al werk? Dat zal hij in de ambassade in Nepal moeten in orde brengen.

Leine
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 16 nov 2017 23:22

Had haar in schijven van 50 à 100 € betaalt tot ze zij dat het genoeg was. Dan zat ik aan 500 €. Ze beloofde me om dit terug te betalen. Maar wat uiteindelijk een leugen is gebleken. Maar de dame is terug in België. Nu begin ik wel te beseffen dat dit iets heel bizar is. Haar vriend heeft hier bij mijn weten geen werk. Maar de dame zegt wel van zo dra dat haar vriend in België is dat hij hier in Antwerpen zou kunnen studeren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”