Mogelijk verlies van verblijfsrecht

Amyz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mogelijk verlies van verblijfsrecht

#1 , 27 okt 2017 13:43

Hallo, mijn vriend en ik zitten momenteel in een lastige situatie.

Hij is Kosovaar, ik ben Nederlander. Hij woont in Belgie. Ik woon in Nederland. Mijn vriend was tot voor kort getrouwd met een Belgische vrouw.. Een aantal dagen geleden is de scheiding uitgesproken. Ze waren 3,5 jaar getrouwd, maar hij heeft nooit een visum op basis van zijn huwelijk of familiehereniging gehad.
Op basis van zijn huwelijk had hij wel een werkvergunning en vanwege zijn werk had hij een visum van 1 jaar (A-kaart).

Aangezien zijn A-kaart op korte termijn verlengd moet worden zijn we deze week bij de gemeente geweest. Daar kwamen we erachter dat de scheiding van invloed is op zijn werkvergunning en hij dus eigenlijk niet meer mag werken. En zonder werk wordt zijn A-kaart niet verlengd. We zijn nu heel bang dat hij Belgie moet gaan verlaten.

Daarnaast weten we sinds een aantal dagen ook dat ik zwanger ben van ons eerste kindje. Bij de gemeente hebben we nagevraagd hoe het zit als ik bij mijn vriend wil komen wonen in Belgie. Dit blijkt ook niet zo eenvoudig. Als ik naar Belgie wil komen, zal hij garant voor mij moeten staan, omdat ik vanaf januari zonder werk kom te zitten. Maar we weten ook niet of hij mag blijven werken en zijn visum wel of niet verlengd wordt.

Als ik eenmaal in Belgie woon, heb ik geen recht op een uitkering (omdat ik altijd in Nederland gewerkt heb) en als mijn vriend niet meer mag werken, hebben we dus beide nergens recht op en geen geld.

Wie kan ons advies geven wat we kunnen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 27 okt 2017 15:30

De kassa vanwaar je wil genieten is nog niet in de steigers gezet .

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 okt 2017 16:26

Laat hem naar NL komen

Reclame

Amyz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 okt 2017 21:54

De kassa vanwaar je wil genieten is nog niet in de steigers gezet .
Wat bedoel je daarmee?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 28 okt 2017 08:42

Dat je niet kan blijven leven op kosten van de gemeenschap

iota
Berichten: 830

#6 , 28 okt 2017 12:04

Moeilijke situatie.
Maar een paar zaken zijn niet helemaal duidelijk.
U zegt dat uw vriend nooit een verblijfsvergunning heeft gehad op basis van huwelijk of gezinshereniging. Hij heeft blijkbaar een jaarlijks hernieuwbaar visum op basis van zijn arbeidskaart.
Maar in dat geval heeft hij toch een arbeidskaart B ipv A? En moet zijn werkgever minstens een maand voordat deze vervalt een nieuwe aanvragen?
Als hij een visum heeft op basis van zijn werk ipv zijn huwelijk, hoezo heeft dan de scheiding een invloed hierop?

Terug naar “Administratief recht”