Prestaties op werk

Davey233
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Prestaties op werk

#1 , 10 nov 2017 22:35

Goede avond,

Ik had vandaag een gesprek met mijn baas van de afdeling (de persoon die boven mijn ploegbaas en assistent ploegbaas staat),
dit gesprek was inverband dat ik onvoldoende presteer op mijn werk vergeleken met andere mensen op mijn werk.

hij zei dat ik nog iets moest gaan tekenen over het gesprek en inverband mijn prestaties (ik veronderstel een schriftelijke dan?)
ik doe mijn job graag en heb super toffe collega's maar heb schrik dat mijn baas mij wilt buitengooien vanwegen onvoldoende prestaties.

Ik ben arbeider en mijn job bestaat uit Orderpicking, Heftruck en Reachtruck bestuurder.

Ik heb vooral problemen met orderpicking omdat ik het zéér zwaar vind ook omdat ik zelf maar 56 kg weeg en niet veel kracht heb.
de meest vookomende dozen zijn; 6x1Liter, 3x5Liter, Pails wegen 20kg, 25kg en sommige zelfs 45kg. alles wat meer weegt word met heftruck gehoffen.

er wordt van ons verwacht 180 lijnen te halen per dag, oftewel 18 palletten(volledige orders).
één lijn hangt volledig af van welke order je pickt (soms is 1 lijn 20 dozen, andere lijnen ook 1 doos), een pallet weegt gemiddeld 500-600 kg.

gister had ik bijvoorbeeld een dag orderpicking gedaan en had 111 lijnen en 12 palletten. en in totaal ongeveer 1 stil gestaan (schaden opgeruimd, wc, inpakken van dingen etc). hiervoor werd ik ook door de ploegbaas assistent naar binnen geroepen maar kon alles verandwoorden omdat ik mijn prestatieblad goed heb ingevuld.

Ik ben bang mijn baas mij wilt buitengooien mét reden (dat ik weinig presteer).
ik weet niet goed wat ik moet doen als hij mij dit blad geeft waar hij het over had in ons gesprek,
moet ik tekenen?
kan ik uitstel vragen en dit blad meenemen naar het ACV om het daar te overlopen en eventueel kijken wat zij zeggen?
moet ik gewoon niets tekenen en zeggen dat ik alles kan verantwoorden op mijn prestatieblaren? (wat als dit niet mogelijk is?)

Ik hoop dat alles een beetje duidelijk is, wat denken jullie dat ik best kan doen?
ik doe mijn werk graag en heb super toffe collegas, ik zou het super erg vinden zou ik mijn job verliezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2017 09:42

Als je werkgever je echt buiten wil dan zal je vakbond daar niks kunnen aan veranderen, als je nu tekent of niet tekent daar zal ook niks aan veranderen, tenzij het een blad is waarin je verwittigd word dat je actiever moet zijn, als je deze niet tekent, wel dan weet je werkgever voldoende om je onmiddellijk te ontslaan.
Het is zeker nooit een goed teken als je vraagt om dit even naar huis mee te nemen om het eens aandachtig te lezen. dit is je recht maar de werkgever heeft ook het recht je aan den dop te zetten als je niet genoeg presteert.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#3 , 11 nov 2017 10:20

Dit is natuurlijk altijd een lastige situatie.

Als ik het zo lees dan zit u op dit ogenblik niet echt in een job die helemaal bij u past, met name soms zware fysieke arbeid terwijl u zeer licht gebouwd bent.
U moet het standpunt van uw werkgever begrijpen, indien er door uw collega's 180 lijnen per dag gehaald wordt, zonder dat zij zich uit de naad moeten werken, en wanneer u daar met een ietwat grote marge onder blijft, dan gaat u waarschijnlijk niet renderen voor uw werkgever. U schrijft zelf dat u 111 lijnen haalt op een dag, terwijl 180 de norm is, dat is bijna 40% onder de norm, dan kan je werkgever inderdaad zien dat jij op die plaats niet rendabel bent.
Uw werkgever moet een rendabel bedrijf runnen, geen sociale instelling waar werknemers naar toe komen omdat ze toffe collega's hebben en plezier op de werkvloer hebben! Indien dat laatste er is , is dat natuurlijk wel een pluspunt, mag dus niet uit het oog verloren worden, maar rentabiliteit is wel het gene wat het bedrijf van faillissement behoed!

Lonen zijn meestal de zwaarste uitgavenpost van een werkgever, dus hij moet echt zien dat zijn personeel optimaal presteert, en zien dat hij de juiste mensen voor de juiste job heeft.

En indien het takenpakket contractueel order picking inhoud dan is het voor uw werkgever ook zeer lastig om u alleen het lichter werk te laten doen (reachtruck/heftruck) daar dat wil zeggen dat uw collega's het zware werk van u moeten overnemen. Dit zou mettertijd spanningen op de werkvloer kunnen teweegbrengen.

