Student met zelfstandig bijberoep

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

Student met zelfstandig bijberoep

#1 , 10 nov 2017 23:58

Dag forumleden

Ik ben student aan de VUB en heb vernomen dat Uber actief is in Brussel. Mits opzoekwerk vond ik dat het een hele rompslomp is om voor hen te rijden, maar het flexibel zijn van uren zou ideaal zijn voor mij. Ik ben van 22/11/1995 dus 21 jaar en binnenkort ouder, mijn rijbewijs is van 11/4/2015 dus tegen de paasvakantie volgend semester is dat 3 jaar oud. Medische keuring zou ik sowieso wel vroeg of laat moeten doen, aangezien ik in het rodekruis zit en de ambitie heb om er ambulancier te worden, en dat kan voor nog geen 80€ geregeld worden blijkbaar. Tot daar is het allemaal relatief eenvoudig, het enige struikelblok is dan een wagen en VVB-vergunning maar daarvoor werken ze samen met een leasing maatschappij dus zou ook vlot moeten gaan. Maar dan komt natuurlijk het statuut van student met zelfstandig bijberoep en dat is een hele miserie om aan uit te raken.

De grote vraag is eigenlijk welke limieten ik mag verdienen? Voor ten laste blijven van mijn ouders weet ik dat dat 6660€ is voor studenten waarvan ouders tesamen belast worden. Maar dat is dan niet alles, zelfstandig in bijberoep moet wel belastingen betalen enzo en wordt veel informatie verwarrend gebracht. Zo vond ik terug dat netto inkomen lager dan 6648,12€ vrijstelling geeft van sociale bijdragen, tussen dat en 13296,25€ is 21% sociale bijdragen op wat er boven de vrijstelling is, en boven de 13296.25€ betaalt men bijdragen zoals in hoofdberoep. Mij zou het echter nie om zulke grote bedragen draaien, en gezien de grens voor ten laste zijn van de ouders op 6660€ ligt zou ik toch eerder richten op een 4000€ bijverdienen met taxi rijden en daarnaast een maand vakantiejob, wat vaak niet hoger dan 2000€ oplevert. Maar nu is er een bron dat zegt dat die 6660€ bruto overeenstemt met 3200€ netto bestaansmiddelen en dat snap ik ook niet goed?
Verder weet ik ook dat er geen belastingen betaald moeten worden als inkomen onder de 7270€ valt. De grens voor kinderbijslag ligt ook op 6648,12€ en dat lijkt gecorreleerd met die vrijstelling van soaciale bijdragen.

Ik ben dus vooral verward door de '6660€ bruto die 3200€ netto bestaansmiddelen geeft'.

Bij een andere bron vermelden ze dan weer vrijstelling van bijdragen indien jaarlijkse inkomsten lager zijn dan 1423.9€ (geen vermelding of dat bruto of netto is) en verminderde bijdrage telt onder de 6742.06€ netto per jaar. Die bron vermeldt dan ook een netto inkomen van 3070€ netto als bovengrens om zelfstandig in bijberoep te zijn, en dus als grens dat er zo verdient mag worden zonder niet meer ten laste te zijn van mijn ouders.

Kan er iemand hier wat duidelijkheid in schappen? Welke cijfers er kloppen en waarmee rekening te houden?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
BrechtS

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2017 09:57

Ik weet niet waar je u cijfers haalt, maar om vrijstelling van rsz te kunnen krijgen mag het inkomen maar 1471,01€ zijn

Dit is ver onder je 6600€ en dit is amper 120€ per maand !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 11 nov 2017 15:14

Klopt niet denlowie

Sinds 1 januari 2017 kunnen studenten met een zelfstandige activiteit genieten van het statuut van de student-zelfstandige. Dit nieuwe statuut vervangt de regeling ‘gelijkstelling met bijberoep voor studenten’, beter bekend als artikel 37.

Moet u sociale bijdragen betalen?