Indien u echt graag daar wenst te blijven, dan zou ik alvast aanraden om naar de gym te gaan, u zou versteld staan hoe snel u spierkracht kan opbouwen met een degelijke (lees professioneel begeleide) training.
Dit zal alvast ook een goede indruk naar je werkgever maken, wanneer je op eigen initiatief jezelf op je zwakke punten probeert te verbeteren.

Net hetzelfde als iemand die in een technische job werkt regelmatig zal moeten bijscholen.

Reclame

AfricanLover
Berichten: 80

#4 , 11 nov 2017 11:55

Ik zou de situatie bespreken met je collega's en zien wat zij er van zeggen. Als ook zijn van mening zijn dat je ondermaats presteert...

In het tegenovergestelde geval kan je idd. de nodige moeite doen en bijv. naar de gym te gaan om sneller je spierkracht op te bouwen.`

Maar, in alle eerlijkheid... afgaande op wat je verteld is de kans groot dat je er zelfs de kans niet toe gaat krijgen. Eens zie iemand gevonden hebben die naar hun mening meer voldoet lig je volgens mij gewoon buiten...

Ik bedoel dit zeker niet slecht, ik spreek op dat vlak uit eigen ervaring. Het is een beetje zoals berenod en lowie zeggen... Voor iemand buiten te gooien hebben ze niet echt een reden nog, ze mogen je altijd ontslagen, zolang ze maar de regels van het spel volgen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 nov 2017 12:51


moet ik gewoon niets tekenen
inderdaad je moet niks tekenen, doe je het toch, teken dan" voor ontvangst"
je kan er nog bijzetten "onder voorbehoud van alle recht zonder enige nadelige erkenning"


als dat document een dading is, en je tekent, sta je op straat zonder recht op een uitkering
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Davey233
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 nov 2017 13:33

bedankt voor de reacties.
de gym is geen slecht idee. ik heb gewichten en een fitness bank thuis staan die ik wel onder het stof kan uithalen.

ik moet wel zeggen dat ik er nu al 3 jaar werk en veel van mijn collega's zeggen ook dat orderpicking enorm zwaar is en er zijn ook al meedere instanties geweest dat mensen met ambulance werden opgehaalt(2 of 3 door de jaren heen) vanwege rugklachten.

maar ik snap langs de andere kant dat mijn werkgever ook gewoon zoveel mogelijk wil verdienen en als ik mijn prestaties niet haal iemand anders misschien beter rendeert.

maar het stoort mij ook wel een beetje op de manier hoe hij van mij af wilt geraken maar misschien heb ik het mis want ik ken niet veel van reglementering etc?

Hij geeft mij nu mijn eerste schriftelijke verwittiging.
stel ik doe de komende 2 weken toch mijn uiterste best en haal bijvoorbeeld 150 lijnen op een dag, dit is nog altijd ondergepresteerd.
maar wel al een vooruitgang van 111 tot 150.
ik haal nog steeds mijn aantallen niet, dus hij geeft mij een 2e schriftelijke.
het lukt mij echt niet om over de 150 lijnen te komen, dus geeft hij mij een 3e schriftelijke met gevolg dat hij mijn C4 stuurt.
deze 3 schriftelijke tonen aan dat hij een 'geldige reden' heeft voor mijn C4 en dus mij geen vergoeding hoeft te geven.

hoewel ik 3 jaar lang mijn best heb gedaan en alleen in orderpicking moeilijkheden had.
kost hem minder, dus begrijpelijk dat die dit doet, ik kan er niets aan doen, integenstelling zelfs, bij collegas etc.. lijkt het er op dat hij mij een 'kans' wil geven om beter te presteren ookal is dit fysiek niet haalbaar voor mij.

dit betekent C4 met geldige reden dus geen ontslag premie.
ontslag premie, ookal heb ik mijn best gedaan is dan nog wel begrijpelijk maar hier stopt het niet.
afhankelijk van de reden die hij op mijn dossier zet vind ik misschien moeilijk werk
en krijg geen werkloosheids uitkering (dopgeld).

ik weet niet als alles accuraat is wat ik zeg maar dit zijn dingen die door mijn hoofd zweven.
zijn er nog dingen verbonden met C4 met geldige reden? of is dit niet eens een 'geldige reden'?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 nov 2017 14:24


het lukt mij echt niet om over de 150 lijnen te komen, dus geeft hij mij een 3e schriftelijke met gevolg dat hij mijn C4 stuurt.
deze 3 schriftelijke tonen aan dat hij een 'geldige reden' heeft voor mijn C4 en dus mij geen vergoeding hoeft te geven.


staat dit dan zo in het arbeidsreglement?