Als student-zelfstandige geniet u van een gunstige bijdrageregeling als uw netto belastbaar jaarinkomen lager is dan 13.296,25 euro (2017).

U heeft de volgende drie mogelijkheden:

uw inkomen is lager dan 6 648,12 euro: u bent vrijgesteld van sociale bijdragen.
uw inkomen ligt tussen 6 648,11 euro en 13 296,25 euro: u betaalt een verminderde bijdrage van 21% op het inkomen boven het grensbedrag. De eerste schijf tot en met 6 648,11 euro blijft vrijgesteld.
uw inkomen bedraagt minstens 13 296,25 euro: u betaalt een bijdrage zoals in hoofdberoep (minimum 719,34 euro per kwartaal in 2017).

https://www.ikbenzelfstandige.be/sociaa ... lfstandige
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#4 , 11 nov 2017 15:31

En hoe zit het dan met het ten laste zijn van mijn ouders? Want de bron die u aanhaalt, is welke ik vond over 3200€ netto bestaansinkomen, wat dan 6660€ bruto is maar dat volg ik niet goed. Want ik ben gewoon dat bij een gewone studentenjob er bijna niets af gaat, iets van de 2-3% solidariteitsbijdrage, dus dan zou ik nog een 6400-6500€ netto overhouden. Ik zie dan niet direct hoe dan 6660€ via zelfstandige in bijberoep dan plots 3200€ netto wordt als er geen sociale bijdragen zijn tot 6648,12€?

Daarnaast vraag ik mij af hoe het zit als ik 25 wordt? Ik heb namelijk nog 5 jaar voltijds studeren voor de boeg maar wordt binnenkort wel 22j. Wat wordt dat dan na mijn 25j? Wordt dat dan al direct zelfstandig in hoofdberoep? Want student met zelfstandig bijberoep heeft 25j als maximum leeftijd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 nov 2017 15:47

Klopt niet denlowie
Juist de nieuwe regeling voor studenten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#6 , 12 nov 2017 12:45

Iemand die mij kan uitleggen hoe 6660€ bruto maar 3200€ netto is terwijl er bij student bijna niets van sociale bijdragen af gaat?

Daarnaast zit ik met nog een verwarring: sommige sites zeggen dat kosten af te trekken vallen, 'waardoor sommige zelfstandigen in bijberoep netto 0€ overhouden' maar zijn niet duidelijk hoe het dan zit met aangiften aan de belastingen, geeft men dan enkel het netto bedrag in, of moet men bruto bedrag en onkosten apart vermelden? En hoe zit het dan met die grens van 6660€? Brussel verplicht voor een VVB namelijk dat de wagen netto rond de 32000€ kost ongeveer, wat ruwweg een leasing van 600+€ zou betekenen, op jaarbasis is dat dan meer dan 7200€, wat dus boven de 6660€ uitkomt. Voor zover ik heb gevonden zijn wagens voor 75% in te brengen bij eenmanszaken. Dat zou dan betekenen dat moest ik bv 9000€ verdienen op jaarbasis ermee, ik maar 1800€ netto inkomsten heb (zonder aftrek van brandstofkosten, die kan ik lastig inschatten). Maar als de wagen maar voor 75% kan afgetrokken worden, dan zou dat maar 5400€ als kosten zijn, en dan zit ik aan 3600€ netto inkomen zonder aftrek van brandstofkosten. Maar bruto verdien ik dan wel meer dan de 6660€ dat ze voor studenten rekenen om ten laste van de ouders te blijven. Dus kijken ze dan naar de 9000€ bruto inkomsten zonder aftrek van kosten, of kijken ze naar 3600€ netto inkomsten na aftrek van onkosten (of 1800€ als een taxi volledig afgetrokken kan worden, want Brussel verbiedt privé gebruik van een taxiwagen)?

Alleszins, het kostenplaatje dat Brussel verplicht voor VVB-vergunning te krijgen zou mij vermoedelijk de kans ontnemen om voor Uber te rijden als bijverdienste.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”