men zou op je C4 een onvoldoende kunnen zetten, maar op een verbrekingsvergoeding of een opzeggingstermijn zal je toch recht hebben
ga om te beginnen bij een vakbond, komt die onvoldoende op je C4 kunnen zij het nodige doen


je bent wel nog niet ontslagen hé, dit is mss gewoon een ongepaste manier van de werkgever om er de zweep op te leggen.
als je in het antwerpse woont geef u op als havenarbeider ze zoeken er nog een 1000tal, verdien je wat meer en daar is de mentaliteit tegenover de werknemers een stuk beter
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

FreelancerIT
Berichten: 1206

#8 , 11 nov 2017 15:25

ik moet wel zeggen dat ik er nu al 3 jaar werk en veel van mijn collega's zeggen ook dat orderpicking enorm zwaar is en er zijn ook al meedere instanties geweest dat mensen met ambulance werden opgehaalt(2 of 3 door de jaren heen) vanwege rugklachten.
Dit op zeg verandert al veel aan de situatie. Pas na 3 jaar klagen over je "ondermaatse" prestaties???
maar ik snap langs de andere kant dat mijn werkgever ook gewoon zoveel mogelijk wil verdienen en als ik mijn prestaties niet haal iemand anders misschien beter rendeert.
Waarom pas nu, na 3 jaar dan? Neen, neen... hier zal wel iets anders aan de hand zijn.
Hij geeft mij nu mijn eerste schriftelijke verwittiging.
stel ik doe de komende 2 weken toch mijn uiterste best en haal bijvoorbeeld 150 lijnen op een dag, dit is nog altijd ondergepresteerd.
maar wel al een vooruitgang van 111 tot 150.
ik haal nog steeds mijn aantallen niet, dus hij geeft mij een 2e schriftelijke.
het lukt mij echt niet om over de 150 lijnen te komen, dus geeft hij mij een 3e schriftelijke met gevolg dat hij mijn C4 stuurt.
deze 3 schriftelijke tonen aan dat hij een 'geldige reden' heeft voor mijn C4 en dus mij geen vergoeding hoeft te geven.
Opgepast! Dit klinkt verdacht veel op een ontslag voor een zware fout.
dit betekent C4 met geldige reden dus geen ontslag premie.
ontslag premie, ookal heb ik mijn best gedaan is dan nog wel begrijpelijk maar hier stopt het niet.
afhankelijk van de reden die hij op mijn dossier zet vind ik misschien moeilijk werk
en krijg geen werkloosheids uitkering (dopgeld).
Kijk... je werkgever kan bijna eender wat opgeven als een reden voor je ontslag. Alleen... hij moet je een opzeggingsvergoeding en/of opzegperiode geven.

Wat er daarna gebeurd hangt idd. grotendeels af van de reden die hij voor je ontslag opgeeft. Als het geen al te smerige reden is wordt doorgaans je uitkering binnen de maand toegekend, anders gaat de RVA "onderzoeken", waar ze 2 maand voor hebben. 2 maand die ze uiteraard volledig gebruiken.

Wat hij nu doet is de stappen zetten om je te ontslagen voor een 'zware fout'. Dan dient hij inderdaad jou geen vergoeding te geven, of je een opzegperiode te laten presteren. Maar... in dat geval wordt jouw ontslag automatisch door de RVA onderzocht.
Als zij dan oordelen dat je schuld hebt aan je ontslag riskeer je sancties.

Ik ga mijn persoonlijke ervaringen nu niet volledig uit de doeken doen, maar... ik heb jaren geleden zelf zo'n ontslag meegemaakt. Zelfde stramien met belachelijke (in mijn geval toch) schriftelijke verwittigingen, die ik telkens met een kerend schrijven tot op de grond afbrak. Maar het mocht niet baten, ik kreeg mijn ontslag met zware fout.
Ik ben voor de RVA moeten verschijnen, en hoewel ik ter plekke heb aangetoond (mails en andere zaken) dat mijn werkgever loog, ben ik toch in het ongelijk gesteld.
Ik ben niet bij de pakken blijven zitten: via mijn vakbond werd mijn ontslag aangevochten en tegelijk werd er in beroep gegaan tegen de uitspraak van de RVA. In beide gevallen ben ik door de rechter in het gelijk gesteld, meer nog... hij vroeg zich zelfs af hoe de RVA dit verhaal ooit heeft kunnen slikken.
Eind goed al goed, maar we waren al wel 8 jaar verder...

Mijn raad: ga maandag onmiddellijk naar je vakbond, bespreek wat je hier allemaal verteld hebt. Ga eventueel na of het nodig is om op zijn verwittiging te antwoorden... Maar als het belangrijkste: teken niets. Laat uw werkgever roepen en dreigen zoveel als ie wi, als het te gortig wordt en hij wil je bijvoorbeeld niet laten gaan voor je getekend hebt: schakel dan gewoon de politie in. Als in, BEL de politie vlak voor zijn neus.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”